آفتاب

انرژی هسته‌ای در مبارزه با تغییر آب و هوا قابل اتکاست

انرژی هسته‌ای در مبارزه با تغییر آب و هوا قابل اتکاست

چین، هند، روسیه و کره جنوبی همگی در حال ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای هم در کشورهای خود و هم در دیگر کشورها هستند. بنابراین، انرژی هسته‌ای به نقش آفرینی در کاهش اثرات تغییر آب و هوا در 80 سال آینده ادامه خواهد داد. چرا این کشورها به انرژی هسته‌ای روی آورده‌اند؟

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از پایگاه بولتین، پژوهشکده دانشمندان هسته‌ای این کشورها، عمدتا به دلیل تنوع‌پذیری و ثبات تولید انرژی هسته‌ای به آن متوسل می‌شوند. انرژی هسته‌ای دارای فاکتورهای پرظرفیت‌تری نسبت به هرگونه منبع انرژی کم‌تر انتشار دهنده دی اکسید کربن است. راکتورهای فرانسوی توانایی برآورده کردن این موضوع را نشان داده‌اند.

استفاده از انرژی هسته‌ای برای کربن‌زدایی کردن اقتصاد یک کشور هم در فرانسه و هم در سوئد به نمایش درآمده است. اما آیا این نقشی مناسب برای انرژی هسته‌ای محسوب می‌شود؟

مسلما حوادث مرتبط با راکتورهای هسته‌ای دارای پتانسیل آسیب رساندن است. سازمان بهداشت جهانی گزارش می‌دهد که 4 هزار نفر به دلیل اثرات قرار گرفتن در معرض تشعشعات چرنوبیل خواهند مرد. این تعداد تقریبا 50 مرگ بدون درنگ افرادی که تشعشعات زیادی را در چرنوبیل دریافت کنند، در بر می‌گیرد. حادثه فوکوشیما ممکن است به مرگ 700 تن منجر شود که بسیاری از این مرگ و میرها به جای اثرات تشعشع رادیواکتیو بر اثر تخلیه افراد رخ داده.

این دو حادثه بزرگ هسته‌ای در 30 سال گذشته مجموعا باعث مرگ حدود 5 هزار نفر شده‌اند.

این آمار کشته‌ها برای صنعت هسته‌ای قابل پذیرش نیست. متصدیان و سازندگان هسته‌ای تمرین‌های ایمنی قابل توجهی دارند و از طریق موسسه متصدیان انرژی هسته‌ای و انجمن متصدیان انرژی هسته‌ای جهان به تبادل اطلاعات می‌پردازند. حوزه‌های اطمینان با گذشت زمان افزایش می‌یابند و جدید‌ترین طراحی‌های هسته‌ای برای تضمین ایمنی به مداخله انسان نیازی ندارند. برای این که تصویری روشن از خطرات استفاده از انرژی هسته‌ای به دست آوریم، باید به مقایسه این حوادث با مرگ و میر ناشی از انرژی که سالانه با آن رو به رو هستیم بپردازیم.

آژانس اطلاعات انرژی ایالات متحده پیشین‌بینی می‌کند که 65 درصد تولید الکتریسته جهان از طریق ژنراتورهای سوخت فسیلی در سال 2015 تولید خواهد شد. تقریبا 280 هزار فوت به دلیل احتراق سوخت‌های فسیلی در سال 2015 ثبت خواهد شد. سازمان بهداشت جهانی ارزیابی می‌کند که سالانه 150 هزار نفر دیگر به دلیل تاثیرات کنونی تغییر آب و هوا می‌میرند. در مجموع 430 هزار نفر سالانه به سبب اثرات سوخت‌های فسیلی کشته می‌شوند.

شگفت آور است که کشورهای توسعه یافته برای پرهیز از خطر حوادث ناچیز هسته‌ای با شدت کم‌تر و خطراتی که با گذشت زمان رو به کاهش است، تمایل دارند تا از سوخت‌های فسیلی با این حجم از مرگ و میر استفاده کنند.

مبارزه با تغییر آب و هوا به اتخاذ اقدامات فوری بر اساس آن چه که تکنولوژی کنونی پشتیبانی می‌کند نیاز خواهد داشت. ساخت فوری زیربناهای تولید الکتریسته با هدف رسیدن به 40 درصد انرژی هسته‌ای، 40 درصد انرژی‌های تجدیدپذیر و 20 درصد تولید الکتریسته با سوخت فسیلی تا سال 2050 ضروری است.

این آمیزش انرژی به طور قابل توجهی میزان مرگ و میر ناشی از سوخت‌های فسیلی را کاهش می‌دهد و کاهش تغییر آب و هوا را نیز موجب می‌شود. هیچ پیشرفت علمی معجزه آسایی برای رسیدن به سطح موردنیاز نیست بلکه اطلاعات جدید باید یکی شود و در دسترس قرار بگیرد.

مبارزه با تغییر آب و هوا نیازمند انقلاب علمی اطلاعات است. اگر ما صبر کنیم تا منبع انرژی مناسبی برای غلبه بر تغییر آب و هوا بیابیم بسیار دیر خواهد شد. انرژی هسته‌ای قابل اتکا است و این منبع تولید الکتریسته بودن دی اکسید کربن می‌تواند و باید در مبارزه با تغییر آب و هوا مورد استفاده قرار گیرد.

انتهای پیام

کد N1078011

وبگردی