آفتاب
مهدیان به ایستا خبر داد

انجام دو پروژه ملی ستاد اقامه نماز بر اساس پیام رهبری به اجلاس نماز

انجام دو پروژه ملی ستاد اقامه نماز بر اساس پیام رهبری به اجلاس نماز

معاون برنامه‌ریزی، نظارت و ارزیابی ستاد اقامه نماز کشور با تشریح پروژه‌های این ستاد بر اساس پیام مقام معظم رهبری به بیست و سومین اجلاس نماز گفت که نتایج اقدامات انجام شده در بیست و چهارمین اجلاس سراسری نماز در اول بهمن ماه ارائه می‌شود.

سیدعلی مهدیان در گفت‌وگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،‌ با بیان این‌که «دو پروژه ملی در ستاد اقامه نماز انجام می‌دهیم» گفت: این پروژه‌ها بر اساس پیام مقام معظم رهبری به بیست و سومین اجلاس نماز است که در دی ماه سال گذشته برگزار شد.

وی افزود: مقام معظم رهبری در این پیام تاکید کردند بعد از گذشت 23 سال از برگزاری اجلاس‌های نماز باید عملکرد دستگاه‌ها و برنامه ریزان فرهنگی در ترازوی نگاهی واقع بینانه در دو حوزه رفتار مخاطبان و مسئولیت سنجی مسئولان سنجیده شود. حوزه رفتار مخاطبان ناظر به فراخواندن نماز گزاردن و سبک نشمردن آن به ویژه در نوجوانان و جوانان است و حوزه مسئولیت سنجی مربوط به مسئولانی است که وظیفه انجام اقداماتی را بر دوش داشتند.

معاون ستاد اقامه نماز کشور ادامه داد: بر اساس این پیام دو طرح پژوهشی با عنوان "بررسی وضعیت اقامه نماز در نوجوانان و جوانان" و "همچنین بررسی میزان تحقق تکالیف و ماموریت‌های حاکمیتی و قانونی دستگاه‌های اجرایی در زمینه اقامه نماز" تعریف شد که بناست نتایج آن در بیست و چهارمین اجلاس سراسری نماز ارائه شود. اجلاسی که در اول بهمن ماه در استان قزوین برگزار می‌شود.

مهدیان با اشاره به اقدامات انجام شده ستاد اقامه نماز در طرح پژوهشی بررسی وضعیت اقامه نماز در جوانان و نوجوانان گفت: در این طرح مقدمات لازم شامل بررسی تطبیقی مطالعات انجام گرفته، طراحی سند پژوهش، تدوین پرسشنامه‌های مربوطه و بررسی میزان نظرات نوجوانان و جوانان انجام شد و بر اساس آن وضعیت موجود با ارائه پرسشنامه‌های مربوطه در سطح استان‌های کشور مورد بررسی قرار گرفت.

وی توضیح داد: برای انجام این کار از بین استان‌های کشور 10 استان با سه معیار انتخاب شدند که این معیارها شامل گستردگی، وضعیت فرهنگی و اجتماعی و میزان توسعه یافتگی استان‌هاست که مولفه میزان توسعه یافتگی به 4 بخش استان‌های توسعه یافته، نسبتا توسعه یافته،‌ کمتر توسعه یافته و توسعه نیافته تقسیم می‌شود.

مهدیان با بیان این‌که «این پرسشنامه‌ها در مدارس، دبیرستان‌های متوسطه دوم و دانشگاه‌های عمومی و دانشگاه‌های دولتی و آزاد توزیع شده است» گفت: تاکنون از بین این 10 استانِ مامور شده، 6 استان این کار را انجام داده‌اند که ان‌شاءالله تا آخر هفته مابقی پرسشنامه‌ها تکمیل و ارائه می‌شود.

وی گفت که این 10 استان شامل تهران، اصفهان، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، کرمانشاه،‌ کرمان،‌ سیستان و بلوچستان، قم، گلستان و بوشهر است که 6 استان گلستان، کرمانشاه، کرمان،‌ سیستان و بلوچستان،‌ قم و بوشهر اقدامات مربوطه را انجام داده‌اند.

معاون ستاد اقامه نماز کشور در ادامه به تشریح اقدامات انجام شده توسط این ستاد در طرح دوم پژوهشی ناظر بر بررسی میزان تحقق تکالیف و ماموریت‌های حاکمیتی و قانونی دستگاه‌های اجرایی در زمینه نماز پرداخت و گفت: در گام اول سلسله جلسات کارشناسی در ستاد اقامه نماز با عنوان بررسی محتوای پیام مقام معظم رهبری و آیین نامه‌های دولت تشکیل شد. خروجی این جلسات احصای ماموریت‌ها و تکالیف قانونی و حاکمیتی هر یک از دستگاه‌های اجرایی در زمینه نماز بود.

مهدیان ادامه داد: در گام بعدی این ماموریت‌ها و تکالیف تبدیل به جداول آماری و گزارش‌گیری شد و به دستگاه‌ها ابلاغ شد. مرحله سوم کار طراحی سامانه جمع آوری گزارشات و اقدامات است که ان‌شاءالله جمع بندی و خروجی این بخش تحت عنوان پروژه مسئولیت سنجی در اجلاس سراسری نماز و در نمایشگاه جنبی اجلاس با عنوان میزان تحقق پیام های رهبری رونمایی می‌شود.

انتهای پیام

کد N1087554

وبگردی