آفتاب
ناصر آویژه به مهر گفت:

دعوت «پسر نیل»از ۲ وزیر/ این ماییم که خوابیم نه خداوند!

دعوت «پسر نیل»از ۲ وزیر/ این ماییم که خوابیم نه خداوند!

کارگردان نمایش «پسر نیل» از دو وزیر آموزش و پرورش و فرهنگ و ارشاد اسلامی دعوت کرد که به دیدن این اثر نمایشی بنشینند و وقت بیشتری برای هنر بگذارند.

ناصر آویژه کارگردان نمایش «پسر نیل» درباره استقبالی که تاکنون از این اجرا شده است به خبرنگار مهر گفت: نمایش «پسر نیل» نوشته گیتا داوودی اجرای خود را از ۸ آذرماه در تالار هنر آغاز کرده و خوشبختانه تا امروز استقبال از اجرای نمایش مناسب بوده و با بازخوردهای بسیار خوبی هم از جانب مخاطبان و هنرمندان روبرو شده ایم.

وی ادامه داد: البته از برخی افرادی که مدعی حمایت از هنرمندان هستند اما متاسفانه صحبت هایشان در حد حرف باقی می ماند، دلخور هستم. نمایش «پسر نیل» نمایشی معنوی است که کودکان و نوجوانان را با زبان نمایش با اتفاقات تاریخی درباره کودکی حضرت موسی(ع) آشنا می کند و چگونگی حضور خدا در زندگی افراد را به نمایش می گذارد. من از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزیر آموزش و پرورش دعوت می کنم که به دیدن این نمایش بیایند. تا به حال نیز برایشان از طرق مختلف پیغام فرستاده ام تا به دیدن این نمایش بنشینند. خواسته من خواسته زیادی نیست و در واقع این درخواست پسر نیل از آنهاست که اگر دغدغه تئاتر و آموزش دارند حداقل سالی یکبار هم که شده به دیدن یک تئاتر بنشینند.

آویژه یادآور شد: این نمایش مسیر خودش را می پیماید و تاکنون استقبال خوبی از آن شده اما درخواست من از این ۲ وزیر در جهت دغدغه ای است که برای تئاتر کشورم دارم. خوشبختانه فضای معنوی نمایش و ارتباطی که کودکان و خانواده ها با کار برقرار می کنند باعث می شود بعد از دیدن اثر حال خوبی داشته باشند. «پسر نیل» صرفا روایت تاریخی زندگی حضرت موسی (ع) نیست بلکه قصه حضرت موسی(ع) با یک داستان امروزی تقاطع پیدا می کند. در این نمایش دختربچه ای به نام مریم به دنبال یک اتفاق، به سفری خیالی در زمان رفته و با فرعون و قصه‌های مربوط به تولد حضرت موسی(ع) روبه‌رو می‌شود.

این کارگردان تئاتر متذکر شد: این نمایش با طراح این سوال از طرف مریم آغاز می شود. او خطاب به خداوند می گوید «خدایا انگار خوابیدی حواست به ما نیست» بعد از ماجراهایی که مریم در گذر از زمان از سر می گذراند حضور خدا را در زندگی اش بهتر احساس می کند. او متوجه می شود که خدا هیچگاه در طول تاریخ خواب نبوده است و در مقاطع مختلف تاریخی همراه با انسان ها است. یکی از امتیازات این نمایش این است که بین دیروز و امروز پل زده است. کودکان ما در کتاب های درسی شان معجزات پیامبران را می خوانند اما در زندگی واقعی کمتر این معجزات را می شناسند. اگر کمی به اطرافمان دقت کنیم این معجزات کوچک را که برای هرکدام از ما رخ می دهد، می بینیم. آنگاه است که متوجه می شویم این ما هستیم که انگار خواب بودیم نه خداوند.

کارگردان نمایش «چهار صندوق شادی» افزود: در این نمایش تلاش من و همکارانم این بوده که این بیداری را به مخاطب انتقال دهیم. ممکن است بیان یک جمله از طرف یک دوست بتواند کل آن روز زندگی شما را تحت تاثیر قرار دهد و حالتان را خوب کند. این یعنی معجزه ای که از طریق واسطه به شما می رسد. زن و شوهری که به تازگی فرزندشان را از دست داده بودند تماشاگر نمایش ما شدند اما بعد از نمایش درحالیکه هر دو اشک می ریختند، عنوان کردند که ما دو ماه بود از خانه خارج نشده بودیم اما با دیدن این نمایش انگار جوابمان را از خدا گرفتیم.

وی درباره گروه سنی که می توانند به دیدن این نمایش بنشینند و طراحی صحنه اثر، بیان کرد: «پسر نیل» ویژه کودکان و نوجوانان است اما معتقدم این نمایش می تواند ویژه کودک و خانواده باشد. سینا ییلاق بیگی طراحی صحنه این اثر نمایشی را بر عهده دارد که طراحی بسیار متناسب با اثر انجام داده است. نمایش با یک فضای امروزی آغاز می شود و بعد وارد فضای تاریخی می شود به همین جهت دکور نمایش نیز به صورت دو وجهی طراحی شده است و ظرف ۱۵ ثانیه تبدیل به فضای قدیمی می شود. 

آویژه در پایان درباره کمک هزینه ای که به اثر تعلق گرفته، عنوان کرد: از طرف اداره کل هنرهای نمایشی کمک هزینه ای به ما تعلق گرفته است اما ۸۰ درصد هزینه های ما از طریق گیشه تامین می شود. این نمایش اثری موزیکال است که در بخش هایی به اپرا نیز نزدیک می شود تا بچه ها بتوانند با دیدن فضای به روز نمایش ارتباط مناسبی با کار برقرار کنند.

در این نمایش که تا اواسط دی ماه هر شب ساعت ۱۹ در تالار هنر روی صحنه می رود علیرضا ناصحی، مریم اکبری، حسین مزینانی، مریم آشوری، قاسم انصاری‌شاد، رها آویژه، کیمیا حسینی و نوید اکبری‌مبارکه نقش‌آفرینی می‌کنند.

کد N1075886

وبگردی