آفتاب
فرمانده آمریکاییِ نیروهای ناتو:

آمریکا ممکن است شمار نیروهای خود را در افغانستان افزایش دهد

آمریکا ممکن است شمار نیروهای خود را در افغانستان افزایش دهد

واشنگتن که وعده داده بود تا آغاز سال ۲۰۱۷ شمار نیروهای خود را در افغانستان به نصف کاهش بدهد، ظاهرا به بهانه تشدید حملات طالبان عقیده خود را تغییر داده و مایل به تداوم سلطه بر این کشور است.

به گزارش خبرگزاری مهر، «جان کمپبل» فرمانده نیروهای آمریکاییِ عضو ناتو در افغانستان در مصاحبه با روزنامه «یو اس ای تودی» با طرح ادعای لزوم کمک به نیروهای افغان برای مبارزه با طالبان از امکان افزایش شمار نیروهای آمریکایی در این کشور سخن گفت.

خبر تمایل آمریکا برای تقویت حضور نظامی خود در افغانستان در حالی مطرح می شود که قرار بود روند کاهش ۹۸۰۰ نیروی آمریکایی حاضر در این کشور با پایان سال میلادی ۲۰۱۶ کلید خورده و تعداد آنها تا اول ژانویه ۲۰۱۷ به ۵۵۰۰ نفر برسد.

در این میان، کمپبل می گوید که قصد دارد از «باراک اوباما» رئیس جمهوری آمریکا بخواهد تا جایی که امکان دارد خروج نیروهای آمریکایی حاضر در افغانستان را به تعویق انداخته و حتی نیروی بیشتری را به این کشور بفرستد.

وی در این باره مدعی شد: اگر به این باور نرسم که می توانیم از پس عملیات آموزش و مشاوره به نیروهای افغان بَربیاییم؛ این دین به گردنم می ماند که از رئیس جمهور بخواهم آنچه که (برای تکمیل ماموریت) نیاز داریم به ما بدهد و این می تواند به معنای نیروی بیشتر باشد.

ناگفته نماند که پیشتر آمریکا قرار بود کاهش نیروهای نظامی خود را در افغانستان با پایان سال میلادی جاری (۲۰۱۵) آغاز کند اما تشدید حملات طالبان که همزمان با تایید خبر فوت «ملا عمر» سرکرده این گروه تروریستی اوج گرفت، فرصت خوبی به واشنگتن داد تا با طرح ادعای ایجاد خلاء امنیتی حاصل از خروج نیروهای آمریکایی ماموریت نظامیان خود را برای یک سال دیگر تمدید کند. در ادامه، موفقیت طالبان به تصرف بخشی از شهر «قندوز» زمزمه آلمان و برخی دیگر از اعضای اروپایی ناتو را برای تمدید ماموریت در افغانستان بلند کرد.

به دنبال آن، حمله مجدد به فرودگاه قندوز و سپس تشدید درگیری طالبان و نیروهای امنیتی افغان در استان جنوبی «هلمند» باعث شد تا آمریکایی ها به هدف خود برای تداوم سلطه نظامی بر افغانستان یک قدم دیگر نزدیکتر شوند.

کد N1085479

وبگردی