آفتاب
نماینده ویژه روسیه در افغانستان:

عملیات آمریکا و ناتو در افغانستان شکست خورده است

عملیات آمریکا و ناتو در افغانستان شکست خورده است

«ضمیر کابلوف» فرستاده ویژه رئیس‌جمهور روسیه در افغانستان اعلام کرد که عملیات نظامی آمریکا و ناتو در این کشور شکست خورده است.

به گزارش  خبر گزاری مهر به نقل از «راشاتودی»، «ضمیر کابلوف» فرستاده ویژه «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه در افغانستان اعلام کرد که عملیات نظامی آمریکا و ناتو در این کشور شکست خورده است.

وی در گفتگو با خبرگزاری «تاس» ارزیابی خود از عملیات نظامی نیروهای موسوم به ایساف -کمک به امنیت بین المللی- در افغانستان را ارائه کرد.

کابلوف در این گفتگو تاکید کرد: با ارزیابی نتایج اقدامات گروه‌های وابسته به آمریکا و ناتو در افغانستان می‌توان گفت که آنها به طور کامل در عملیات نظامی خود شکست خورده‌اند.

وی افزود، هدف نهایی این عملیات ضدتروریستی در افغانستان برقراری یک حاکمیت مرکزی دموکراتیک در این کشور بود، که محقق نشده است .

فرستاده ویژه روسیه همچنین گفت: ائتلاف به رهبری آمریکا در افغانستان نه تنها نتوانسته اصلی‌ترین هدف خود را محقق سازد بلکه هیچ یک از وظایفی که پیش از آغاز عملیات مشخص شده بود، نیز تکمیل نشده است و این کشور هنوز از حاکمیت قدرتمند مرکزی و با ثبات برخوردار نیست.

وی تأکید کرد، عدم موفقیت غرب در شکست طالبان با استفاده از تمام امکانات نظامی در اختیار، آمریکا و ناتو را بر آن داشته تا به مشارکت در ساختار قدرت سیاسی جدید افغانستان روی آورند .

نماینده روسیه ادامه داد: این مأموریت‌های آموزشی تحت عنوان «حمایت مسلم» توسط نیروهای آمریکایی و متحدان آمریکا در افغانستان که در حال حاضر در این کشور انجام می‌شود، نیز نتایج و دستاورد بسیار اندکی داشته است. این برنامه به منظور افزایش آمادگی نیروهای مسلح و پلیس افغانستان آغاز شده بود تا آنها را قادر سازد به صورت مستقل نظم و ثبات امنیتی را در این کشور برقرار سازند. اما به نظر نمی‌رسد که این هدف نیز محقق شده باشد و بیش از هر عامل دیگری، ‌ علت این مسئله عدم برخورداری نیروهای افغان از تسلیحات و تجهیزات پیشرفته نظامی است.

کد N1086035

وبگردی