آفتاب

نامه سرگشاده«آیت‌الله مکارم» به شیخ‌الازهر درباره اقدامات بر ضدّ مذهب شیعه

نامه سرگشاده«آیت‌الله مکارم» به شیخ‌الازهر درباره اقدامات بر ضدّ مذهب شیعه

آیت‌الله مکارم‌شیرازی در نامه‌ای سرگشاده به شیخ الازهر و علمای آن مرکز دینی در مورد اقدامات اخیر بر ضدّ مذهب شیعه گفت: امیدوارم با صلابت جلو انحراف و سقوط الازهر را به دام توطئه دشمنان اسلام، وهابیون، تکفیری‌ها و وسوسه‌های خناسان تفرقه‌افکن بگیرید.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)،‌ متن نامه این مرجع تقلید به شیخ أحمد الطیب به شرح زیر است:

«بسم الله الرحمن الرحیم

حضور محترم جناب شیخ دکتر أحمد الطیب

سلام علیکم

ایام میلاد مبارک خاتم النبیین (صلی الله علیه وآله) را به شما و همه علمای الازهر الشریف تبریک عرض می‌کنم، حقیقت این است مواضع منطقی و وحدت‌گرایانه الازهر در طول تاریخ و دیدگاه‌های اعتدالی جنابعالی در گذشته نقطه روشنی است که امت مسلمان در گرماگرم جنجال‌های جریان‌های تکفیر و تندرو به آن امیدوار هستند، اما اقدامات تفرقه‌افکنانه اخیر که به نام الازهر انجام گرفته، مانند: اشکال‌گیری در رسانه‌ها بر عقاید مکتب اهل‌بیت(علیهم السلام) و نسبت غیر واقعی یک سری دیدگاه‌های غلط به شیعه به سبب بعضی از شبکه‌های مزدور و وابسته به بیگانگان که ما جدا از آنها بیزاریم، برگزاری مسابقات مقاله و کتاب و نمایشنامه نویسی برضدّ مذهب شیعه و تحقیر و ناچیز شمردن جمعیت پیروان مکتب اهل بیت در مصر با تعبیرات بسیار زننده و پیشگیری از حضور حتی یک نماینده از هموطنان مصری در پارلمان و مانند آن زنگ خطر انحراف الازهر از خط اعتدال و توجه به افراط‌گری که نتیجه آن جنگ مذهبی و از دست دادن آن افتخار تاریخی است را به صدا درآورد.

آیا در نظر شرع و عقل راه حل چالش بین مذاهب اسلامی گفتمان عالمانه بین پیشوایان مذاهب است یا ردیه‌نویسی و جنگ تبلیغاتی و مسابقه بر ضدّ یکدیگر؟

آیا برای شناخت عقاید یک مذهب باید معارف را از پیشوایان آن مذهب و منابع مورد وثوق آنان گرفت یا از چهره‌های منفور و شبکه‌های وابسته به دشمنان و جستجوی نقاط ضعف از لابلای کتاب‌های مورد نقد پیشوایان؟

آیا در شرایطی که با گذشت 35 سال از تأسیس جمهوری اسلامی ایران، تاکنون هیچ مرجع تقلیدی در صدا و سیما به نقد عقاید و فقه اهل سنت نپرداخته و هیچ مسابقه مقاله‌نویسی بر ضدّ اهل سنت توسط مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه ما انجام نگرفته، اقدام الازهر به این دو برنامه‌های تفرقه‌انگیز نشان عشق الازهر به وحدت اسلامی و تقریب مذاهب است؟ در ایران و افغانستان شیعه و سنی در کنار هم حتی در انتخابات و حکومت همکاری می‌کنند و مشکلی ندارند.

اگر خدای نکرده این هجمه تبلیغاتی خشم عده‌ای از متعصبان اهل سنت را برانگیزد و خون شیعیان هموطن شما را بریزند و عکس‌العمل مشابه صورت بگیرد، مسئولان الازهر در پیشگاه الهی مسئول این خون‌های به ناحق ریخته مسلمانان نخواهند بود؟

اینجانب با نگاه خوش‌بینانه‌ای که همیشه به شما داشته و دارم، امیدوارم با صلابت جلو این انحراف و سقوط الازهر را به دام توطئه دشمنان اسلام و وهابیون و تکفیری‌ها و وسوسه‌های خناسان تفرقه‌افکنی که ممکن است در اطراف شما وسوسه کرده و از مسیر اعتدال منحرف کنند بگیرید و چونان شیخ محمود شلتوت و دیگر مشایخ و مفاخر تاریخ الازهر در تاریخ خطه اعتدال و تقریب الازهر همچنان بدرخشید و این است امید درباره شما.

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته»

انتهای پیام

کد N1083768

وبگردی