آفتاب

افزایش 2.3 متری ارتفاع منابع آب زیرزمینی کرمانشاه

افزایش 2.3 متری ارتفاع منابع آب زیرزمینی کرمانشاه

مشاور مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه از افزایش حدود 2.3 متری ارتفاع آب منابع آب زیرزمینی کرمانشاه طی سه ماهه پاییز امسال خبر داد.

مسعود فتوت در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، با بیان اینکه پاییز امسال به طور متوسط در هر ماه نیم تا یک متر افزایش ارتفاع منابع آب زیرزمینی را در استان داشته‌ایم، تاکید کرد: در مجموع سه ماه پاییز حدود 2.3 متر ارتفاع آب منابع زیرزمینی آب استان بالا رفته است.

وی ادامه داد: البته این رقم میانگین است و در برخی مناطق چهار سانتی‌متر و در برخی از نقاط حتی شش یا هفت متر هم افزایش ارتفاع داشته‌ایم.

به گفته این دکترای مهندسی منابع آب، در نقاطی که چنین افزایش زیادی در ارتفاع منابع آب زیرزمینی داشته‌ایم، احتمالا چند محل تغذیه برای تامین آب این منابع وجود داشته است.

وی در خصوص شیوه اندازه‌گیری این ارتفاع نیز افزود: حدود 50 چاه مشاهده‌ای داریم که عمدتا در دشت "میان‌دربند" که از اصلی‌ترین سفره‌های آب کرمانشاه است واقع شده‌اند و ماهانه ارتفاع آب در این چاه‌ها اندازه‌گیری می‌شود و می‌توان از طریق آنها نوسانات ارتفاع سایر منابع آبی زیرزمینی را تخمین زد.

فتوت افزایش ارتفاع آب ذخایر زیرزمینی را وابسته به عوامل مختلفی دانست که جنس خاک، پوشش گیاهی، شیب زمین، محل منبع آب در دشت و خصوصا شدت و نوع بارندگی بستگی دارد.

وی تاکید کرد: بارش برف آبخوان‌ها را بسیار بیشتر از باران تغذیه می‌کند، چون برف به تدریج آب شده و به زمین نفوذ می‌کند.

مشاور مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه اظهار کرد: به علاوه بارش‌های آرام و یکنواخت بیشتر از باران‌های رگباری و تند که منجر به سیلاب می‌شود، منابع آب زیرزمینی را تغذیه می‌کند.

فتوت در ادامه با بیان اینکه اولین باران‌های بعد از تابستان فقط صرف رطوبت خاک و پوشش گیاهی می‌شود و به درون زمین نفوذ ندارد، خاطرنشان کرد: بارندگی تا اندازه 100 تا 150 میلی‌متر صرف تامین رطوبت آب خواهد شد و پس از آن به عمق زمین نفوذ می‌کند.

به گفته این کارشناس، بخشی از بارش‌ها هم در این بین از سطح زمین تبخیر می‌شود.

انتهای پیام

کد N1082042

وبگردی