آفتاب

اتحادیه آفریقا بروندی را تهدید کرد

اتحادیه آفریقا بروندی را تهدید کرد

اتحادیه آفریقا امروز (چهارشنبه) تهدید کرد طرف‌های درگیر در بروندی در صورت شرکت نکردن در مذاکرات صلح ماه آینده میلادی تحریم می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،‌ به نقل از خبرگزاری فرانسه، مقامهای دولت بروندی و مخالفان آن که روز دوشنبه در کشور اوگاندا با یکدیگر دیدار کردند، قرار است در ماه ژانویه بار دیگر در شهر اروشا در شمال تانزانیا بار دیگر دیدار کنند و در مورد پایان دادن به چندین ماه خشونت در این کشور مذاکره کنند.

ناآرامی‌های بروندی باعث افزایش نگرانی از بابت بازگشت به جنگ داخلی تمام عیار در این کشور کوچک در مرکز آفریقا که 9 سال پیش شاهد پایان آخرین جنگ داخلی‌اش بود، شده است.

مقام‌های اوگاندایی اظهار کردند، مذاکرات صلح بروندی در تاریخ 6 ژانویه از سر گرفته می‌شود اما هیات دولت بروندی اظهار کرد، هنوز هیچ اتفاق نظری در مورد تاریخ این مذاکرات وجود ندارد.

انکو سازانا دلامینی زوما، رئیس کمیسیون اتحادیه آفریقا هشدار داد در صورتی که خشونتها در بروندی ادامه پیدا کرده و مذاکرات صلح این کشور از سر گرفته نشود آن را تحریم خواهد کرد.

دلامینی زوما در بیانیه‌ای امروز تصریح کرد: همه کسانی که اقداماتشان باعث به خطر افتادن مذاکرات صلح میان بروندیایی‌ها می‌شود از جمله حملات گروه‌های مسلح علیه تاسیسات دولتی و دیگر اهداف و خودداری از پاسخ به دعوت میانجیگران برای مذاکرات در معرض تحریم قرار خواهند گرفت.

وی اشاره‌ای به جزئیات بیشتر درباره تحریم‌های احتمالی نکرد اما خواهان همکاری بدون ملاحظه برای پیشبرد فرآیند صلح به منظور پایان دادن به خشونتها شد.

ناآرامی‌های بروندی در ماه آوریل گذشته هنگامی که پی‌یر انکورونزیزا، رئیس جمهور بروندی از تمایل خود برای سومین دور ریاست جمهوری‌اش بر خلاف قانون اساسی خبر داد، آغاز شد.

اتحادیه 54 عضوی آفریقا در تاریخ 17 دسامبر به بروندی یک ضرب‌الاجل چهار روزه داد تا اعزام یک نیروی صلح بان 5000 نفری برای متوقف کردن خشونتها در این کشور را تصویب کند و وعده داد به رغم مخالفت بروندی با اعزام این نیروها به این کشور این طرح را اجرا کند.

دلامینی زوما خاطرنشان کرد: اتحادیه آفریقا آماده ورود به مذاکرات با "بوجومبورا" (مرکز بروندی) بدون هیچ گونه تاخیری بر سر مساله استقرار نیروهای صلحبان است.

وی افزود: استقرار سریع نیروهای صلح بان اتحادیه آفریقا در بروندی موسوم به نیرو "ماپروبو" (MAPROBU) تاثیر زیادی بر ایجاد شرایط مناسب به منظور تکمیل موفقیت آمیز مذاکرات میان طرفهای درگیر بروندی خواهد داشت.

انتهای پیام

کد N1086272

وبگردی