آفتاب

انصارالله: بحران یمن متاثر از معادلات منطقه‌ای است

انصارالله: بحران یمن متاثر از معادلات منطقه‌ای است

جنبش انصار الله یمن با تاکید بر اینکه بحران این متاثر از معادلات و تقسیم قدرت منطقه‌ایست، نسبت به عدم جدیت طرف‌ مقابل و ناکارآمدی سازمان ملل در مذاکرات یمن، ابراز ناامیدی کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، عبدالملک عجری، عضو شورای سیاسی انصار الله در مصاحبه با روزنامه الاخبار لبنان گفت: مذاکراتی که به دون توافق برای پایان تجاوزات عربستان و برداشتن محاصره 9 ماهه علیه یمن و مردم پایان یافت، نشانگر کوتاهی سازمان ملل و ناتوانی آن در تحقق هرگونه توافقی است.

وی تاکید کرد که هدف از دور پیشین مذاکرات برقراری آتش بس و فراهم کردن فضا برای احیای روند سیاسی و از سرگیری مذاکرات بود و این در حالی است که آتش بس حتی برای یک ساعت هم برقرار نشد.

وی درخصوص تعیین زمان دور آتی مذاکرات در چهاردهم ژانویه که مکان آن در اتیوپی اعلام شده است، گفت: این اقدامات به عنوان تلاشی برای خروج از بحران صورت می‌گیرد. این امر باعث می‌شود که انصار الله به توانایی سازمان ملل برای دست یابی به راه حل خوش بین نباشد.

این مسئول یمنی ادامه داد: طرح‌های داخلی و بین‌المللی کارآمد ممکن است که به پیشرفتی منتهی شوند، اما برخی طرف‌های بین‌المللی و منطقه‌ای هستند که از ادامه جنگ فایده می‌برند. از نظر انصار الله مکان مذاکرات مهم نیست و هیچ ارتباطی به موفقیت آمیز بودن مذاکرات یا شکست آن ندارد.

عنجری گفت، اگر اوضاع به همین شکل باقی بماند، برگزاری دور آتی چه در اردن یا اتیوپی یا سوئیس چیزی را تغییر نمی‌دهد.

وی درخصوص زمان برگزاری مذاکرات نیز گفت: این اقدام فقط برای دور کردن بحران است و ماتئو تولر، سفیر آمریکا در یمن خواهان به تعویق افتادن مذاکرات تا اواسط ژانویه شده که بهانه تعطیلات اول سال میلادی را مطرح کرده اما احتمالا این به تعویق انداختن بنا به اهداف دیگری است.

این مسئول انصار الله تصریح کرد که مساله یمن با تصمیم‌گیری‌های منطقه‌ای در ارتباط است که می‌توان آن را به بحران سوریه ربط داد، بویژه پس از این که شوای امنیت قطعنامه‌ای را در مورد سوریه در شنبه گذشته صادر کرد.

وی تصریح کرد: وضعیت در یمن منوط به دستاوردهایی است که طرف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در سوریه برای خود رقم می‌زنند. جنگ در سوریه و یمن به هم مرتبط است، چرا که شکست آمریکا و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس در سوریه آنها را به این سمت سوق می‌دهد تا به دنبال دستاوردهایی در یمن بگردند و عکس این مساله هم صدق می‌کند.

عجری گفت که طرف‌های ذی‌ربط خواهان حل و فصل بحران‌ها در منطقه در قالب یک بسته هستند و دستاوردها و شکست‌ها توزیع می‌شود و به همین دلیل، طولانی شدن مدت بحران یمن مرتبط با نتایج اوضاع منطقه است.

انتهای پیام

کد N1077959

وبگردی