آفتاب

حمایت ایاد علاوی از ائتلاف نظامی اسلامی عربستان/"دولت درباره حضور ترکیه صادق‌ باشد"

حمایت ایاد علاوی از ائتلاف نظامی اسلامی عربستان/"دولت درباره حضور ترکیه صادق‌ باشد"

نخست وزیر اسبق عراق اعلام کرد که با نظر کسانی که "ائتلاف نظامی اسلامی" عربستان را یک ائتلاف طایفه‌ای سنی و علیه شیعیان می‌دانند، موافق نیست.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ایاد علاوی، نخست وزیر اسبق عراق و رهبر جنبش سازش ملی در مصاحبه تلفنی با خبرگزاری آلمان ضمن اعلام حمایت خود از ائتلاف اسلامی نظامی عربستان گفت: نمی‌توانیم بگوییم که مصر به عنوان یکی از کشورهای عضو این ائتلاف یک کشور سنی است و تنها به منافع اهل تسنن در منطقه فکر می‌کند و با دیگر طایفه‌ها دشمن است. مصر همواره مدافع حقوق تمامی مردم جهان عرب بوده و از تمامی جامعه عراق از جمله کردها استقبال کرده است. همین مساله درباره اردن نیز صدق می‌کند.

وی در واکنش به اظهارات حیدر العبادی، نخست وزیر عراق و دیگر مسئولان عراقی که تشکیل این ائتلاف را بدون عراق یک اشتباه اساسی می‌دانند، گفت: من نمی‌دانم چرا از عراق برای پیوستن به این ائتلاف دعوت به عمل نیامد اما تمامی آن چیزی که می‌دانم این است که این ائتلاف از خلأ به وجود نیامده بلکه در پی مذاکرات طولانی میان کشورها تشکیل شده است و باید عراق در این گفتگوها شرکت می‌کرد.

علاوی تاکید کرد: عراق باید با کشورهای میانه رو در منطقه ارتباط برقرار کند. نخست وزیر عراق هرچند روز یک بار وارد ائتلاف جدیدی می‌شود. وی در ائتلاف چهارجانبه با روسیه، ایران و سوریه و در ائتلاف ضد داعش آمریکا شرکت کرد.

وی از عدم مطرح کردن مساله پیوستن به ائتلاف‌ها در پارلمان انتقاد کرد و گفت: به عقیده من عراق نقشه راه واضحی به ویژه درباره آینده ائتلاف‌هایش در منطقه پس از ائتلاف اخیر با روسیه و ایران و سوریه ندارد. ما نباید با همگان باشیم. بلکه باید موضع خود را نسبت به تمامی ائتلاف‌ها مشخص کرده و ائتلافی را برگزینیم که به نفع ما و منطقه باشد. کشورهای عضو ائتلاف اسلامی همگی روابط خوبی با عراق دارند و برای جایگاهش ارزش قائلند اما با این حال نقشه راه واضحی مقابل خود نیافته‌اند تا با قلب و عقل خود به سمت عراق بیایند.

علاوی از رهبران ائتلاف جدید خواست تا درک کنند که پیروزی سیاسی علیه داعش و همتایانش از طریق همکاری و هماهنگی دائم پیروزی نظامی را تکمیل می‌کند و بدون این مساله شکست گروه‌های تندرو ممکن نیست.

وی درباره نگرانی‌ها نسبت به اینکه عراق بار دیگر عرصه کشمکش و درگیری عربستان و ایران شود، گفت: بی‌تردید ما نمی‌خواهیم عامل درگیری‌های منطقه‌ای باشیم اما به عقیده من درگیری میان عربستان و ایران وجود ندارد تنها تنش‌هایی در روابط میان دو کشور هست که باید از طریق کنفرانس منطقه‌ای که شامل ایران، ترکیه و کشورهای دیگر باشد، حل شود؛ کنفرانسی که نقشه راهی را برای منطقه بدهد و ستون آن تبادل منافع و عدم مداخله در امور داخلی باشد. این چیزی است که من همواره خواهان آن شده‌ام چراکه معادله اساسی در منطقه سنی علیه شیعه نیست بلکه میانه روی در برابر تندوری است.

علاوی درباره روی باز نشان دادن رهبران عربستان به عراق و رهبرانش گفت: متأسفانه کسانی هستند که می‌خواهند موانعی را در برابر روابط عراق و اعراب ایجاد کنند و ظاهرا تلاششان ثمره داده است.

وی وزارت خارجه و دولت عراق را مسئول تنش در روابط عراق با اعراب دانست و گفت: دولت عراق باید موضع خود را در قبال عربستان روشن کند یا عربستان یک کشور خطرناک است که باید علیه آن جنگ به راه انداخت یا اینکه کشوری برادر و دوست است و باید روابط دوستی با آن برقرار کرد.

علاوی درباره اینکه آیا دفاع وی از عربستان به دلیل طمعش برای بازگشت به پست نخست وزیری است، گفت: من وابسته هیچ کشوری در منطقه نیستم و خواهان حمایت هیچ کشوری هم نشده‌ام بلکه نظر خود را می‌گویم. همگان می‌دانند کسی که می‌خواهد نخست وزیر عراق باشد باید مورد حمایت ایران و آمریکا قرار بگیرد و شکر خدا رابطه من با این دو کشور خوب نیست. من از نسل انقلابی‌های جهان عرب هستم و این نسل ایمان دارد که پست‌ها اگر از حمایت رژیمی غیر از مردم برخوردار شود مناسب نخواهد بود.

وی درباره ربوده شدن شکارچیان قطری نیز گفت: دولتی که با ورود میهمانان موافقت می‌کند باید مسئولیت حمایت از آن‌ها را نیز برعهده بگیرد.

علاوی درباره اینکه آیا باز هم فکر نخست وزیر شدن را در سر می‌پروراند یا خیر گفت: در حال حاضر به این مساله فکر نمی‌کنم. اکنون فاجعه‌ای در عراق رخ داده و برای نخستین بار تمامی استان‌هایش اشغال شده است. برای نخستین بار وضعیت کردها با عراق بحرانی شده و عراق دچار ورشکستگی شده است و مردم در جنوب کشور تظاهرات می‌کنند.

وی وجود توطئه برای سرنگونی دولت حیدر العبادی را تکذیب کرد و گفت: من صراحتا و آشکارا از ائتلاف هم‌پیمانی ملی خواستم تا جایگزینی را برای وی پیدا کنند چراکه قادر به اداره کشور نیست.

علاوی درباره عملیات آزادسازی رمادی گفت: به عقیده من بدون پیروزی سیاسی و وحدت هیچ گونه پیروزی نظامی وجود نخواهد داشت. این مساله مقابله با به حاشیه رانده شدن را می‌طلبد چراکه حتی با وجود آزادسازی رمادی اگر وحدت به وجود نیاید و سیاست طایفه‌گرایی همچنان وجود داشته باشد خطر جدیدی ما را تهدید خواهد کرد. امروز کم کم داریم درباره گروه "خراسان" که وحشی‌تر از داعش است، می‌شنویم.

وی از دولت عراق خواست درباره حضور نیروهای ترکیه‌ای با مردم صادقانه‌تر برخورد کند.

علاوی افزود: ترک‌ها از دوره بسیار طولانی با موافقت دولت عراق در کشور ما حضور داشته‌اند اما ابتدا تعدادشان کم بود و بعدا که زیاد شد دولت اعتراض کرد. چرا دولت بیانیه‌ای را صادر نمی‌کند که در آن روشن کند این نیروها از همان آغاز با موافقت بغداد وارد کشور شده‌اند یا خیر. اگر جواب خیر است پس من اولین کسی خواهم بود که نیروهای ترکیه‌ای را اشغالگر خواهم خواند و علیه آن‌ها سلاح به دست خواهم گرفت.

انتهای پیام

کد N1083496

وبگردی