آفتاب

تظاهرات در بروندی علیه تصمیم اتحادیه آفریقا

تظاهرات در بروندی علیه تصمیم اتحادیه آفریقا

هزاران تن از حامیان رییس جمهوری بروندی علیه تصمیم اتحادیه آفریقا در استقرار 5000 صلح‌بان برای مقابله با ناآرامی‌های روبه رشد در این کشور، به تظاهرات پرداختند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشتیدپرس، بروندی از آوریل سال جاری میلادی و زمانیکه پیر انکورونزیزا، رییس جمهوری این کشور اعلام کرد به دنبال دور سوم ریاست جمهوری است، در ناآرامی به سر می‌برد. وی در ژوئیه سال جاری میلادی مجددا انتخاب شد اما خشونتها همچنان افزایش یافت.

این تظاهرات در بوجومورا، پایتخت این کشور آفریقایی و به رهبری گاستون سیندیموو، معاون رییس جمهوری و در حمایت از انکورونزیزا بود.

وی در این راهپیمایی گفت، بروندی هرگز چنین تصمیمی از سوی اتحادیه آفریقا را نمی‌پذیرد، چون یکی از اعضای این اتحادیه است و چنین تصمیمی را قبول نمی‌کند. چه کسی باید چنین تصمیمی بگیرد و ما باید آن را عملی کنیم.

یکی از اعضای حزب حاکم گفت:‌ ما به سربازان اتحادیه آفریقا هشدار دادیم که اکثریت مردم بروندی آنها را نمی‌خواهند و نباید خودشان را به ما تحمیل کنند.

اوایل ماه جاری میلادی در جریان حمله شورشیان به سه واحد نظامی ارتش بروندی، 87 تن کشته شدند.

از زمان آغاز درگیری‌ها در بروندی در آوریل سال جاری میلادی تاکنون 400 تن کشته و بیش از 220 هزار تن دیگر نیز مجبور به ترک خانه و کاشانه خود شده‌اند.

اتحادیه آفریقا اعلام کرده که به رییس جمهوری بروندی نامه نوشته و تاکید کرده که باید با استقرار صلح بانان در این کشور موافقت کند چون بروندی در آستانه جنگ داخلی دیگری است.

رییس جمهوری اوگاندا نیز قرار است مذاکرات میانجی‌گری میان طرفهای درگیر را در کامپالا هفته دیگر برعهده بگیرد. 14 گروه از بروندی قرار است در این نشست حضور داشته باشند.

انتهای پیام

کد N1082216

وبگردی