آفتاب

گسترش حضور نیروهای ویژه آمریکا در جهان به بهانه مبارزه با تروریسم

گسترش حضور نیروهای ویژه آمریکا در جهان به بهانه مبارزه با تروریسم

نیروهای عملیات ویژه آمریکا یکی از بزرگترین نقش‌های نظامی در افغانستان را به عهده دارد و برای کمک به مبارزه با تروریست‌های داعش به سوریه اعزام شده و رییس جمهوری‌ آمریکا نیز اخیرا دستور داده که 300 تن از این نیروها برای کمک به نیروهای آفریقایی در مبارزه با گروه‌های شبه‌نظامی که با داعش بیعت کرده‌اند، به کامرون اعزام شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، از آنجایی که آشوب خاورمیانه را فرا گرفته، گروه‌های افراط‌گرا بخش اعظمی از آفریقا را تصرف کرده و کمپین انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیز به نگرانی‌ها نسبت به افزایش تهدید تروریستی دامن زده است، کاخ سفید دائما ماموریت‌های جهانی نیروهای عملیات ویژه آمریکا را گسترده‌تر کرده است.

علی‌رغم آنکه باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا بارها اعلام کرد که مخالف استقرار نیروی زمینی آمریکا در بخش‌های دور افتاده جهان است، دولت واشنگتن، دائما به استثنا قائل شدن برای نیروهای عملیات ویژه آمریکا ادامه داده است.

دولت اوباما مدت‌ها پیش تمایل خود را برای تکیه بر نیروهای عملیات ویژه و ماموریت‌های مخفی به عنوان جایگزینی برای جنگ‌های بزرگ نشان داده است اما گسترش داعش در سال گذشته از مرکزش در عراق و سوریه به آفریقا و جنوب آسیا منجر شده تا کاخ سفید از نیروهای عملیات ویژه برای حل بحران‌ها در نقاط مختلف جهان کمک بخواهد.

این استقرارها علاوه بر دیگر عملیات‌ها دولت اوباما را از هدفش مبنی بر خروج از کشورهایی که یک دهه در آنها آزمون‌های سخت نظامی داشته دور می‌کند.

مقامات نظامی آمریکا گفتند: کاخ سفید در حال حاضر یکی از پیشنهادات پنتاگون برای حفظ دست کم یکی از پایگاه‌هایش در افغانستان را برای سال‌های آتی بررسی می‌کند.این برنامه مغایر با تعهد اولیه اوباما برای خروج تمامی نیروها از افغانستان به جز نیروهای مقابله با تروریسم و نیروهای حفاظت از سفارت آمریکا در کابل است.

باراک اوباما در اکتبر سال جاری میلادی برنامه‌های خروج از افغانستان را تغییر داده و گفت: 5500 نیرو تا اوایل سال 2017 میلادی در افغانستان باقی خواهند ماند. با این پیشنهاد از این پایگاه افغانستان به عنوان یکی از مراکز نیروهای عملیات ویژه و عملیات‌های اطلاعاتی در سراسر جنوب آسیا و آسیای مرکزی به عنوان بخشی از مقابله پنتاگون با داعش و شاخه‌های این گروه تروریستی در کشورهایی همچون لیبی، مصر و یمن استفاده می‌شود.

در اوج جنگ‌های عراق و افغانستان، نزدیک به 13 هزار نیروی عملیات ویژه در ماموریت‌های سراسر جهان مستقر شده بودند اما اکثرآنها در عراق و افغانستان حضور داشتند. در حال حاضر نیمی از 7500 نیروی عملیات ویژه در خارج از خاورمیانه یا جنوب آسیا در 85 کشور عملیات انجام می‌دهند.

باراک اوباما اخیرا در توجیه تصمیمات خود گفت: هنگامی که می‌گویم هیچ نیروی زمینی در خارج از آمریکا مستقر نمی‌شود، مردم آمریکا باید بدانند که منظور من حمله‌ای به سبک عراق است.

مقامات ارشد آمریکا درخصوص اینکه نقش دقیق نیروهای عملیات ویژه چه خواهد بود، اختلاف نظر دارند و معاونان ارشد اوباما هرگونه نقش نظامی این نیروها را رد می‌کنند.

یکی از مقامات ارشد دولت اوباما که خواست نامش فاش نشود، گفت: این یک ماموریت نظامی نیست. این در حالی است که استیو وارن یکی از سخنگویان ارتش آمریکا در بغداد در کنفرانسی گفت: یک حمله در حقیقت یک عملیات نظامی است. این مساله حقیقت دارد که نیروهای آمریکایی بیشتری به عراق می‌آیند و تعدادی از آنها در داخل عراق و سوریه حملاتی را ترتیب خواهند داد.

انتهای پیام

کد N1083933

وبگردی