آفتاب
کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی

لزوم اهتمام به تقریب مذاهب در مدارس کشورهای اسلامی

لزوم اهتمام به تقریب مذاهب در مدارس کشورهای اسلامی

در کمیسیون "عوامل برون رفت" که در دومین روز برگزاری بیست و نهمین کنفرانس وحدت اسلامی برگزار شد، بر اهمیت تدریس تقریب مذاهب در مدارس کشورهای اسلامی تأکید شد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، کمیسیون "عوامل برون رفت" در دومین روز برگزاری کنفرانس وحدت با حضور علما و اندیشمندان کشورهای مختلف اسلامی برگزار شد و پیشنهادات و انتقاداتی در این زمینه ارائه شد.

شیخ مصطفی ملص، از علمای لبنان، در این کمیسیون با بیان اینکه احزاب در کشورهای اسلامی با ویژگی های اصلی حزبی وجود ندارند، پیشنهاد داد که برای رویارویی با بحران های امت اسلامی، باید احزاب سیاسی دارای شرایط واقعی حزبی تأسیس شوند تا بتوانند در چارچوب سیاسی مشکلات جهان اسلام را حل کنند.

شیخ تقی، از علمای حاضر در نشست نیز تأکید کرد: باید کشورهای اسلامی تعریف مناسبی از اسلام بر مبنای دموکراسی و احترام متقابل ارائه کنند.

وی همچنین افزود: جهان اسلام باید در برابر بسیاری از بحران ها خود را آماده کند و کشورهای اسلامی در بحث علم آموزی باید پیشرو باشند و به علوم ارتباطی و اینترنت توجه بیشتری نشان دهند.

شیخ طالب حسین خزرجی، امام جماعت مرکز اسلامی برزیل نیز پیشنهاد داد که کشورهای اسلامی به هنر متعهد و نقش آن در مشکلات امت اسلامی توجه بیشتری نشان دهند زیرا هنر اسلامی از قبیل ساخت تئاتر و فیلم و ... در روحیه و شخصیت بسیاری از مسلمانان تأثیر بسزایی دارد.

دکتر عبدالعزیز العوضی، از علمای عمان نیز با ارائه مقاله ای با عنوان "استراتژی تقریب مذاهب اسلامی" پیشنهاد کرد که مسئله تقریب مذاهب باید به آموزش کشورهای اسلامی راه یابد و کتاب های درسی حاوی اسلام معتدل و آموزش تقریب مذاهب در مدارس کشورهای اسلامی تدریس شود، چرا که تقریب راهی به سوی وحدت اسلامی است.

در ادامه نشست، ماموستا بیضاوی، امام جمعه اهل سنت ارومیه با بیان اینکه ما در این نشست ها مشکلات را می گوییم اما راه حل ارائه نمی دهیم، تأکید کرد: ما در کنفرانس وحدت و این نشست ها که هرساله برگزار می شود، باید راهکارهای عملی برای حل مشکلات جهان اسلام از جمله نجات مسجد الاقصی ارائه دهیم.

دکتر بدیعی، رئیس مرکز اسلامی بوستون آمریکا نیز با اشاره به اینکه امروز صدای تکفیر در جهان بلند است و تکفیری ها به نام اسلام اقدامات تخریب گرانه خود را انجام می دهند و چهره این دین را تخریب می کنند، گفت: راه حل برون رفت از این معضلات، دفاع عقلانی از دین بدون افراط و تفریط و تلاش‌های دیپلماتیک است.

وی تأکید کرد: تلاش های دیپلماتیک دولت ها نقش مهمی در این مسئله دارد و اگر کنفرانس وحدت اسلامی با کنفرانس سران کشورهای اسلامی مرتبط شود می تواند کمک بسزایی به حل مشکلات جهان اسلام بکند. دولت ها همچنین می توانند با جلوگیری از انتشار کتب و مقالات تکفیری، از رشد تکفیر در کشورهای اسلامی جلوگیری کنند.

انتهای پیام

کد N1083735

وبگردی