آفتاب
وزیر دفاع سابق برزیل:

زمان کاهش وابستگی به فناوری نظامی رژیم صهیونیستی رسیده است

زمان کاهش وابستگی به فناوری نظامی رژیم صهیونیستی رسیده است

عدم پذیرش سفیر جدید رژیم صهیونیستی مهر تاییدی بر مخالفت برزیل با سیاست شهرک سازی در کرانه باختری و همچنین فرا رسیدن زمان مناسب برای کاهش وابستگی به فناوری نظامی تل آویو است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از فولا دو سائوپائولو، «سلسو آموریوم» وزیر دفاع اسبق برزیل تصمیم اخیر این کشور مبنی بر به تعویق انداختن پذیرش «دنی دایان» سفیر جدید رژیم تل آویو را نشانه فرا رسیدن زمان مناسب برای کاهش وابستگی برزیل به فناوری نظامی صهیونیست ها عنوان کرد.

پیشتر دولت «دیلما روسف» رئیس جمهوری برزیل اعلام کرده بود که به درخواست چندماهه تل آویو برای تأیید دایان به‌عنوان سفیر جدید پاسخی نخواهد داد و منتظر خواهد بود تا این رژیم سفیر دیگری را انتخاب کند.  

به گفته آموریوم که در فاصله سال های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ وزیر دفاع برزیل بوده است، وابستگی این کشور به فناوری نظامی رژیم صهیونیستی به ویژه وقتی پای ارتباطات هوایی نظیر تجهیزات الکترونیکی مورد استفاده در هواپیما، ماهواره و پهباد به میان می آید، بیش از حد تصور است.

وی در ادامه می افزاید: برزیل بیش از این نمی تواند به رژیم صهیونیستی تکیه کند و وقت آن رسیده که جایگزینی برای تامین فناوری های نظامی خود پیدا کند.

اظهارات آموریوم در حالی مطرح شد که ارتش برزیل از تصمیم دولت مبنی بر به تاخیر انداختن پذیرش دایان که از ماه میلادی آگوست (تقریبا پنج ماه پیش) بلاتکلیف مانده، انتقاد کرده است.

بر حسب آمار رسمی، در سال ۲۰۱۴، رژیم تل آویو قطعات هواپیما و بالگرد به ارزش ۱۰.۵۲۷ میلیون دلار و قطعات ماهواره به ارزش ۱.۸۳ میلیون دلار را به بزیل صادر کرد. در همان سال ارتش برزیل یک فروند پهباد به ارزش هشت میلیون دلار را از رژیم صهیونیستی خریداری کرد.

یکی از دلایل برزیل برای عدم پذیرش سفیر جدید رژیم صهیونیستی ریاست وی بر شورای «یشا» در سال های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۱ بوده است. این شورا نمایندگی ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ شهرک نشین صهیونیست در کرانه باختری و شرق بیت المقدس را بر عهده دارد. این در حالیست که برزیل با سیاست تداوم شهرک سازی صهیونیست ها در این مناطق که مانعی بر سر راه حل دو دولت است مخالفت می کند.

آموریوم در این رابطه گفت: پذیرش سفیری که نقش راهبردی در سیاست های شهرک نشینی رژیم صهیونیستی دارد به منزله تایید این اقدام است حال آنکه دولت برزیل با تداوم این امر مخالف بوده و همین پذیرش دایان را غیر ممکن می کند.

کد N1080872

وبگردی