آفتاب

نارضایتی قانونگذاران آلمانی از اعزام آواکس‌های ناتو به ترکیه

نارضایتی قانونگذاران آلمانی از اعزام آواکس‌های ناتو به ترکیه

در پی اعلام اعزام هواپیماهای شناسایی آواکس ناتو به همراه چند پرسنل آلمانی به ترکیه به منظور کمک به این کشور برای نظارت بر مناطق مرزی، سیاستمداران آلمانی از اجرای این طرح بدون رایزنی با آنها ابراز نارضایتی کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ‌به نقل از خبرگزاری فرانسه، توبیاس لیندنر، رئیس امور دفاعی حزب سبز آلمان در مصاحبه با روزنامه بیلد اظهار کرد: دولت باید سریعا به پارلمان درباره جزئیات استقرار این نیروها به ویژه ماموریت‌هایی که این هواپیماها قرار است برای آنها به کار گرفته شوند و این که اطلاعاتی که آنها جمع آوری می‌کنند کجا خواهد رفت اطلاع دهد.

این در حالی است که دولت آلمان گفته به رغم اعزام سربازان آلمانی به یک ماموریت خارجی تصمیم به رایزنی با پارلمان این کشور ندارد.

وزارت دفاع آلمان گفته است هدف از استقرار این نیروها اجرای تجسس هوایی و نه عملیات‌های مسلحانه است.

بر اساس اعلام وزارت دفاع آلمان ناتو قصد دارد به طور موقت چند هواپیمای شناسایی آواکس را از پایگاهش در غرب آلمان به پایگاه قونیه در مرکز ترکیه منتقل کند هر چند که تعداد این هواپیماها مشخص نشده و تنها گفته شده که آلمان حدود 30 درصد از پرسنل ناتو برای عملیاتی کردن این هواپیماها را تامین خواهد کرد.

یک مقام ناتو در مقر این ائتلاف در بروکسل به خبرگزاری فرانسه گفت تدابیر پشتیبانی مضاعف این ائتلاف برای ترکیه شامل افزایش تعداد هواپیماهای آواکس، تقویت گشت زنی هوایی و افزایش حضور نیروی دریایی شامل رزمایش‌ها و گشت‌زنی هواپیماها در دریای شرق مدیترانه خواهد شد.

معاون ریئس حزب چپ رادیکال دی لینکه آلمان این ماموریت را بسیار خطرناک توصیف کرده و خواهان رای‌گیری در پارلمان برای اجرای آن شد.

انتهای پیام

کد N1083386

وبگردی