آفتاب

انتقال اورانیوم غنی شده گرجستان به روسیه

انتقال اورانیوم غنی شده گرجستان به روسیه

بنابر اعلام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در راستای تلاش‌ها برای دستیابی به منع گسترش تسلیحات هسته‌ای، گرجستان یک محموله از اورانیوم غنی شده با درصد بالای خود را به روسیه ارسال کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از پایگاه خبری ورلد نوکلیر، 1.83 کیلوگرم از اورانیوم غنی شده با درصد بالای تولید شده در راکتور زاینده‌ی گرجستان به یک محل نگهداری ایمن در روسیه انتقال یافته است.

دولت گرجستان در ژوئن از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای انتقال اورانیوم غنای بالای خود به روسیه درخواست همکاری کرده بود.

آژانس نیز زمینه‌های همکاری و قرارداد لازم را برای انتقال اورانیوم میان شرکت هسته‌ای روس اتم دولت روسیه و موسسه تحقیقات هسته‌ای دانشگاه آندرونیکاشویلی را فراهم کرد.

مایابیتادزه، معاون وزیر حفاظت از محیط زیست و منباع طبیعی گرجستان در این باره گفت:‌ ارسال موفقیت‌آمیز این محموله‌ی اورانیوم به روسیه در واقع نتیجه‌ی همکاری موثری همه‌ی طرف‌ها است.

راکتور نوترون زاینده‌ی این دانشگاه برای تولید ایزوتوپ‌ها با طول عمر کوتاه برای استفاده در تحقیقات و اهداف علمی و نیز مطالعات مربوط به کشاورزی استفاده می‌شود.

آژانس پیش‌تر اعلام کرده بود 1.83کیلوگرم اورانیوم غنی شده با درصد بالای تولید شده در گرجستان به دلیل آن که می‌تواند در استای تولید سلاح هسته‌ای از آن استفاده شود از نظر موضوع منع گسترش تسلیحات هسته‌ای یک نگرانی محسوب می‌شود.

آژانس در این باره بار دیگر تاکید کرد که به کشورهای عضو در راستای جایگزینی اورانیوم با درصد بالا با اورانیوم با غنای پایین کمک می‌کند.

کریستوفر زری، رییس بخش چرخه‌ی سوخت هسته‌ای آژانس درباره‌ی انتقال اورانیوم (HEU) گرجستان به روسیه گفت: انتقال اورانیوم غنی شده با درصد بالای گرجستان به روسیه، در راستای تلاش‌های بین‌المللی در جهت کاهش استفاده از اورانیوم (HEU) در مصارف صلح‌آمیز است.

انتهای پیام

کد N1081242

وبگردی