آفتاب
رئیس ستاد انتخابات تهران:

مهمترین افت دموکراسی جهل رأی دهندگان است

مهمترین افت دموکراسی جهل رأی دهندگان است

رئیس ستاد انتخابات تهران گفت: انتخابات پیش رو فرصتی بسیار مغتنم برای تجدید حیات سیاسی نظام و ملت است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، شهاب‌الدین چاوشی صبح امروز در گردهمایی اصحاب رسانه با اعضای ستاد انتخابات کشور با اشاره به این‌که «ملت ایران رفتار تمام مسئولان و نمایندگان خود را رصد می‌کند و نسبت به موضع‌گیری آنان و نحوه رعایت حقوق‌شان در جریان انتخابات به داوری می نشیند»، اظهار کرد: فرصت انتخابات در قضاوت در مورد رفتار مسئولان برای مردم حائز اهمیت است.

وی همچنین افزود: هرچه سطح آگاهی، دانش و بینش مردم توسط رسانه‌ها بالا رود، اشتباه در تصمیم‌گیری مردم کمتر رخ می‌دهد و مردم سرنوشت خود را به دست نخبگانی می‌سپارند که امید بیشتری به کارآمدی و شایستگی آن‌ها دارند.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود با بیان این‌که «رسانه‌ها و مطبوعات رابطه بسیار نزدیکی با انتخابات دارند» تصریح کرد: امروز در عرصه سیاست و انتخابات دو عامل قدرت پول و شبکه‌های اجتماعی، رأی و اراده مردم را تحت تأثیر جدی قرار داده است. اگر از نقش سازنده و تاریخی مطبوعات و رسانه‌های رسمی و قانونی غافل شویم دو عامل ذکر شده می‌تواند صدمات جبران‌ناپذیری را بر بدنه دموکراسی وارد کند. مشت کسانی را که با خرج پول‌های سنگین می‌خواهند در حاکمیت نفوذ کنند رسانه‌های مدافع حقوق مردم می‌توانند باز کنند.

معاون سیاسی استاندار تهران با اشاره به این‌که «رسانه‌های عمومی ما باید حوزه وسیعی از مخاطبان را جذب کنند»، افزود: هرچه از دامنه نفوذ رسانه‌های رسمی و قانونی کشور کاسته شود شاهد تأثیرگذاری عوامل منفی و شبکه‌های غیررسمی خواهیم بود. سیاستگزاران خبری جامعه هم باید به موضوع اعتماد مردم بیاندیشند؛ زیرا اگر این سرمایه اساسی از دست رسانه‌های رسمی خارج شود، جامعه متضرر خواهد شد.

وی با توصیه به نامزدهای انتخابات برای پرهیز از تخریب طرف مقابل خود، خاطرنشان کرد: اگر این اقدام صورت گیرد فضای انتخابات سمت و سوی اخلاقی خواهد یافت و مردم نامزدها را درگیر جنگ قدرت نخواهند دید و اعتماد بیشتری به آن‌ها خواهند داشت. کاندیداهایی که با بی‌خبری یا در فضای مشوش و مه‌آلود رأی بیاورند، مطمئناً کاندیدایی نخواهند بود که به درد جامعه بخورند. در واقع مهمترین آفت دموکراسی جهل شهروندان و رأی دهندگان است و این آفت با ‌آگاهی بخشی مثبت رسانه‌ها قابل کنترل خواهد بود.

وی در ادامه با بیان این‌که «مجلسی که در شرایط آگاهی پایین مردم شکل بگیرد مجلسی کارآمد نخواهد بود»، اظهار کرد: ضعف حوزه رسانه‌های رسمی موجب تقویت شبکه‌های اجتماعی می‌شود. به این منظور که اگر مخاطب مرادش را از روزنامه‌ها و رسانه‌های رسمی نگیرد به دنبال منابع دیگر خواهد رفت که شبکه‌های اجتماعی راحت‌ترین آن‌هاست. البته شبکه‌های اجتماعی هم بسیار کارآمدند و هم بسیار مخرب و هر دوی این نقش‌ها به نوع استفاده جامعه برمی‌گردد.

چاووشی همچنین گفت: یکی از مهمترین وظایف رسانه‌ها روشن ساختن افکار عمومی و بالا بردن سطح معلومات و دانش مردم درباره مسائل جامعه است. البته ما نباید تحلیل و فهم خود را به مردم تحمیل کنیم. بلکه باید قدرت تحلیل و فهم مردم را از طریق رسانه‌ها ارتقاء دهیم تا همه اهل تحلیل و دقت نظر شوند.

وی افزود: اهمیت حضور در پای صندوق‌های خبرگان نه تنها کمتر از حضور در پای صندوق‌های مجلس نیست، بلکه این حضور مکمل نقش مردم در بقای نظام و صیانت از جایگاه رفیع رهبری است. هردوی این انتخابات یک آزمون تاریخی برای ملت بزرگ ایران است و حضور مردم با همه گرایشات نظام را در قبال فشار بیگانگان و انحرافات داخلی روئین‌تن خواهد کرد.

انتهای پیام

کد N1083774

وبگردی