آفتاب

به مناسبت سال نو اوکراین با جدایی طلبان به توافق آتش‌بس دست یافته است

به مناسبت سال نو اوکراین با جدایی طلبان به توافق آتش‌بس دست یافته است

اوکراین اعلام کرد، به مناسبت سال نو میلادی با جدایی طلبان شرق اوکراین به یک توافق آتش‌بس دست یافته که می‌تواند نهایتا به درگیری‌های مرگبار متناوب در این کشور پایان دهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری پی تی آی، دارکا اولیفر، یکی از مشاوران مذاکره کننده صلح پترو پوروشنکو، رئیس جمهوری اوکراین گفت: این توافق در مینسک، پایتخت بلاروس حاصل شده و از دقایق اولیه امروز (چهاشنبه) اجرا شده است.

وی در صفحه فیس بوک خود نوشت: ما در خصوص یک آتش بس کامل و بدون قید و شرط به توافی دست یافتیم که از دقایق اولیه امروز به اجرا درآمد. این ابتکار عمل بسیار لازم بود تا غیرنظامیانی که در شرق اوکراین زندگی می‌کنند بتوانند در صلح، کریسمس و سال نو میلادی را جشن بگیرند.

این در حالی است که مذاکره کنندگان جدایی طلبان در مینسک هنوز این توافقنامه را تایید نکرده‌اند.

دو طرف درگیر در اوکراین به توافق آتش بس اول سپتامبر دست یافته بودند که به طور چشمگیری تبادل آتش و حملات موشکی مرگبار در سراسر منطقه حائل 30 کیلومتری را که منطقه تحت کنترل جدایی طلبان را از باقی اوکراین جدا می‌کند آرام کرده بود.

اما ناآرامی‌ها و درگیری‌های جدید که هفته گذشته آغاز شد، آتش بس سپتامبر را تهدید کرده است.

سازمان ملل برآورد کرده که از زمان آغاز شورش جدایی طلبان در مارس سال 2014 میلادی بیش از 9000 تن که اکثرا غیرنظامی بودند، کشته شده‌اند.

انتهای پیام

کد N1077472

وبگردی