آفتاب

برنامه آموزش مخالفان سوری توسط آمریکا از همان ابتدا بدشگون بود

برنامه آموزش مخالفان سوری توسط آمریکا از همان ابتدا بدشگون بود

بر اساس تحقیقی از سوی یک رسانه مستقل آمریکایی مشخص شد با وجود تلاشهای آمریکا در مقصر دانستن اطلاعات ترکیه در ناکامی برنامه تجهیز و آموزش مخالفان سوری و واحدهای حفاظت مردمی کرد برای مقابله با داعش، دلیل اصلی این شکست خود واشنگتن است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،‌ به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، رسانه مستقل خبری مک‌کلاچی دی.سی. گزارش داد:‌ مصاحبه‌های مختلف با مخالفان سوری شرکت کننده در برنامه تجهیز و آموزش آمریکا برای مقابله با داعش مشخص کرد که این برنامه از همان ابتدا بدشگون بوده و با هرج و مرج همراه بوده است به طوریکه هیچکس به صورت واضح هدف اصلی این پروژه را مشخص نکرده و هیچ منبع سازمان یافته‌ای برای این برنامه اختصاص نیافته بود.

در این بررسی تحقیقی همچنین آمده است، به خدمت گرفته شدن مخالفان سوری در این برنامه و متحدان آمریکایی‌شان مورد حمایت نبودند.

امین ابراهیم، فرمانده آموزشی گفت، این ایده اصلا نادرست بود و یکی از مقام‌های امنیتی ترکیه نیز به بیان این مساله پرداخته که دولت آنکارا نسبت به این برنامه تردید داشت و گفت آمریکایی‌ها در یک دنیای خیالی زندگی می‌کنند.

این رسانه مستقل آمریکایی در ادامه از قول یک شهروند سوری که نیرو برای شرکت در این برنامه به خدمت می‌گرفت، می‌نویسد: در ابتدا، مبلغ 500 میلیون دلار برای آموزش و تجهیز مخالفان سوری و یگانهای حفاظت مردمی کرد در نظر گرفته شد. آموزش در سطح بالایی بود. آمادگی جسمانی، کلاس‌های درس برای افراد و آموزش کار با سلاح برگزار می‌شد.

وی ادامه داد: مشکل از زمانی آغاز شد که مشخص شد هیچ درسی برای انجام عملیات بر روی موشکهای ضد تانک که سلاح اصلی داعش است، تدریس نمی‌شود. در ادامه، تنها دو تن از 54 فردی که در برنامه حضور داشتند آموزش دیدند تا در صورت بروز حملات هوایی تماس اضطراری برقرار کنند. در طول آموزش نیز غذای اصلی برای شرکت کنندگان پلو با لوبیا قرمز بود. آمریکایی‌ها زیر قول خود زدند.

این فرد ادامه داد: فاجعه با حضور این افراد در صحنه نبرد با داعش رخ داد. نیروهای جبهه النصره فرمانده گروه سوری‌های آموزش دیده توسط آمریکایی‌ها را به همراه هفت سرباز در 29 ژوئیه و 10 تن دیگر را هم در 31 ژوئیه دستگیر کردند. ضربه نهایی نیز دو هفته بعد از آن رخ داد زمانیکه دومین گروه از سوری‌های آموزش دیده توسط آمریکایی‌ها نیز در مقابل جبهه النصره تسلیم شدند.

استیو وارن، سخنگوی ائتلاف آمریکایی ضد داعش بعدا خواست این ناکامی‌ها را با دستاوردهای به دست آمده "لاپوشانی" کند و در ایمیلی به این رسانه مستقل آمریکایی نوشت: ما توانستیم 150 نیروی سوری را در این برنامه آموزش دهیم که بسیاری از آنها همچنان در جنگ علیه داعش هستند. البته برخی شرایط باعث شد تا ما تصمیم بگیریم این برنامه را پایان دهیم. از 500 میلیون دلاری که برای این برنامه اختصاص یافته، 384 میلیون دلار هزینه شده است.

انتهای پیام

کد N1077596

وبگردی