آفتاب
سخنگوی وزارت خارجه عراق؛

آنکارا فقط به دادن وعده اکتفا می کند/عدم عقب نشینی نیروهای ترک

آنکارا فقط به دادن وعده اکتفا می کند/عدم عقب نشینی نیروهای ترک

وزارت خارجه عراق اعلام کرد که بر خلاف وعده آنکارا، هیچ عقب نشینی از سوی نیروهای ترکیه ای صورت نگرفته و آنها با اندکی جابه جایی در نزدیکی محل قبلی خود مستقر شده اند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ایتارتاس، وزارت دفاع عراق اعلام کرد که علیرغم وعده آنکارا مبنی بر عقب نشینی بخشی از  نیروهای متجاوز ترکیه از اردوگاه «بعشیقه» در شمال عراق، تا کنون اقدامی که نشان دهنده اجرای این تصمیم باشد، انجام نشده است.

«نصیر نوری محمد» سخنگوی وزارت دفاع عراق در این باره گفت: در حقیقت هیچ عقب نشینی از سوی نیروهای ترک صورت نگرفته و آنکارا فقط به دادن وعده اکتفا کرده است.

وی در ادامه افزود: نیروهای ترکیه فقط اندکی در اطراف همان موقعیت قبلی جابه جا شده اند و این اقدام را حتی نمی توان عقب نشینی جزئی به شمار آورد چه برسد به عقب نشینی کامل.

تنش ها بین بغداد – آنکارا از دوم ماه میلادی جاری (دسامبر) و درست زمانی بالا گرفت که ترکیه حدود ۱۵۰ نظامی خود را به همراه مقداری مهمات و ۲۵ دستگاه تانک به به اردوگاه بعشیقه در نزدیکی شهر موصل در شمال عراق اعزام کرد و مدعی شد که هدف از این اقدام متجاوزانه پیگیری آموزش های نظامی بوده است.

این در حالی است که دولت بغداد این اقدام ترکیه را تقض آشکار حاکمیت و تمامیت ارضی عراق به حساب آورده و خروج کامل نیروهای ترک را خواستار شد.

در روز یکشنبه هفته گذشته، پس از آنکه عراق شکایت خود را در این زمینه به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه داد، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه دستور خروج نیروهای ترک از عراق را با هدف کاهش تنش ها اعلام کرد.

با این حال نوری محمد تاکید کرد که علیرغم امید برای آنکه آنکارا به وعده خود عمل کند، تا کنون هیچ اقدام محسوسی برای خروج نیروهای ترک صورت نگرفته است.

  

 

کد N1078981

وبگردی