آفتاب

فرستاده سازمان ملل حمایت بیشتر شورای امنیت از آتش‌بس در یمن را خواستار شد

فرستاده سازمان ملل حمایت بیشتر شورای امنیت از آتش‌بس در یمن را خواستار شد

فرستاده سازمان ملل به یمن ضمن اشاره به نبود فضای اطمینان میان طرف‌های مذاکره کننده یمنی، خواهان حمایت بیشتر شورای امنیت برای رسیدن به آتش‌بس دائم و فراگیر در این کشور شد.

فرستاده سازمان ملل به یمن ضمن اشاره به نبود فضای اطمینان میان طرف‌های مذاکره کننده یمنی، خواهان حمایت بیشتر شورای امنیت برای رسیدن به آتش‌بس دائم و فراگیر در این کشور شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، اسماعیل ولد الشیخ احمد، فرستاده سازمان ملل به یمن طی جلسه شورای امنیت گفت: ما برای تضمین پایبندی به آتش‌بس در یمن به توافق‌های جدی‌تر و مکانیزم قوی‌تری نیاز داریم. شورای امنیت نیز باید برای تضمین رسیدن به آتش‌بس دائم و فراگیر پیش از دور بعدی مذاکرات حمایت بیشتری از ما به عمل آورد.

وی به دشوار بودن مذاکرات میان طرف‌های درگیر اشاره کرد و گفت: دودستگی‌ها و اختلافات عمیقی میان دو طرف درباره صلح وجود دارد و همچنان میان دو طرف اعتماد متقابل وجود ندارد.

الشیخ احمد گفت: باید اعتراف کنم که تا چند روز نگران این بودم که دو طرف نتوانند در مذاکرات سوئیس به توافقی بر سر مسائل اساسی در مذاکرات اخیر دست یابند. در نهایت دو طرف توافق کردند که نشست دیگری را در ماه آتی میلادی برگزار کنند.

وی گفت: گروه "القاعده در شبه جزیره عرب" به تقویت حضور خود در استان‌های "حضرموت" و "المکلا" پرداخته درحالی که داعش همچنان به ترور رهبران سیاسی و امنیتی ادامه می‌دهد.

رعد زید بن الحسین، کمیسیونر حقوق بشر سازمان ملل نیز از اعضای شورای امنیت خواست تا تلاش‌های دیپلماتیک خود را برای برقراری آتش بس در یمن و کمک به ایجاد چارچوب مذاکرات افزایش دهند.

وی گفت: شکست در اقدامات نه تنها موجب افزایش رنج و مشکلات میلیون‌ها یمنی می‌شود بلکه سرنوشت کشورهای بالکان را به طور کلی در معرض خطر قرار می‌دهد. زمانی که زمام امور از دست ما خارج شود دیگر نمی‌توانیم مجددا آن را به دست بگیریم.

کمیسیونر حقوق بشر سازمان ملل تاکید کرد: پیامدهای وجود یک دولت شکست خورده در یمن زمینه مناسبی را برای افزایش حضور تروریست ها فراهم می‌آورد.

از سوی دیگر خالد الیمانی، سفیر یمن در سازمان ملل ضمن متهم کردن حوثی‌ها به "ارتکاب جنایت" علیه مردم یمن از شورای امنیت خواست تا برای توقف این "جنایت‌ها" وارد عمل شود.

سامانتا پاور، نماینده آمریکا در سازمان ملل و رییس دوره‌ای شورای امنیت در ماه جاری میلادی نیز از طرف‌های درگیر یمنی خواست تا به توافق آتش‌بس دائم دست یابند.

عبدالملک المخلافی، وزیر خارجه دولت مستعفی یمن نیز تصریح کرد که به تضمین‌هایی از سوی سازمان ملل و طرف‌های بین المللی دیگر برای آزادی افرادی دست یافته که توسط حوثی‌ها به اسارت گرفته شده‌اند.

براین اساس پیش از آغاز مذاکرات جدید این افراد آزاد خواهند شد.

همچنین وی تاکید کرد که به ضمانت‌های دیگری دست یافته که براساس آن حوثی‌ها و هم پیمانانشان اجازه ورود کمک‌های انسانی به تعز را خواهند داد.

انتهای پیام

کد N1077548

وبگردی