آفتاب

مودی به دیدار پوتین می‌رود

مودی به دیدار پوتین می‌رود

نخست‌وزیر هند برای نشست با ولادیمیر پوتین که احتمالا بر روی مسائل دفاعی، اتمی و همکاری هوا فضا متمرکز خواهد بود، راهی مسکو شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، وزیر امور خارجه هند گفته است که یک سری توافقات برای امضا در نشست روز پنج‌شنبه آماده شده است اما جزئیات بیشتری ارائه نکرد. نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند امروز چهارشنبه به مسکو می‌رسد و ضیافت شام خصوصی با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه خواهد داشت.

روسیه و هند از زمان جنگ سرد روابط دوستانه‌ای دارند. گرچه هند همچنان مشتری اصلی صنعت تسلیحاتی روسیه است اما این کشور در سال‌های اخیر تلاش کرده تا خریدهای خود را متنوع کرده و سخت‌افزارهای نظامی از ایالات متحده آمریکا و فرانسه و رژیم صهیونیستی وارد کند. رهبران هند و روسیه از سال 2000 هر سال نشست برگزار می‌کنند.

سفر نخست‌وزیر هندوستان به مسکو به دعوت ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه صورت می‌گیرد و این دو قرار است درباره پاره‌ای از مسائل چون همکاری در بخش‌های تجارت، علوم و فناوری هم به گفت‌وگو بپردازند.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت که نخست‌وزیر هند قرار است در شامی رسمی با پوتین دیدار کند و همکاری در زمینه‌های مختلف جزوی از این دیدار رسمی است. مودی در مصاحبه‌ای با ایتارتاس که روز سه‌شنبه صورت گرفت، پوتین را رهبری قدرتمند دانست که می‌تواند در شرایط سخت تصمیم‌گیری کند.

وی در این مصاحبه گفت: روسیه هنوز منبع اصلی در تامین سلاح برای هندوستان است و دو کشور در حال حاضر به ساخت 12 رآکتور اتمی می‌پردازند. من در آینده روابط هندوستان و روسیه پیشرفت می‌بینم. حجم تبادلات تجاری میان دو کشور تا 2025 می‌تواند به 30 میلیارد دلار برسد. چون دو طرف با یکدیگر می‌توانند در زمینه‌های مختلف تجاری، اقتصادی، فناوری و انرژی اتمی همکاری خوبی داشته باشند.

انتهای پیام

کد N1078355

وبگردی