آفتاب

وال استریت ژورنال: دولت اوباما پیش از بحران سوریه برای کودتا علیه اسد تلاش می‌کرد

وال استریت ژورنال: دولت اوباما پیش از بحران سوریه برای کودتا علیه اسد تلاش می‌کرد

وال استریت ژورنال به نقل از منابع آمریکایی و عربی گزارش داد، دولت اوباما سال‌ها با عناصری از نظام سوریه در تماسی مخفیانه بود و تلاشی مذبوحانه برای کاهش خشونت و کناره‌گیری بشار اسد از قدرت به کار بسته بود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته وال استریت ژورنال، پیش از آن آمریکا به دنبال شکاف‌هایی در نظام سوریه بود تا با سوءاستفاده از آن بتواند کودتای نظامی به راه بیندازد اما به موارد چندانی دست نیافت. این تلاش‌ها بیانگر آن است که چطور دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا تلاش داشت تا در امور داخلی سوریه مداخله کند.

بر خلاف آنکه تلاش‌های مخفیانه کاخ سفید برای برقراری تماس در برخی کشورها مثبت بوده اما تلاش در مورد سوریه هرگز به نتیجه‌ای مطلوب نرسید. این گزارش بر پایه مصاحبه با بیش از ده‌ها تن از مقام‌های کنونی و سابق آمریکا، کشورهای عربی و دیپلمات‌هاست. بسیاری از این تماس‌ها هرگز پیش از این گزارش نشده بودند.

مقام‌های آمریکایی می‌گویند که این تماس‌ها با نظام سوریه مناسب بوده و با تمرکز بر موضوعات خاصی آغاز شد. در آن زمان مقام‌های ارشد مستقیما و یا حتی به واسطه ایران و روسیه تماس‌هایی را برقرار می‌کردند.

به گفته برخی از مقام‌های سابق آمریکا و برخی از مقام‌های کنونی اروپا، در سال 2011 و زمانی که اعتراضات در سوریه به تدریج آغاز شد، مقام‌های اطلاعاتی آمریکا افسرانی را از اقلیت علوی‌های سوریه شناسایی کردند که می‌توانستند تغییر نظام را رهبری کنند.

یک مقام سابق دولت آمریکا گفت: سیاست کاخ سفید در سال 2011 این بود که شکاف‌هایی را در نظام سوریه بیابد و پس از آن با انگیزه دادن به مردم از شر اسد خلاص شود. اما دولت سوریه منسجم بود و اعتراضات هم ادامه یافت.

به گزارش وال استریت ژورنال، در اوت 2011 باراک اوباما علنا از بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه خواست تا کناره‌گیری کند. پیام اصلی دولت آمریکا درباره اینکه اسد باید نهایتا کناره‌گیری کند، هرگز تغییر نکرد.

انتهای پیام

کد N1079181

وبگردی