آفتاب

تصویب قانون جدید روادید ، نزاع تازه اوباما و کنگره آمریکا

تصویب قانون جدید روادید ، نزاع تازه اوباما و کنگره آمریکا

توافق هسته‌ای ایران ممکن است امضا و مهر شده باشد و در مسیر اجرا قرار گرفته باشد، اما نشانه‌هایی وجود دارد که نزاع بین کابینه اوباما و کنگره آمریکا شکل‌های جدیدی به خود گرفته است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران 0ایسنا)، به نقل از نشریه‌ ساینس مانیتور جدیدترین این درگیری‌ها، قانون جدید لغو روادید است که برای کاهش خطر ورود تروریست‌ها به داخل آمریکا طراحی شده است. به نظر می‌رسد این قانون کسانی که از سال 2011 به ایران سفر کرده‌اند را ملزم می‌کند تا برای سفر به ایالات متحده روادید بگیرند.

برخی مقامات کابینه دولت نگرانند که این چنین قوانینی می‌تواند از سوی مخالفان راهی برای تضعیف توافقی باشد که به طور آشکار نتوانستند آن را رد کنند. جان کری وزیر خارجه ایالات متحده با بیان این مطلب به ایران که اوباما رئیس جمهور مفادی را که ممکن است در توافق هسته‌ای اختلال ایجاد کند، لغو خواهد کرد،به آن واکنش نشان داد.

منتقدان لغو پیشنهادی تحریم‌ها از سوی اوباما را نشانه دیگری می‌دانند که او به منظور حفظ توافق هسته‌ای با ملایمت با ایران برخورد می‌کند.

این تنش بر سوء ظن دو طرفه عمیق درباره‌ی ایران دلالت دارد. در نتیجه مسیر پیش رو بسیار باریک است زیرا کنگره به نقش نظارتی خود در برابر ایران اعتقاد دارد در حالیکه اوباما برای ایجاد فضایی برای استقرار توافق هسته‌ای تلاش می‌کند.

برخی مقامات می‌گویند کابینه به انتخابات پارلمانی پیش رو در ایران نظر دارد. امید این است که اجرای بی درد سر توافق هسته‌ای باعث تقویت نامزدهای میانه رو در انتخابات ماه فوریه خواهد شد.

در بخش دیگر این مقاله با اشاره به قانون جدید صدور روادیدآمده است:‌ این قانون جدید روادید در بحبوحه افزایش نگرانی‌ها درباره‌ی سفرهای بدون ویزا به آمریکا پس از حملات تروریستی پاریس و سن برنادینو کالیفرنیا تصویب شد. این قانون شهروندان 38 کشور را در بر می‌گیرد که برای ورود به آمریکا نیاز به اخذ روادید ندارند. طبق قانون جدید شهروندان چنین کشورهایی که شهروند ایران ، سوریه، سودان عراق هم باشند، اکنون نیاز به اخذ روادید دارند. برخی هم این قانون را اینگونه تفسیر می‌کنند که هر کس که این چهار کشور را پس از 2011 بازدیدکرده به روادید نیاز خواهد داشت.

مقامات ایرانی نگرانند که این قانون جدید می‌تواند به اقتصاد ایران صدمه وارد آورد. آنها می‌گویند نمایندگان تجاری با علم به این که ممکن است شرایط دشواری را برای ورود به آمریکا داشته باشند، از سفر به ایران ممکن است خودداری کنند.

محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران در گفت و گو با نیویورکر این قانون جدید روادید را بی معنی خواند و اضافه کرد که هیچ ایرانی با کسی که به ایران سفر کرده به غرب حمله نکرده است.

وی در این باره گفت:‌ از آنجاییکه بسیاری از مردم توسط اتباع متحدان شما یا افرادی که از متحدان شما دیدار کرده‌اند، مورد هدف قرار گرفته‌اند بنابراین شما به آدرس اشتباهی نگاه می‌کنید.

این اظهارات به نظر می‌رسد که ارجاع مبهم کوچکی به عربستان سعودی و پاکستان باشد که اتباعشان یا افرادی که اخیرا به این دو کشور سفر کرده‌اند در حملات سن برناردینو و پاریس دست داشتند.

جان کری در نامه‌ای به ظریف متعهد شد که ایالات متحده این قانون را به نحوی اجرا می‌کند که به منافع اقتصادی مشروع در ایران لطمه وارد نشود و به دنبال راههایی است که هر شرایطی که توافق هسته‌ای را نقض می‌کند را لغو کند.

مقامات کابینه می‌گویند هیچ تمامی ندارند تا با ایران به نرمی برخورد کنند. در واقع اخیرا جلسه استماع غیر علنی را با اعضای کنگره برگزار کردند و در آن به تشریح اقدامات برای مقابله با نفوذ ایران در خاورمیانه پرداختند.

در ادامه این مقاله آمده است: حتی برخی از حامیان کنگره‌ای توافق هسته‌ای ایران هشدار دادند که نظارت سخت گیرانه به ایران باید ادامه یابد.

انتهای پیام

کد N1076490

وبگردی