آفتاب
/بخش دوم/

جهان عرب در سال 2015

جهان عرب در سال 2015

در طول سال 2015 جهان عرب شاهد اتفاقات مختلفی مانند برگزاری انتخابات، تغییر در رهبری کشورها، محکوم شدن رهبران شیعه به حبس و اعدام، وقوع انتفاضه قدس در فلسطین و صدها اتفاق دیگر بودیک که هر کدام پیامدهای خاص خود را بر اوضاع در آینده خواهند گذاشت.

غالب رخداد‌هایی که در کشورهای عربی در سال 2015 روی داد حوادثی ناگوار بود اما شاید بدترین حادثه‌ای که در طول این سال به وقوع پیوست و هرگز فراموش نشود حادثه سقوط جرثقیل بر سر زائران و فاجعه منا بود که به کشته شدن هزاران زائر خانه خدا انجامید.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در بخش اول این گزارش تحولات عراق، سوریه، یمن و لبنان در سال 2015 را به اختصار ذکر کردیم و در این بخش به تحولات مهم در دیگر کشورهای جهان عرب خواهیم پرداخت. با اینکه عراق، سوریه، لبنان و یمن شاهد مهم‌ترین تحولات جهان عرب بوده‌اند اما دیگر کشورهای عربی نیز حوادث و تحولاتی داشته‌اند که کم اهمیت‌تر از حوادث چهار کشور مذکور نیستند.

اکنون به ذکر حوادث و تحولات در سایر کشورهای عربی می‌پردازیم:

مصر

22 ژانویه؛ دادگاه کیفری مصر حکم آزادی علاء و جمال مبارک، دو پسر حسنی مبارک، دیکتاتور سابق مصر را در خصوص پرونده اختلاس بیش از 125 ملیون پوند از دارایی‌های کاخ‌ ریاست جمهوری صادر کرد.

29 ژانویه؛ یک خودروی بمبگذاری شده، ایست امنیتی وابسته به ارتش مصر در صحرای سینا را هدف قرار داد که به کشته شدن 26 نظامی مصری و زخمی شدن بیش از 40 تن دیگر انجامید. به دنبال حملاتی که علیه ارتش مصر در صحرای سینا رخ داد ارتش عملیات خود را علیه افراد مسلح در این منطقه شدت بخشید. همچنین در شبه جزیره سیناء وضعیت فوق العاده اعلام شد.

16 فوریه؛ فرانسه اولین قرارداد فروش سلاح به مصر را در قاهره امضا کرد که به موجب آن پاریس 24 فروند جنگنده رافال، یک ناو چندمنظوره و نیز موشک‌های تولید شرکت «ام بی دی ای» را به قاهره تحویل می‌دهد. این قرارداد خرید با حضور عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهوری مصر و صدقی صبحی، وزیر دفاع این کشور و ژان ایو لودریان، وزیر دفاع فرانسه و هیات همراه وی به امضا رسید. ارزش این قرارداد 2/ 5 میلیارد یورو برآورد شد.

28 فوریه؛ دادگاه امور فوریتی قاهره که مسئول رسیدگی به پرونده‌های امنیتی و مهم در مصر است، با صدور حکمی جنبش حماس فلسطین را به عنوان یک سازمان تروریستی شناخت و هرگونه تعامل با این گروه را جرم اعلام کرد.

پیشتر این دادگاه گردان‌های عزالدین قسام، شاخه نظامی حماس را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داده بود.

سوم مارس؛ دیوان عالی قانون اساسی مصر با صدور حکمی ماده سوم قانون انتخابات این کشور را باطل اعلام کرد. پس از این اقدام، کمیته برگزاری انتخابات پارلمانی این کشور برگزاری انتخابات را تا تدوین قانون جدید به تعویق انداخت. مصر از سال 2012 که دیوان عالی قانون اساسی این کشور، پارلمان را منحل کرد، بدون پارلمان اداره می‌شد و اختیارات پارلمان به رئیس‌جمهوری و دستگاه قضایی این کشور واگذار شده بود.

11 آوریل؛ دادگاه کیفری قاهره محمد بدیع، رهبر اخوان المسلمین به همراه 13 تن دیگر از مسئولان ارشد این گروه را در پرونده موسوم به "اتاق عملیات رابعه" گناهکار شناخت و برای آن‌ها حکم اعدام صادر کرد.

محمد بدیع از سوی دستگاه قضایی مصر با اتهام‌های زیادی مواجه است که در رابطه با این اتهام‌ها در سال 2014 دو حکم اعدام و چند حبس ابد دیگر نیز دریافت کرده بود.

21 آوریل؛ دادگاه قاهره محمد مرسی، رئیس‌جمهور مخلوع مصر و دوازده تن دیگر از رهبران ارشد اخوان‌المسلمین مانند محمد البلتاجی، اسعد الشیخ و عصام العریان را در پرونده درگیری‌ها در مقابل کاخ ریاست جمهوری به 20 سال حبس محکوم کرد. جمال صابر و محمد عثمان، دو متهم دیگر نیز هریک به 10 سال زندان محکوم شده‌اند.

نهم مه؛ دادگاه مصر پس از تجدیدنظر در حکم صادره برای حسنی مبارک، رئیس جمهور پیشین این کشور و جمال و علا پسران وی، آنها را به سه سال زندان محکوم کرد.

16 مه؛ جلسه قرائت حکم اولیه محمد مرسی، رئیس‌جمهوری برکنار شده مصر و 105 تن از اعضای گروه اخوان‌المسلمین این کشور درخصوص دو پرونده "جاسوسی" و "فرار از زندان وادی النطرون" در قاهره برگزار و پرونده متهمان برای اعلام رای شرعی به مفتی مصر ارجاع داده‌ شد. مرسی و چند متهم دیگر در این جلسه به اعدام محکوم شدند. حکم اعدام هم‌چنین علیه یوسف قرضاوی، رئیس اتحادیه جهانی علمای مسلمین و رهبر معنوی اخوان المسلمین به صورت غیابی صادر شد.

29 ژوئن؛ هشام برکات، دادستان کل مصر در انفجار یک خودروی بمب گذاری شده در خیابان در منطقه "مصر الجدیده" در مرکز قاهره کشته شد. در این انفجار دست کم دو تن از محافظان برکات و یک عابر نیز زخمی شدند. این اتفاق در آستانه دومین سالگرد برکناری محمد مرسی، از ریاست جمهوری مصر با همکاری نظامیان مصر رخ داده بود.

17 اوت؛ عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهور مصر قانون جدید مبارزه با تروریسم را به شکل رسمی تصویب کرد. براساس قانون جدید، اداراتی در دادگاه‌های کیفری به بررسی مسائل مربوط به تروریسم اختصاص داده شد. هدف کلی این قانون تسریع در اجرای احکام قضایی مربوط به مسائل تروریستی و ارائه تعریف مشخصی از جنایت‌های تروریستی است.

14 سپتامبر؛ در پی فاش شدن فساد مالی در کابینه مصر، نخست وزیر این کشور استعفا کرد و این استعفا از سوی عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهور پذیرفته شد. عبدالفتاح سیسی با قبول استعفای نخست وزیر، شریف اسماعیل، وزیر نفت کابینه محلب را مسئول تشکیل کابینه جدید کرد.

17 اکتبر؛ اولین انتخابات پارلمانی مصر پس از روی کار آمدن عبد الفتاح سیسی و اصلاح قانون انتخابات در خارج از کشور آغاز شد. روزهای بعدی انتخابات در داخل مصر نیز برگزار شد اما کمیته عالی انتخابات مصر از استقبال بسیار کم مردم درمرحله اول انتخابات پارلمانی خبر داد.

31اکتبر؛ یک هواپیمای مسافربری روسیه در شبه جزیره سینا سقوط کرد و 224 سرنشین و خدمه آن کشته شدند. داعش مدعی شد که این حمله کار وی بوده است. مصر و روسیه تحقیقاتی را درباره این حادثه انجام دادند. روسیه معتقد است که این حادثه یک حادثه تروریستی است اما مصر با این نظریه مخالف است. بعدها روسیه اعلام کرد که در این هواپیما بمب کار گذاشته شده بود.

5 دسامبر؛ کمیته عالی انتخابات مصر با اعلام نتایج رسمی انتخابات پارلمانی گفت که ائتلاف "فی حب مصر" حامی رئیس جمهوری این کشور بیشترین تعداد کرسی‌ها را در پارلمان جدید از آن خود کرده است.

فلسطین

اول ژانویه؛ پس از اینکه محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین معاهده رم را امضا کرد و به موجب آن فلسطین به عضویت دیوان کیفری بین‌المللی درآمد، دولت رژیم صهیونیستی درآمدهای مالیاتی این تشکیلات را بلوکه کرد و همین مساله موجب شد تا تشکیلات خودگردان فلسطین با بحران مالی شدیدی مواجه شود.

پس از این اقدام اسرائیل، عباس تهدید کرد که اگر اسرائیل بخواهد به مصادره درآمدهای مالیاتی فلسطین ادامه دهد به دادگاه کیفری بین الملل خواهد رفت. بعدا به دنبال تهدیدات مکرر مسئولان فلسطینی، رژیم صهیونیستی با تحویل درآمدهای مالیاتی فلسطین بدون هیچ کسری موافقت کرد.

17 مارس؛ نتایج نهایی انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی پس از شمارش کامل آراء، نشان داد که حزب بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در این انتخابات با دستیابی به 30 کرسی از مجموع 120 کرسی از رقبای خود پیش افتاده است.

اتحاد صهیونیستی به رهبری اسحاق هرتزوگ که رقیب اصلی نتانیاهو محسوب می‌شد نیز با 24 کرسی و لیست مشترک عربی با 13 کرسی در جایگاه دوم و سوم قرار گرفتند. پیروزی مجدد نتانیاهو به معنای ادامه سیاست‌های خصمانه اسرائیل علیه فلسطینی‌ها، ادامه شهرک‌سازی‌ها، هتک حرمت مسجد الاقصی و تلاش برای یهودی کردن قدس بود.

23 اوت؛ محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و بیش از نیمی از اعضای کمیته اجرایی ۱۸ نفره این سازمان کناره‌گیری خود را از کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف) اعلام کردند. هدف از این استعفا، دعوت به تشکیل جلسه اضطراری "شورای ملی فلسطین" و انتخاب کمیته اجرایی جدید اعلام شد.

در حال حاضر بیشتر فلسطینی‌ها از عباس ناراضی هستند و خواهان این هستند که از ریاست تشکیلات خودگردان استعفا دهد.

16 سپتامبر؛ بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی به پلیس این رژیم اجازه داد تا برای مقابله با پرتاب کنندگان سنگ به سمت آن‌ها تیراندازی کنند. در نتیجه صدور این مجوز درگیری‌های زیادی میان فلسطینی‌ها و نیروهای این رژیم رخ داد و چندین فلسطینی به دست این نیروها شهید شدند.

31 ژوئیه؛ شهرک نشینان صهیونیست دو منزل در جنوب شهر نابلس را به آتش کشیدند که موجب کشته شدن یک کودک شیرخوار فلسطینی و بعدها شهادت پدر و مادرش شد. این حمله واکنش‌های متعددی را به دنبال داشت و با محکومیت جهانی مواجه شد.

در پی سوزانده شدن خانواده دوابشه به دست شهرک نشینان فلسطینی‌ها تظاهرات گسترده‌ای را در مناطق مختلف برگزار کردند و تنش میان اسرائیل و فلسطین هر روز بیشتر از روز قبل شد طوری که هنوز تنش و درگیری میان دو طرف ادامه دارد.

22 سپتامبر؛ در پی تجاوزات مکرر شهرک نشینان به مسجد الاقصی و شهادت چندین فلسطینی به دست نیروهای رژیم صهیونیستی محمود عباس نسبت به خطرات وقوع انتفاضه در فلسطین هشدار داد. افزایش درگیری‌ها پس از مدتی به انتفاضه قدس منجر شد که تاکنون بیش از 130 فلسطینی در جریان آن شهید شدند.

30 سپتامبر؛ پرچم فلسطین برای نخستین بار بر فراز مقر سازمان ملل در نیویورک به اهتزاز درآمد. این اقدام یک ماه پس از موافقت مجمع عمومی سازمان ملل با برافراشتن پرچم فلسطین در مقر این سازمان صورت گرفت. 119 کشور به قطعنامه رای مثبت داده، 45 کشور هم رای ممتنع دادند. عباس این روز را روزی تاریخی و روز عزت و سربلندی فلسطینیان دانست.

16 اکتبر؛ در پی افزایش درگیری و تنش میان فلسطین و اسرائیل شورای امنیت نشست فوق‌العاده‌ای با هدف بررسی تنش‌ها و درگیری‌ها و اتخاذ تدابیری برای حمایت بین‌المللی از فلسطینی‌ها برگزار کرد.

20 اکتبر؛ بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل با هدف آرام کردن شرایط منطقه به سرزمین‌های اشغالی سفر کرد. وی با بنیامین نتانیاهو، و روون ریولین، رییس رژیم صهیونیستی، دیدار کرد و نسبت به استفاده مفرط از زور در قدس هشدار داد.

29 نوامبر؛ در پی اقدام اتحادیه اروپا برای درج شناسه کالا روی تولیدات شهرک نشینان در کرانه باختری، رژیم صهیونیستی تعامل با تمامی موسسات اتحادیه اروپا را که در تلاش‌ها برای پیشبرد روند صلح خاورمیانه مشارکت داشتند، به حالت تعلیق درآورد.

در طول سال 2015 شاهد این بودیم که تنش میان فلسطین و اسرائیل شدت گرفت و دیگر فرصتی میان دو طرف برای ازسرگیری مذاکرات صلح خاورمیانه باقی نماند. اوضاع تا آنجا پیش رفت که فلسطینی‌ها انتفاضه دیگری را به راه انداختند و در این انتفاضه که هنوز ادامه دارد ده‌ها فلسطینی شهید شده‌اند. هرچند که این سال برای فلسطینی‌ها اتفاقات مثبتی نیز داشت از جمله اینکه بسیاری از کشورها فلسطین را به عنوان یک کشور مستقل به رسمیت شناختند. اکنون باید منتظر باشیم که آیا در سال 2016 مذاکرات صلح میان فلسطین و اسرائیل ازسر گرفته خواهد شد یا خیر.

عربستان

23 ژانویه؛ دفتر پادشاهی عربستان مرگ ملک عبدالله بن عبدالعزیز آل سعود، پادشاه این کشور را اعلام کرد. در همین روز عربستانی‌ها با ملک سلمان بن عبدالعزیز، به عنوان پادشاه جدید عربستان، مقرن بن عبدالعزیز به عنوان ولیعهد و محمد بن نایف به عنوان جانشین ولیعهد عربستان بیعت کردند.

29 آوریل؛ براساس دستورات پادشاه جدید عربستان مقرن بن عبدالعزیز "بنا به خواسته خودش" از سمت ولیعهدی برکنار و به جای او شاهزاده محمد بن نایف ولیعهد شد. محمد بن سلمان، پسر پادشاه عربستان نیز به عنوان جانشین ولیعهد تعیین شد.

براساس این دستورات همچنین سعود الفیصل از سمت وزیر خارجه کنار گذاشته شد و عادل الجبیر به عنوان وزیر خارجه جدید تعیین شد. پادشاه عربستان با این تغییرات راه را برای تعیین محمد بن سلمان به عنوان جانشین خود باز کرد.

22 مه؛ وزارت کشور عربستان از حمله انتحاری به مسجد شیعیان در شهرک القدیح واقع در استان القطیف خبر داد. در این حمله انتحاری که داعش مسئولیت آن را برعهده گرفت دستکم 21 نمازگزار کشته شدند.

9 ژوئیه؛ دفتر پادشاهی عربستان درگذشت سعود الفیصل، وزیر خارجه این کشور را که بیش از 40 سال در وزارت خارجه فعالیت داشته اعلام کرد. فیصل قدیمی‌ترین وزیر خارجه جهان محسوب می‌شد.

6 اوت؛ انفجار انتحاری که مسجد ویژه نیروهای فوق العاده عربستان در شهر أبها واقع در جنوب این کشور را هدف قرار داده بود به کشته شدن 12 نیروی امنیتی و سه تن از کارکنان در این مسجد منجر شد.

11 سپتامبر؛ بیش از 100 زائر خانه خدا در حادثه دلخراش سقوط یک جرثقیل بزرگ در مسجد الحرام کشته شدند. بی‌کفایتی آل سعود و عدم توجه به مسائل ایمنی علاوه بر این حادثه در اواخر همین ماه تراژدی بزرگتری را رقم زد.

24 سپتامبر؛ بیش از 2000 زائر خانه خدا در نتیجه ازدحام در منا کشته و صدها تن دیگر نیز زخمی شدند. گرچه عربستان تعداد جان باختگان را 700 تن اعلام کرد اما منابع غیر رسمی حتی سخن از کشته شدن بیش از 7 هزار تن هم به میان آوردند.

وقوع دو حادثه خونین در مراسم حج مسئولان عربستانی را با انتقادهای گسترده‌ای در زمینه بی کفایتی و عدم توانایی برای اداره مراسم حج مواجه کرد.

25 اکتبر؛ خانواده شیخ نمر باقر النمر، رهبر شیعیان عربستان اعلام کردند که دادگاه عالی عربستان و دادگاه تجدیدنظر حکم اعدام این روحانی شیعه را تایید و آن را به وزارت کشور و دفتر پادشاهی فرستادند تا ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان آن را امضا کند.

شیخ نمر از سوی مقامات ریاض به "تلاش برای ایجاد فتنه طائفه‌ای، حمایت از شورش در بحرین، حمل سلاح، و اطاعت نکردن از ولی امر" متهم شده است.

نمر النمر ژوئیه 2012 و در پی تایید تظاهرات شیعیان در استان القطیف که در فوریه 2011 برگزار شد، بازداشت شد.

30 نوامبر؛ احمد داوود اوغلو، نخست وزیر ترکیه از تشکیل ائتلافی سه گانه میان ترکیه، قطر و عربستان در راستای "مبارزه با تروریسم" در سوریه خبر داد.

قطر، ترکیه و عربستان سه کشوری هستند که همواره موضعی خصمانه در قبال نظام سوریه اتخاذ کرده و بر برکناری بشار اسد، رئیس‌جمهوری این کشور تاکید می‌کنند. دمشق این سه را حامیان اصلی تروریست‌ها می‌داند.

12 دسامبر؛ برای نخستین بار در تاریخ عربستان زنان در انتخابات شورای شهر و روستا به عنوان نامزد و رأی دهنده شرکت کردند و در این انتخابات توانستند کرسی‌هایی را به دست آورند.

15 دسامبر؛ عربستان خبر از تشکیل "ائتلاف اسلامی-نظامی ضد تروریسم" با مشارکت 34 کشور عربی و اسلامی خبر داد. تعدادی از کشورها از جمله سوریه، عراق، ایران و حزب الله لبنان از تشکیل این ائتلاف انتقاد کردند چراکه به عقیده آنها عربستان نیت واقعی و حسنه برای مبارزه با تروریسم را ندارد.

همانطور که دیدیم عربستان در سال 2015 با به راه انداختن جنگ خانمان سوز در یمن و کشتار یمنی‌ها و ائتلاف با ترکیه و قطر علیه سوریه، نقش خود را در مداخله در دیگر کشورهای عربی پر رنگ‌تر کرد.

باید به این مسئله اشاره کرد که محمد بن سلمان، پسر پادشاه عربستان در جنگ یمن و سیاست‌های عربستان بیشترین نقش را داشته است. عربستان برای رسیدن به هدف خود در سوریه یعنی براندازی نظام اسد دست به هر کاری می‌زند و بارها عادل الجبیر، وزیر خارجه این کشور تهدید کرده که اسد باید یا به روش مسالمت آمیز یا با جنگ کنار برود. دمشق معتقد است که عربستان با حمایت از مخالفان سوریه و تروریست‌های القاعده موجب طولانی شدن بحران می‌شود. باید منتظر باشیم تا ببینیم عربستان با همدستی هم پیمانانش در سال جدید میلادی چه خواب دیگری برای سوریه و یمن خواهد دید.

لیبی

27 ژانویه؛ حمله افراد مسلح به طرابلس لیبی 10 کشته برجای گذاشت که از جمله کشته شدگان پنج تبعه خارجی بود. لیبی از زمان سرنگونی نظام معمر قذافی، دیکتاتور سابق این کشور صحنه درگیری های شدید میان شبه نظامیان است و از ناامنی و بی ثباتی رنج می برد.

15 فوریه؛ شاخه داعش در لیبی ویدیویی را منتشر کرد که در آن سر 21 قبطی مصری در این کشور توسط این گروه تروریستی از تن جدا شد. اعدام قبطی های مصری در لیبی توسط داعش واکنش های زیادی به دنبال داشت و مصر مواضع داعش در لیبی را بمباران کرد.

10 ژوئن؛ تروریست‌های داعش که پیشتر کنترل فرودگاه شهر سرت لیبی را در دست گرفته بودند با اشغال نیروگاه تولید برق در غرب این شهر، شهر نفت‌خیز سرت را به طور کامل اشغال کردند.

15 نوامبر؛ پیتر کوک، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا از کشته شدن "ابونبیل العراقی" معروف به "وسام نجم عبدالزید العبیدی"رهبر داعش لیبی در یک حمله هوایی ارتش این کشور خبر داد. بنابر گزارش‌ها، ابونبیل که در حمله هوایی آمریکا در شهر درنه در شرق لیبی کشته شده همان کسی است که چند ماه پیش در ویدئوی مربوط به قتل قبطی‌های مصری به دست داعش سخن گفته و غرب را به حملات خونین تهدید کرده بود.

17 دسامبر؛ نمایندگان دولت طبرق و کنگره منحل شده لیبی در دور جدید مذاکرات در مراکش توافقنامه صلحی برای تشکیل دولت وفاق ملی تحت نظارت سازمان ملل امضا کردند.

24 دسامبر؛ شورای امنیت قطعنامه 2259 را که در راستای حمایت از توافق صلح بین گروه‌های لیبیایی بود، تصویب کرد.

در این قطعنامه از تمامی کشورها خواسته شده تا به لیبی در شکست داعش کمک کنند. شورای امنیت همچنین از دولت‌های طرابلس و طبرق خواسته با یکدیگر متحد شوند تا ثبات و صلح در این کشور برقرار شود.

لیبیایی‌ها که اواخر این سال توافق نامه صلح را امضا کرده‌اند امید دارند که در سال جدید شاهد امنیت و ثبات بیشتری باشند و دولتی در این کشور تشکیل شود که بتواند اوضاع را درست اداره کند و زمینه را برای از بین بردن تروریست‌ها در این کشور فراهم آورد.

تونس

18مارس؛ در حمله داعش به موزه باردو در تونس 23 تن کشته و 40 تن دیگر زخمی شدند. از جمله کشته شدگان تعدادی از گردشگران خارجی بودند. داعش با برعهده گرفتن مسئولیت این حمله تهدید کرد که دست به حملات بیشتری علیه توریست‌ها در تونس خواهد زد.

26 ژوئن؛ حمله مسلحانه به گردشگاه شهر سوسه تونس به کشته شدن 38 گردشگر که اکثرا انگلیسی بودند منجر شد. داعش مسئولیت این حمله را برعهده گرفت. دولت تونس به دنبال حمله تروریستی سوسه در کشور وضعیت فوق العاده اعلام کرد.

24 نوامبر؛ 14 تن ازنیروهای گارد ریاست جمهوری تونس در حمله‌ای به اتوبوسشان کشته شدند. داعش مسئولیت این حمله را نیز برعهده گرفت.

بحرین، کویت

16 ژوئن؛ شیخ علی سلمان، دبیرکل جمعیت الوفاق بحرین که به اتهامات ساختگی از جمله تحریک مردم به خشونت علیه نظام بازداشت شده بود به چهار سال حبس محکوم شد.

مردم بحرین تظاهرات گسترده را در محکومیت بازداشت شیخ علی سلمان برگزار کردند و تظاهرات در این کشور همچنان ادامه دارد. بسیاری از نهادهای حقوق بشری بین المللی از جمله عفو بین الملل بارها خواهان آزادی شیخ علی سلمان شده‌اند.

26 ژوئن؛ انفجار انتحاری در مسجد امام صادق(ع) در کویت 27 کشته و 227 زخمی برجای گذاشت. این حمله که داعش مسئولیت آن را برعهده گرفت با محکومیت‌های گسترده جهانی مواجه شد. به دنبال این حملات تروریستی کویت تدابیر امنیتی خود را تشدید کرد.

اردن، امارات

3 فوریه؛ داعش ویدیویی را منتشر کرد که صحنه سوزاندن معاذ الکساسبه، خلبان اسیر اردنی را در داخل یک قفس آهنی نشان می‌داد. معاذ الکساسبه، خلبان اردنی در دسامبر 2014 و زمانی که جنگنده F-16 وی در سوریه سقوط کرد، توسط تروریست‌های داعش به اسارت گرفته شد.

وی تنها خلبانی در ائتلاف تحت رهبری آمریکا بود که توسط داعش به اسارت گرفته شد. به دنبال این اقدام اردن به "جنگ بی‌امان" علیه داعش تهدید و حملات خود را علیه این گروه تروریستی تا مدتی تشدید کرد.

21 نوامبر؛ در نخستین جلسه از شانزدهمین دوره از مجلس فدرال امارات نمایندگان اماراتی "امل عبدالله جمعه کرم القبیسی" را به عنوان رئیس مجلس فدرال انتخاب کردند و این برای نخستین بار در جهان عرب بود که یک زن به عنوان رئیس مجلس معرفی می‌شد.

سودان، سومالی

2آوریل؛ کمیته عالی انتخابات سودان از پیروزی دوباره عمرالبشیر با 5 / 94 درصد آرا در انتخابات ریاست جمهوری این کشور خبر داد. انتخابات ریاست‌جمهوری سودان از سوی بیشتر احزاب سیاسی اپوزیسیون تحریم شده بود.

10 دسامبر؛ پس از افزایش تنش‌ها میان گروه‌های تندرو الشباب و داعش، این گروه تروریستی برای نخستین بار کنترل مناطقی در جنوب سومالی را به دست گرفت.

با توجه به تمامی این رخدادها می‌بینیم که خطر تروریسم هر روز مانند غده‌ای سرطانی در تمامی منطقه پخش می شود و حتی به اروپا و امریکا نیز رسیده است. هر روز تعداد زیادی از مردم منطقه در جریان حملات انتحاری و انتقام جویانه کشته می‌شوند. نقش منفی عربستان در منطقه با سیاستی که در قبال یمن در پیش گرفت آشکارتر شده است. سیاست خصمانه این کشور علیه سوریه نیز دیگر از چشم کسی پنهان نیست.

هرچند که داعش عامل اصلی ناامنی در منطقه محسوب می‌شود اما سیاست کشورهایی همچون عربستان، قطر و ترکیه که همواره مشغول مداخله در امور منطقه هستند در این ناامنی و بی ثباتی نقش زیادی داشته است. این کشورها بجای خشکاندن منابع تروریسم به حمایت از گروه‌های تروریستی می‌پردازند و خود را در کشتار مردم منطقه شریک می‌کنند. باید منتظر حوادث آینده در سال جدید باشیم و امید است که سال جدید میلادی سال امنیت و صلح برای منطقه باشد.

گزارش از خبرنگار ایسنا: زینب غلامی

انتهای پیام

کد N1086428

وبگردی