آفتاب

با مجوز دادگاه راکتورهای هسته‌ای تاکاهاما در ژاپن آغاز به کار می‌کنند

با مجوز دادگاه راکتورهای هسته‌ای تاکاهاما در ژاپن آغاز به کار می‌کنند

دادگاه منطقه فوکویی در ژاپن حکم صادره علیه مجوز آغاز به کار دوباره دو راکتور هسته‌ای در نیروگاه انرژی هسته‌ای تاکاهاما را نقض کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی جوریست (حقوقدان) وابسته به دانشگاه پیتزبورگ آمریکا، ژاپن در پی حادثه هسته‌ای فوکوشیما در سال 2011 دستور به تعطیلی همه راکتورهای هسته‌ای این کشور داد. در اوایل سال جاری گروهی از ساکنان محلی در مجاورت نیروگاه انرژی هسته‌ای تاکاهاما پرونده‌ای را برای بسته نگه داشتن راکتورهای هسته‌ای در تاکاهاما تشکیل دادند؛ آن‌ها اعتقاد داشتند که این نیروگاه نمی‌تواند زلزله قوی دیگری را تحمل کند.

سیستم قضایی ژاپن به بررسی مسائل مرتبط با فاجعه فوکوشیما در سال 2011 مشغول شده است. در ماه اوت 2012 مقامات ژاپنی تحقیقات خود را درباره گداخت نیروگاه هسته‌ای‌ آغاز کردند، این تحقیقات پس از تشکیل پرونده و شکایت حدود بیش از 1300 نفر مردم از کمپانی انرژی الکتریک توکیو شروع شد. دو ماه پیش از شکایت مردم، یک پنل کارشناسی گزارش داد که فاجعه فوکوشیما قابل پیشگیری بود و فقط به وسیله زمین لرزه و سونامی رخ نداده بود و مقامات برای جلوگیری از گداخت راکتورها به سرعت اقدام نکرده‌اند.

در ماه مارس 2012 گروهی از سهامداران شرکت انرژی الکتریک توکیو از این شرکت به دلیل ناتوانی در جلوگیری از این فاجعه شکایت کردند و خواستار غرامت 67 میلیارد دلاری شدند.

درماه اوت 2011 پنج ماه پس از حادثه قوه مقننه ژاپن با ایجاد بودجه‌ای برای اعطا به خانواده قربانیان و غرامت به کسانی که آسیب دیده‌اند رای داد.

در همین حال روزنامه ژاپن تایمز نوشت: شرکت انرژی الکتریک کنسایی روز جمعه اعلام کرد به دنبال تصمیم دادگاه در نقض حکم صادره علیه این کمپانی، بارگذاری سوخت هسته‌ای راکتور در دریای ژاپن را آغاز کرده است. این اقدام راه را برای‌ آغاز دوباره فعالیت راکتور هسته‌ای در اواخر ماه ژانویه هموار می‌کند. آغاز به کار این راکتور در نیروگاه انرژی هسته‌ای تاکاهاما آن را به سومین راکتور در ژاپن تبدیل می‌کند که پس از حادثه هسته‌ای فوکوشیما به کار افتاده است.

با این که همه راکتورها در نتیجه فاجعه هسته‌ای فوکوشیما در سال 2011 تعطیل شدند،‌ در اوایل سال جاری دو راکتور در جنوب غربی ژاپن مجوز فعالیت گرفتند و راکتور شماره 3 در تاسیسات نیروگاه تاکاهاما در استان فوکویی اولین راکتوری خواهد بود که با سوخت ترکیبی اکسید اورنیوم – پلوتونیوم کار می‌کند.

دادگاه منطقه فوکویی به راکتورهای شماره 3 و 4 این نیروگاه در روز پنج‌شنبه مجوز فعالیت داد.

این شرکت انرژی در نظر دارد تا راکتور شماره 3 را بین 28 تا 30 ژانویه راه اندازی کند و حدود اوایل فوریه نیز به تولید و انتقال انرژی بپردازد. راکتور شماره چهار نیز در اواخر فوریه آغاز به کار خواهد کرد.

ماکوتویاگی، رییس شرکت کنسایی الکتریک روز جمعه در کنفرانسی خبری اعلام کرد: ما اولویت‌های ایمنی را در آغاز به کار این راکتورها در نظر می‌گیریم.

دولت ژاپن به دنبال تامین دست کم 20 درصد الکتریسیته این کشور با استفاده از نیروگاه‌های انرژی هسته‌ای تا سال 2030 است.

ماکوتویاگی در این باره گفت:‌ راه‌اندازی دوباره دو راکتور نیروگاه تاکاهاما اقدامی رو به جلو در جهت کسب این هدف است.

زمانی که شرکت انرژی الکتریک کیوشو دو راکتور در نیروگاه سندایی در استان کاگوشیما را در اوایل سال جاری راه‌اندازی کرد، ژاپن به تولید انرژی هسته‌ای بازگشت.

پیش از این حکم دادگاه، هر دو راکتور نیروگاه تاکاهاما فرمان از سرگیری فعالیت خود را از مرجع نظارتی هسته‌ای ژاپن در ماه فوریه کسب کرده بودند. در ماه آوریل دادگاهی در ژاپن حکم به لغو فعالیت این شرکت داده بود که در روز پنج‌شنبه از سوی دادگاه منطقه فوکویی لغو شد.

ایسه‌یی نیشیکارا، فرماندار فوکویی نیز در روز سه‌شنبه گذشته به دنبال تصویب شورای استانی و شهردار تاکاهاما به این کمپانی فرمان آغاز به کار این دو واحد را صادر کرده بود.

انتهای پیام

کد N1081192

وبگردی