آفتاب
یک کارشناس مسائل مهدویت:

برای کسب معرفت نسبت به امام عصر(عج) باید به اهل فن مراجعه کرد

برای کسب معرفت نسبت به امام عصر(عج) باید به اهل فن مراجعه کرد

یک کارشناس مباحث مهدویت گفت: باید امام زمان (عج) را بشناسیم و اهداف او را همواره در زندگی دنبال کنیم و بدانیم که در قبال این شخصیت عظیم چه مسئولیتی بر عهده داریم.

حجت‌الاسلام والمسلمین امیری در گفت‌وگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان این‌که «زیارت آل یاسین در کتاب مفاتیح الجنان در شأن و منزلت امام عصر (عج) مطرح شده است» اظهار کرد: خداوند با تمام جمادات و نباتات میثاق عهد و پیمان بسته است که آن‌ها به سمت شیاطین نروند. اما در مورد صاحب زمان خداوند با امام عصر میثاقی ویژه را بسته و خود خدا هم نسبت به این پیمان دقت نظر داشته است و ولی امر را به عنوان مصلح تمام عالم معرفی می‌کند. خداوند امام زمان (عج) را برای خودش حفظ خواهد کرد و از امام برای هدایت تمام مخلوقات و دین اسلام استفاده می‌کند.

وی ادامه داد: یکی از کتاب‌هایی که در سال‌هایی نه چندان دور تالیف شده است و پیرامون ساحت مقدس حضرت است، «مکیال المکارم فی فوائد الدعا للقائم» است که توسط مرحوم موسی اصفهانی نگارش شده است که در این کتاب 80 وظیفه و تکلیف برای منتظران در عصر غیبت تبیین و تعریف شده است، از جمله این وظایف و تکالیف در عصر غیبت ابتدا این است که ما باید نسبت به امام عصر « تحصیل شناخت» داشته باشیم، چطور ما برای اینکه تخصصی را کسب کنیم، آموزش می‌بینیم در رابطه با امام عصر هم باید شناخت کسب کنیم ما باید برای کسب مهارت روح و قلب هم هزینه کنیم باید بدانیم که امام عصر (عج) چگونه زندگی می‌کنند، کجاها می‌روند، با چه کسانی رفت و آمد دارند و سبک زندگی و خانواده، تحصیل، علم، صله رحم، کار و تمام اصول خود را براساس رفتار ائمه (ع) و امام عصر (عج) تنظیم کنیم و بدانیم که در زندگی همواره سختی و مشکل وجود دارد و پس از آن آسایش و راحتی است این ما هستیم که باید همواره با عزت رفتار کنیم.

این کارشناس مسائل مهدویت ادامه داد: وظیفه دومی که در کتاب «مکیال المکارم فی فوائد الدعا للقائم» به آن اشاره شده "رعایت ادب نسبت به ساحت مقدس امام عصر (عج)" است ما نمی‌توانیم بگوییم که منتظر ولی خدا هستیم ولی با ادبیاتی رفتار کنیم که فقط شناخت امام را مختص به 9 ربیع الاول و نیمه شعبان و ایام خاص بدانیم بلکه باید به گونه‌ای عمل کنیم که در کل سال به امام عصر (عج) توجه داشته باشیم.

امیری یادآور شد: در دعای ندبه ما یاد می‌گیریم که چگونه نسبت به حضرت رعایت ادب داشته باشیم و یاد می‌گیریم که دغدغه و نگرانی امام عصر(عج) برای ما چیست. برای کسب معرفت نسبت به امام عصر باید به اهل فن آن مراجعه کنیم یکی از کسانی که می‌تواند ما را در این رابطه هدایت و راهنمایی کند سخنان و احادیث امامان و به ویژه امام صادق (ع) است، گاهی لازم است حتی آنهایی که نسبت به امام زمان (عج) شناخت دارند هم یک بازبینی در رفتارهای خود داشته باشند ما باید همواره نسبت به امام زمان خود معرفت کسب و آسیب‌ها را بازشناسی کنیم تا در این عرصه دچار مشکل نشویم.

این کارشناس مهدویت یادآور شد: بزرگان ما همواره فرموده‌اند که در روز چند دقیقه از وقت خود را به قرآن اختصاص بدهید. امام عصر (عج) شریک قرآن است و در این راستا انسان باید همواره به قرآن تمسک بجوید. از نبی مکرم اسلام حدیثی نقل شده است که ایشان می‌فرمایند «من در بین شما دو امانت به یادگار گذاشته‌ام یکی قرآن و دیگری اهل بیت (ع)» ما نمی‌توانیم بدون اهل بیت به قرآن تمسک بجوییم و همچنین نمی‌توانیم بدون قرآن به اهل بیت (ع) تمسک داشته باشیم این دو در کنار هم معنا پیدا می‌کنند. ما اگر می‌گوییم شیعه هستیم نباید فقط خود را محدود به مراسم‌ها و یا عزاداری‌ها کنیم. مثلا فقط در ایام اربعین، ایام حج، ماه رمضان و یا فقط در مراسم مذهبی به یا امام عصر باشیم و در سایر ماه‌ها امام خود را فراموش کنیم. ما باید همواره در زندگی به گونه‌ای عمل کنیم که نشان بدهد به یاد امام عصر(عج) هستیم.

انتهای پیام

کد N1087572

وبگردی