آفتاب

ناتو از 1949 قصد "نابودی روسیه" را داشته است

ناتو از 1949 قصد "نابودی روسیه" را داشته است

یک پروفسور تاریخ دانشگاه ماساچوست آمریکا ناتو را ائتلافی می‌داند که از 1949 به دنبال نابودی روسیه بوده است و همچنان به محاصره فدراسیون روسیه پس از فروپاشی شوروی و انحلال معاهده ورشو ادامه می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، گری لئوپ، پروفسور تاریخ در دانشگاه تافتس ایالت ماساچوست آمریکا ائتلاف ناتو را زیر سوال برده و معتقد است، این ائتلاف که برای مقابله با تهدید شوروی ایجاد شده اکنون تهدیدی واقعی علیه جهان است.

وی در مقاله‌ای نوشت: ناتو در آوریل 1949 در ابتدا شامل آمریکا، کانادا، انگلیس، فرانسه، ایتالیا، هلند، بلژیک، لوکزامبورگ، دانمارک، ایسلند، نروژ و پرتغال بود که ائتلافی نظامی علیه شوروی و پس از آن جمهوری سوسیالیست فدرال روسیه محسوب می‌شود.

وی بر این مساله تاکید کرد که این شوروی بود که با ضربه جدی و کشنده آلمان نازی تنها چهار سال پیش از ایجاد این ائتلاف غربی و ضد شوروی مقابله کرده بود.

لئوپ می‌گوید: اتحاد جماهیر شوروی در مقایسه با غربی‌ها سهم بسیار بیشتری در شکست نازیسم داشت؛ در جنگ جهانی دوم که جان هشت میلیون تن از سربازان شوروی و 12 میلیون غیرنظامی این اتحاد گرفته شد، میزان تلفات آمریکایی‌ها تنها 186 هزار تن بود.

وی گفت: با این حال واشنگتن برای تشکیل یک ائتلاف به تکاپو افتاد و هدفش مقابله با شوروی بود. آمریکا و انگلیس نسبت به "پیشروی‌های ژئوپولتیک" شوروی ابراز نگرانی می‌کردند و از جنگ جهانی دوم خسته شده بودند.

انتهای پیام

کد N1082186

وبگردی