آفتاب

عملیات "پاکسازی" در جنوب‌شرق ترکیه بی‌وقفه ادامه دارد/کشته شدن 208 عضو پ.ک.ک طی 10 روز

عملیات "پاکسازی" در جنوب‌شرق ترکیه بی‌وقفه ادامه دارد/کشته شدن 208 عضو پ.ک.ک طی 10 روز

عملیات امنیتی در شهر جیزیره در جنوب‌شرقی ترکیه وارد یازدهمین روز خود شده است و همچنان صدای انفجار و تیراندازی به گوش می‌رسد. پلیس ترکیه گفته است که در تازه‌ترین عملیات شش شبه‌نظامی کرد و یک سرباز کشته شدند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، از زمانی که آتش‌بس دو ساله شبه‌نظامیان حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) و آنکارا در ماه ژوئیه شکسته شد، مناطق عمدتا کردنشین جنوب‌شرقی ترکیه بار دیگر به صحنه زد و خورد و درگیری تبدیل شده که در سه دهه گذشته جان بیش از 40 هزار تن را گرفته است.

تصاویر تلویزیونی رویترز نشان می‌دهد که هزاران نیروی نظامی با پشتیبانی تانک‌ها عملیات خود در سراسر این منطقه خصوصا جیزیره را ادامه می‌دهند و خانه‌هایی هدف حمله قرار گرفته و در گوشه و کنار این شهر دود از خانه‌ها بر می‌خیزد. این شهر در استان شرناک کانون آن چیزی است که دولت ترکیه از آن به عنوان عملیات "پاکسازی" یاد می‌کند اما محلی‌ها از آن به شدت انتقاد می‌کنند.

یکی از فروشندگان در جیزیره می‌گوید: جنگ اخیر که در شرناک و خصوصا جیزیره ادامه دارد، عملیات پاکسازی نیست بلکه آنها به هر که بخواهند حمله می‌کنند. مردم بیچاره شده‌اند. افراد بیمار حتی نمی‌توانند به بیمارستان بروند. مجروحان سعی می‌کنند خودشان را در خانه درمان کنند و برخی به دلیل نبود رسیدگی پزشکی و خونریزی می‌میرند. آب و غذا هم به مقدار کم موجود است.

منابع امنیتی ترکیه اعلام کردند که 208 تن از اعضای حزب کارگران کردستان ترکیه در عملیات آنکارا در مناطق جنوب شرق ترکیه که کردنشین هستند، کشته شده‌اند.

منابع به خبرگزاری آناتولی گفتند که این عملیات باعث کشته شدن 139 عنصر کرد در شهر جیزیره، هشت کشته در سیلوبی در استان شرناک، 33 تن دیگر در منطقه سور، سه تن در شهر ینی شهیر در استان دیاربکر، 21 تن در دو شهر دارغیجیت و نصیبین در استان ماردین و چهار تن در استان بیتلیس شده است.

از سوی دیگر رهبران حزب دموکراتیک خلق‌ها در پارلمان و حامی کردها گفت: طی عملیات اخیر 38 غیرنظامی کشته شده‌اند.

انتهای پیام

کد N1080748

وبگردی