آفتاب

محکومیت دو پلیس انگلیس به جرم سهل‌انگاری در پرونده قتل یک ایرانی

محکومیت دو پلیس انگلیس به جرم سهل‌انگاری در پرونده قتل یک ایرانی

دو مأمور پلیس در انگلیس به دلیل تخلف در انجام وظیفه‌شان در ارتباط با پرونده قتل یک ایرانی مجرم شناخته شدند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از شبکه راشا تودی، بیژن ابراهیمی ۴۴ ساله که معلول نیز بود، در تابستان سال ۲۰۱۳ در آپارتمان خود در شهر بریستول انگلیس به طرزی فجیع به دست همسایگانش کشته شد و قاتلان پیکرش را در خیابان سوزاندند.

حدود چهار ماه بعد از این حادثه، دادگاهی در بریستول دو نفر را به جرم قتل این مرد ایرانی به زندان محکوم کرد اما پرونده مختومه نشد و پای دو افسر پلیس هم به این پرونده کشیده شد.

کوین دافی و اندرو پاسمور، دو مامور پلیس انگلیس هستند که روز سه‌شنبه به دلیل سهل انگاری در پرونده قتل ابراهیمی مجرم شناخته شده‌اند.

شواهد موجود نشان می‌داد که پلیس انگلیس با این که می‌دانست همسایگان بیژن ابراهیمی علیه او برانگیخته شده‌اند، او را به حال خود رها کرده بودند. یک فیلم ویدیویی که به تازگی در دادگاه پخش شده است، نشان می‌دهد که سه روز پیش از قتل ابراهیمی، لی جیمز، همسایه ۲۴ ساله او، وارد خانه‌اش می‌شود. فحاشی می‌کند و او را کودک آزار می نامد.

دادگاه بریستول در سال 2013جیمز را به حبس ابد محکوم کرد.

به گزارش راشا تودی، بیژن ابراهیمی که از کل این ماجرا فیلم تهیه کرده بود با پلیس تماس می‌گیرد و ماجرا را شرح می‌دهد اما پلیس بدون توجه به تهدیدات جیمز، به جای بازداشت همسایگان بیژن ابراهیمی را به عنوان مظنون کودک آزاری دستگیر کرده و با خود می‌برد.

ابراهیمی صبح روز بعد از بازداشت آزاد می‌شود و باز هم تلاش می‌کند تا از پلیس کمک بگیرد. وی در تماس‌های تلفنی مکرر خود با پلیس بریستول هشدار می‌دهد که جانش در خطر است و همسایگان او را به غلط کودک آزار می‌خوانند و تهدیدش می‌کنند.

بعدها مشخص می‌شود که تعدادی کودک به گل‌ها و گیاهان بیژن ابراهیمی که بسیار به آن‌ها علاقه داشته صدمه زده بودند و او از آن‌ها عکس گرفته بود تا با استفاده از آن بتواند به پلیس شکایت کند، اما همسایه‌ها تصور کرده بودند که او عکس کودکان را برای استفاده نامناسب گرفته است.

بر اساس گزارش شبکه بی‌بی‌سی، هلن هریس افسر پلیس بریستول، به همراه سه نفر دیگر از همکارانش، لیان وینتر، کوین دافی و اندرو پاسمور، در جریان رسیدگی به شکایت ابراهیمی، به بدرفتاری و تخلف متهم شدند. اما در نهایت دافی و پاسمور محکوم و مجرم شناخته شدند.

طبق تحقیقات دادگاه، ابراهیمی که به شدت احساس خطر کرده بود، ۱۲ مرتبه به پلیس تلفن کرد، ولی کسی حاضر به صحبت کردن با او نشد.

نوار مکالمات او با مأموران پلیس موجود است که بیژن ابراهیمی در آن می‌گوید عده‌ای اوباش پشت در خانه‌اش هستند.

همین نوار صوتی نشان می‌دهد که پلیس حاضر به حرف زدن با او نشده است.

همچنین، تصاویر ثبت شده با دوربین‌های مداربسته، نشان می‌دهد که مأمور پلیس در پاسگاه با او بدرفتاری کرده بود و در جواب او که به بازداشتش اعتراض می‌کرد، به او پرخاش کرده بود.

کوین دافی، یکی از مأموران پلیس پشت تلفن به ابراهیمی می‌گوید: من گرفتارم. برایم مهم نیست.

تلاش‌های ابراهیمی برای کمک گرفتن از یک مأمور دیگر پلیس دیگر هم بی نتیجه می‌ماند.

لیان وینتر، یکی دیگر از مأموران پلیس، او را "احمق" و "مزاحم" خطاب می‌کند و می‌گوید که به هیچ وجه تمایلی به حرف زدن با او ندارد.

دو ساعت بعد، بیژن ابراهیمی زیر مشت و لگد همسایه‌هایش جان می‌دهد.

مهاجمان، جسد او را دقایقی بعد به طرزی فجیع بیرون از خانه‌اش، در خیابان سوزاندند.

لی جیمز، همسایه ۲۴ ساله بیژن به جرم قتل بیژن، حبس ابد گرفت و استفن نورلی، به جرم همدستی با او به ۴ سال زندان محکوم شد.

این حادثه بریتانیا را شوکه کرد و پلیس به شدت مورد انتقاد قرار گرفت اما چیزی که بازماندگان ابراهیمی را در بهت فرو برده رفتار پلیس است.

منیژه ابراهیمی، خواهر مقتول معتقد است که اگر پلیس به وظیفه‌اش عمل می‌کرد، قتل برادرش قابل پیشگیری بود. وی در این باره گفت: آن‌ها اصلاً به او توجهی نکردند. پلیس به بیژن بی‌اعتنایی و او را تحقیر کرد.

وی افزود: در این چند هفته‌ای که دادگاه برگزار می‌شد، ما روزهای خیلی سختی داشتیم. سخت‌ترین روزها در تمام دو سال و نیم گذشته بود. چون فهمیدیم که رفتار پلیس با او چطور بوده است. پلیس از او محافظت نکرد و او را به دام اراذل و اوباشی برگرداند که خونش را ریختند در حالی که پلیس می‌توانست جان بیژن را نجات بدهد.

مژگان ابراهیمی، یکی دیگر از خواهران بیژن نیز گفت: هنوز باورم نشده چه اتفاقی افتاده. این ویدیو را بارها و بارها در دادگاه دیدم. بی‌نهایت دردناک بود. روشن است که اهمال و قصور از پلیس بوده. بیژن قربانی سهل‌انگاری پلیس شد.

انتقادی که به پلیس بریستول وارد شده این است که چرا در حالی که می‌دانست همسایه‌های بیژن ابراهیمی علیه او برانگیخته شده‌اند، او را بدون هیچ محافظتی در محله خود رها کرده بودند.

مأموران خاطی پلیس فعلاً به قید وثیقه آزاد شده‌اند تا به زودی برای گرفتن حکمشان، در دادگاهی دیگر حاضر شوند.

انتهای پیام

کد N1077893

وبگردی