آفتاب
رییس اتاق بازرگانی اهواز:

‌سازمان حسابرسی خوزستان مستقل می‌شود

‌سازمان حسابرسی خوزستان مستقل می‌شود

‌رییس اتاق بازرگانی اهواز گفت: رفع مشکلات مالیاتی و تامین اجتماعی واحدهای تولیدی، صنعتی، فنی و مهندسی و ... بخش خصوصی در تمام رسته‌ها و رشته‌های شغلی از نان شب هم واجب‌تر است و انتظار داریم دولت در قوانین جاری این دو سازمان تجدیدنظر کند که در غیر این صورت آینده این واحدها و پرسنل آن‌ها چیزی جز بیکاری نخواهد بود.

به گزارش خبرنگار ‌خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه خوزستان، شهلا عموری در جلسه مشترک هیات نمایندگان، اعضای اتاق بازرگانی اهواز و فعالان اقتصادی استان با مدیرکل و معاونین تامین اجتماعی خوزستان که امروز، 6 دی‌ماه در محل اتاق اهواز برگزار شد، مسائل و مشکلات ‌مربوط به تامین اجتماعی و امور مالیاتی را قدیمی عنوان کرد و گفت: فعالان اقتصادی و دارندگان واحدهای تولیدی، خدماتی و فنی مهندسی استان از سازمان تامین اجتماعی انتظار دارند که با توجه به شرایط حاکم اقتصادی، در وصول حق بیمه و بازرسی از محل و اجرای قانون انعطاف و همکاری داشته باشند.

‌وی افزود: بازرسان بیمه هنگام حضور در محل کار کارفرما بعضا در تکمیل لیست بازدید کلیه اشخاص حاضر را وارد لیست می‌کنندف درصورتی‌که برخی از اشخاص حاضر در محل کارفرما ممکن است حقوق‌بگیر کارفرما نباشند و برای کارهای شخصی آمده باشند.

‌عموری جرائم بیمه‌ای را همچون جرائم مالیاتی کمرشکن و غیرقابل پرداخت عنوان کرد و گفت: در خیلی از قوانین و بخشنامه‌های سازمان تامین اجتماعی شرایط یک واحد تولیدی یا خدماتی در زمان سود و زیان و یا شرایط اسفبار اقتصادی لحاظ نشده و نمی‌شود و انعطافی از سوی قانون‌گذار یا مجری وجود ندارد.

وی در ادامه با بیان اینکه یکی از مشکلات جدی که در چندماهه اخیر به وجود آمده، پرداخت حق بیمه کارکنان به‌صورت یکجا بوده و این مسئله باعث ایجاد چالش برای بسیاری از صنعتگران شده است، تصریح کرد: در کنار این امر شعب مختلف در جهت تقسیط حق بیمه‌های پرسنل رویکردهای متفاوتی را بدون در نظر گرفتن وضعیت صنعت اتخاذ می‌نمایند که این موضوع نیز به دغدغه‌های صنعت افزوده شده ‌که در وضعیت کنونی ارائه راهکارهای مناسب جهت تقسیط حق بیمه جاری شرکت‌ها در راستای حفظ صنعتگران موجود لازم و ضروری است.

‌سازمان حسابرسی خوزستان مستقل می‌شود

‌محمود یارعلی‌زاده، مدیرکل تامین اجتماعی خوزستان با بیان اینکه حل بخشی از مشکلات مؤدیان حق بیمه تامین اجتماعی نیازمند ایجاد تغییر در قانون است، اظهار کرد: اصل تأمین اجتماعی بر تعامل نه تقابل بنا شده است، لذا هر آنچه که قانون به ما اجازه می‌دهد برای حل‌وفصل مشکلات مؤدیان مالیاتی این استان انجام خواهیم داد.

‌وی با تاکید بر اینکه هم‌اکنون 20 درصد حق بیمه در صندوق تأمین اجتماعی ذخیره می‌شود، افزود: مشارکت دولت در پرداخت حق بیمه تنها 3 درصد است و دولت مشارکت کمتری دارد اما در امر تصمیم‌گیری اثر مستقیمی بر روند سازوکار تأمین اجتماعی دارد.

‌یارعلی‌زاده سازمان تأمین اجتماعی را محروم از درآمدها‌ی نفتی و غیرنفتی دانست و گفت: عدم استقلال سازمان حسابرسی این استان، یکی از مشکلات قدیمی خوزستان است که همیشه از آن گله می‌شود، از مدتی قبل برای استقلال سازمان حسابرسی این استان فعالیت و مکاتبات خوبی انجام شده است که خوشبختانه در آینده‌ای نزدیک سازمان حسابرسی این استان مستقل خواهد شد.

وی در ادامه و در پاسخ به درخواست فعالان اقتصادی در رابطه با افزایش دوره‌های آموزشی به خصوص در شهرک صنعتی گفت: بی‌شک آموزش برای مؤدیان حق بیمه تأمین اجتماعی لازم و ضروری است و کارفرمایان می‌توانند دوره‌های آموزشی موردنیاز خود را به ما اعلام کنند تا کارشناس مربوطه را برای ارائه آموزش‌های لازم اعزام کنیم.

‌یارعلی‌زاده قانون بازنشستگی ناشی از مشاغل سخت و زیان‌آور و پیش از موعد را به ضرر سازمان تأمین اجتماعی دانست و تصریح کرد: افرادی که 20 سال سابقه و 10 سال زودتر بازنشسته شوند در دنیا پذیرفته نیست و تداوم این امر در آینده، وابستگی سازمان تأمین اجتماعی به دولت را بیشتر می‌کند.

‌وی در ادامه با بیان اینکه بیمه کارگران ساختمانی از ماندگارترین کارهای سال‌های قبل تا به امروز بوده است، اظهار کرد: خوزستان دومین استان در سطح کشور در وصول حق بیمه تأمین اجتماعی است و به‌تناسب این جایگاه در امر توسعه امکانات بهداشتی و درمان در استان قدم‌های خوبی برداشته شده است، به‌طوری‌که در حال حاضر از مجموع 8 بیمارستان در حال احداث در کل کشور، سه بیمارستان در این استان واقع است.

‌یارعلی‌زاده تقسیط حق بیمه کارفرمایان را حداکثر 36 ماهه عنوان کرد و گفت: افزایش این مدت بستگی به نظر مساعد سازمان مرکزی دارد که همیشه مجموعه مافوق نظر مثبت دارد.

‌مدیرکل تأمین اجتماعی خوزستان همچنین بخشودگی جرائم مؤدیان حق بیمه تأمین اجتماعی را خارج از اختیارات خوزستان عنوان کرد و گفت: کارفرمایان زیادی داریم که مبالغ سنگینی به سازمان تأمین اجتماعی بدهکار هستند‌، بخشودگی این مبالغ جزو اختیارات ما نیست‌. این بخشودگی به‌صورت سراسری و با تصمیم سازمان تامین اجتماعی انجام می‌شود.

‌وی با بیان این مطلب که همیشه نیمه‌پر لیوان را در بازپرسی‌های کارگاهی نگاه می‌کنیم، اظهار کرد: هرکجا قانون اجازه می‌دهد، نهایت همکاری را با فعالان اقتصادی داشته و داریم و در آینده نیز تلاش ما این است که تعامل، همچنان سرلوحه کار تامین اجتماعی باشد.

‌در این جلسه مقرر شد اداره کل تأمین اجتماعی خوزستان با همکاری اتاق بازرگانی اهواز دوره‌های آموزشی را برای مؤدیان و فعالان اقتصادی استان توسعه دهند و همچنین مشکلات فعالان اقتصادی استان به‌صورت ویژه پیگیری شود.

انتهای پیام

کد N1082861

وبگردی