آفتاب

ادامه سخنان متناقض مسئولان آلمانی درباره تعامل عربستان با داعش

ادامه سخنان متناقض مسئولان آلمانی درباره تعامل عربستان با داعش

وزیر خارجه آلمان با تجلیل از نقش عربستان سعودی در مقابله با داعش، مدعی شد که ریاض در مبارزه با داعش جایگاهی کلیدی دارد. وی گفت: عربستان می‌تواند با ایدئولوژی‌ افراط‌گرای داعش مقابله کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، اظهارات فرانک والتر اشتاین مایر با روزنامه آلمانی " فونکه مدین گروپ" آخرین سری از اظهارات دوگانه مقامات دولت آلمان درباره عربستان سعودی و نقش این کشور در خاورمیانه وارتباطش با نیروهای افراط گراست.

اوایل همین ماه بود که سیگمار گابریل، معاون صدر اعظم آلمان از عربستان سعودی خواست که از حمایت رادیکالیست‌های افراط‌گرا دست بردارد که این مساله نشان دهنده نگرانی‌ها در میان برخی مسئولان آلمانی درباره سرمایه‌گذاری بزرگترین صادر کننده نفت جهان در این باره است.

هم گابریل و هم اشتاین مایر عضو حزب سوسیال دموکرات هستند.

اشتاین مایر در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا کشورهایی مانند روسیه، ایران و عربستان سعودی شرکای درستی برای مبارزه علیه داعش هستند گفت: همه ما بر این مساله توافق داریم که داعش تهدید بزرگی ایجاد کرده است و باید با این گروه مبارزه کرد. البته تفاوت‌دیدگاه‌هایی میان کشورهای نام برده وجود دارد و این مساله محرمانه‌ای نیست اما هدف ما باید این باشد که همگی یک طناب را برای مبارزه با داعش به صورت موفقیت آمیز بکشیم.

اشتاین مایر اضافه کرد: ما همواره اعلام کرده‌ایم که نیاز داریم که جهان اسلام به مقابله با ایدئولوژی مطرح شده توسط داعش بپردازد و کشورهای مهم جهان اسلام مانند عربستان سعودی در این باره نقش کلیدی دارند.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره اعزام نیروی زمینی آلمان به سوریه برای مبارزه با داعش گفت: من در این باره کاملا با گابریل موافقم که هیچ سرباز نیروی زمینی آلمان در خاک سوریه با داعش مبارزه نخواهد کرد.

اظهارات دوگانه مسئولان آلمان درباره عربستان سعودی از زمانی آغاز شده که آژانس اطلاعات این کشور در یک بیانیه عمومی نسبت به سیاست خارجی عربستان سعودی ابراز نگرانی کرد.

در مقابل مقامات حاضر در ائتلاف مرکل با انتقاد از این بیانیه اعلام کردند که این بیانیه منعکس کننده موضع دولت نیست.

انتهای پیام

کد N1080062

وبگردی