آفتاب

"نگرانی عمیق" آمریکا از بازداشت یک فعال حقوق بشری در ویتنام

"نگرانی عمیق" آمریکا از بازداشت یک فعال حقوق بشری در ویتنام

دولت آمریکا "نگرانی عمیق" خود را بابت دستگیری یک وکیل حقوق بشری ویتنام ابراز داشته و خواستار آزادی تمامی زندانیان عقیدتی در این کشور شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، نگوین وان دای، فعال حقوق بشری ویتنامی که ماه جاری میلادی به شدت توسط افرادی ناشناس مورد ضرب و شتم قرار گرفته بود،‌ اخیرا به اتهام پروپاگاندای ضد دولتی دستگیر شد؛ اقدامی که از سوی گروه‌های حقوق بشری هشداری در سرکوب منتقدان دولتی خوانده شده است.

جان کربی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک نشست خبری گفت: ما به شدت نگران وضعیت حقوق بشری و دستگیری این فعال حقوق بشری هستیم و از دولت هانوی می‌خواهیم تا هرچه سریعتر این فرد را به همراه سایر زندانیان عقیدتی آزاد کند و به الزامات و تعهدات بین‌المللی پایبند بماند.

با وجود ایجاد اصلاحات در زمینه‌های اقتصادی و افزایش روند تغییرات اجتماعی و مدنی در ویتنام، باز هم حزب حاکم کمونیست این کشور همچنان به سانسور رسانه‌ها و عدم صبر در مقابل مخالفان و منتقدان ادامه می‌دهد.

روابط میان هانوی و واشنگتن در سالهای اخیر بهتر شده که علت اصلی این بهبود روابط اقدامات نظامی گرایانه چین در آب‌های مورد مناقشه و رفتار خصمانه در آسیا است.

واشنگتن به صورت نسبی تحریم‌های فروش تسلیحات به هانوی را لغو کرده اما گفته که لغو تمامی تحریم‌ها منوط به تداوم بهبود وضعیت حقوق بشری در ویتنام است.

دیده بان حقوق بشر در آمریکا اعلام کرده که دولت هانوی 130 زندانی سیاسی دارد.

فعالان حقوق بشری اعلام کرده‌اند که این وکیل حقوق بشری موسس کمیته حقوق بشر در ویتنام و سه انجمن دیگر توسط 20 مرد ناشناس مورد ضرب و شتم قرار گرفت.

انتهای پیام

کد N1076072

وبگردی