آفتاب

طرح افزایش عمر فعالیت راکتورهای هسته‌ای تا 80 سال

طرح افزایش عمر فعالیت راکتورهای هسته‌ای تا 80 سال

کمیسیون نظارتی هسته‌ای آمریکا (NRC) اخیرا برنامه‌ای را برای افزایش عمر فعالیت راکتورهای هسته‌ای تا 80 سال را تهیه و تدوین کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،‌به نقل از پایگاه خبری ورلد نوکلیر، کمیسیون نظارتی هسته‌ای آمریکا (NRC) طرح افزایش عمر فعالیت راکتورهای هسته‌ای این کشور تا 80 سال را تهیه و تدوین کرده است.

راکتورهای هسته‌ای آمریکا در ابتدای فعالیت خود ابتدا تا 40 سال مجوز فعالیت از (NRC) دریافت می‌کنند،‌ البته قوانین به کمیسیون نظارتی هسته‌ای آمریکا اجازه می‌دهد تا در صورت این‌که پس از بررسی راکتورها از نظر جنبه‌های ایمنی تائید شود،‌ فعالیت آن را به مدت یک دوره 20 ساله دیگر تمدید کند.

تاکنون این کمیسیون مجوز فعالیت 81 راکتور هسته‌ای آمریکا را به مدت یک دوره 20 ساله دیگر تمدید کرده است تا عمر فعالیت آن‌ها به 60 سال افزایش یابد.

این کمیسیون هم اکنون قصد تمدید فعالیت برخی از راکتورها را تا 80 سال بنا بر طرح تمدید مجوز فعالیت ثانویه (SLR) را در نظر دارد.

قرار است اولین تمدید مجوز فعالیت تا 80 سال در سال 2019 برای راکتور هسته‌ای دومینیون نیروگاه هسته‌ای ایالت ویرجینا انجام شود.

طرح ثانویه تمدید مجوز فعالیت راکتورهای هسته‌ای، در واقع به تاسیسات هسته‌ای فرسوده با عمر 60 سال مجوز 20 سال فعالیت دیگر را می‌دهد همان قوانینی که برای تمدید اولیه عمر فعالیت راکتورها به کار می‌رود برای تمدید ثانویه نیز کاربرد خواهند داشت.

انتهای پیام

کد N1076849

وبگردی