آفتاب

اعتراض 20 نماینده کنگره آمریکا به کری به دلیل چشم‌پوشی از اعمال محدودیت روادید برای ایران

اعتراض 20 نماینده کنگره آمریکا به کری به دلیل چشم‌پوشی از اعمال محدودیت روادید برای ایران

جمعی از نمایندگان مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌ای خطاب به وزیر امور خارجه این کشور از تصمیم دولت آمریکا برای چشم پوشی از قانون محدودیت صدور ویزا برای ایران انتقاد کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از پایگاه اینترنتی تاور، 20 نماینده مجلس نمایندگان آمریکا، شامل روسای کمیته‌های اصلی در نامه‌ای به جان کری وزیر امور خارجه کشورشان از تصمیم دولت باراک اوباما برای دور زدن محدودیت‌های جدید اعمال شده درباره قانون لغو روادید که کنگره هفته گذشته آن را با اکثریت آرا به تصویب رسانده است، انتقاد کردند.

باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا، روز جمعه قانونی را امضا کرد که با اجرای آن، اتباع 38 کشور که عمدتا اروپایی هستند در صورتی که در پنج سال گذشته به ایران، عراق، سوریه و سودان سفر کرده باشند، باید برای ورود به آمریکا ویزا بگیرند در حالی که پیش از آن، از گرفتن ویزای آمریکا معاف بودند.

جان کری در نامه خود به محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران گفت که آمریکا می تواند از مفاد این قانون که ایران را نیز هدف قرار می‌دهد، چشم پوشی کند و واشنگتن مانعی برای روابط تجاری و اقتصادی مشروع با ایران نخواهد بود.

روبرت دالد نماینده جمهوری‌خواه کنگره این نامه را نوشته است و اشاره به این قانون دارد که هفته گذشته تصویب و امضا شد.

تصویب لایحه محدودیت سفر بدون ویزا در کنگره آمریکا و امضا شدن این قانون از سوی رییس جمهوری آمریکا باعث اعتراض دولت ایران و بیش از صد نماینده مجلس شده است که می‌گویند اجرا شدن این قانون، سرمایه‌گذاران اروپایی را برای سفر به ایران بی میل می‌کند.

وزیر امور خارجه ایران در اعتراض به مصوبه جدید آمریکا گفت که قانون محدودیت صدور ویزا تحریم جدیدعلیه ایران است و وی معتقد است که نقض توافق هسته‌ای خواهد بود. برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) که ایران و گروه 1+5 در ماه ژوییه بر سر آن به توافق دست یافتند، مانع از اعمال تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران می‌شود.

جان کری در نامه‌ خود به ظریف به وی اطمینان داده است که دولت آمریکا با استفاده از همه ابزارهای در اختیار خود اجازه نمی‌دهد این قانون مانعی برای منافع اقتصادی ایران ایجاد کند.

اما قانون‌گذاران آمریکا در نامه اعتراض‌آمیز خود نوشته‌اند: هیچ توجیهی برای قائل شدن معافیت ویژه برای ایران از قانون یاد شده وجود ندارد. در حالی که ما می‌دانیم که مقامات ایرانی به شما درباره تضعیف فرصت‌های تجاری‌شان ابراز نگرانی کرده‌اند، اینکه این نگرانی‌ها جانشین قانونی جدید شوند که به منظور حفاظت از مردم آمریکا در برابر تروریسم طراحی شده‌اند، فراتر از تصور است.

نمایندگان آمریکا با ادعای این‌که ایران حامی تروریسم است، خاطرنشان کرده‌اند که مفاد قانون جدید برای سفرکنندگان به ایران قابل اجرا است.

در پایان این نامه آمده است: هیچ توجیه قانونی برای قائل شدن معافیت ویژه برای ایران از یک قانون ضد تروریسم و امنیتی که به طور خاص برای گنجاندن ایران طراحی شده وجود ندارد.

انتهای پیام
کد N1077609

وبگردی