آفتاب

سجادی: روند بسکتبال رو به رشد است/ دولت باید به بخش خصوصی تسهیلات بدهد

سجادی: روند بسکتبال رو به رشد است/ دولت باید به بخش خصوصی تسهیلات بدهد

معاون ورزش قهرمانی وزارت ورزش و جوانان با حضور در سالن آزادی و تماشای دیدار نیروی زمینی و شیمیدر درباره وضعیت این رشته صحبت کرد.

به گزارش ایسنا، نصرالله سجادی معاون ورزش قهرمانی وزارت ورزش و جوانان با حضور در سالن بسکتبال آزادی تماشاگر ویژه دیدار دو تیم بسکتبال نیروی زمینی و شیمیدر تهران است. این دو تیم از هفته سیزدهم رقابت‌های لیگ برتر به مصاف هم رفتند که معاون وزیر ورزش نیز با حضور در سالن رقابت نزدیک آن‌ها را تماشا می‌کند.

نصرالله سجادی در بین دو نیمه مهمان رسانه‌ها بود و درباره رقابت های این فصل بیان کرد: اتفاق خوبی در این فصل از لیگ برتر بسکتبال افتاده است. وقتی جدول رقابت‌ها را دنبال می‌کنم می‌بینم تیم‌ها بسیار نزدیک هستند و هیچ مسابقه‌ای وضعیتش مشخص نیست. واقعا رقابتی قابل پیش‌بینی نیست. همین رقابت باعث پیشرفت بسکتبال خواهد شد.

او ادامه داد: ‌اساس ورزش، رقابت کردن بدون حاشیه است که این امر در لیگ برتر اتفاق افتاده و مطمئنا باعث رشد و توسعه بسکتبال می‌شود. بسکتبال در سال‌های گذشته عملکرد خوبی داشته به عناوین مختلفی رسیده و امیدوارم بتوانم به رشدش ادامه دهد. همچنین امیدواریم با تلاشی که فدراسیون انجام می‌دهد این رشته سهمیه المپیک را نیز کسب کند.

سجادی در پاسخ به این سوال که نقطه ضعف بسکتبال را در چه می‌بیند گفت: این موارد باید در انتهای فصل بررسی شود اما یکی از اصلی‌ترین موضوع‌ها خارج شدن برخی تیم‌ها از لیگ است. تیم‌هایی که حتی به عناوینی در ایران و آسیا هم رسیده‌اند. در والیبال، بسکتبال، فوتسال و رشته‌های مختلف این اتفاق می‌افتد و به هر حال رفتن خوب نیست. من امیدوارم باشگاه در ایران به وجود بیاید تا سازمان و قوام داشته باشد. وقتی باشگاه وجود داشته باشد روند کاری نیز مناسب است. من می‌دانم امسال تیمی از بسکتبال کنار رفته که در سال‌های گذشته جزو بهترین‌ها بوده و این نقطه ضعفی محسوب می‌شود و باید بررسی و رفع شود. به هر حال باید تلاش کنیم تا باشگاه‌های خوب در ورزش کشور حضور داشته باشند. باید شرایطی ایجاد شود تا بخش خصوصی ترغیب شود در ورزش سرمایه‌گذاری کند.

سجادی با اشاره به طرح نظام باشگاه‌داری بیان کرد: مراحل نهایی این طرح در حال انجام شدن است و هنوز تصویب نشده است. فدراسیون‌ها نیز باید تلاش کنند تا این ثبات را به وجود بیاورند و بتوانند شرایط حضور بخش خصوصی را در ورزش ایجاد کنند. دولت نیز باید زمینه را ایجاد کند تا بخش خصوصی با رغبت در ورزش فعالیت کند. باید تسهیلاتی بدهیم تا آن‌ها سرمایه‌گذاری کنند. در ورزش حرفه‌ای دنیا بخش خصوصی حرف اول را می‌زند اما در ایران اینچنین نیست.

او در پاسخ به این سوال که نظارت وزارت ورزش بر فدراسیون‌هایی که برای المپیک آماده می‌شود چگونه است گفت: فدراسیون‌هایی که برای کسب سهمیه کار می‌کنند چه از طریق ما و چه از طریق کمیته ملی المپیک رسد می‌شود. ما دستورالعملی داشتیم که همه فدراسیون‌ها باید گزارش‌هایشان را در جلسه‌ای که با ما دارند در مسیر کسب سهمیه عنوان کنند. درباره آن‌هایی که امید به کسب سهمیه و البته مدال در المپیک داریم نیز نظارت‌ها انجام شده است. ما از 6 سهمیه وزنه‌برداری 5 سهمیه گرفته‌ایم که حداکثر در سه یا چهار وزن شانس مدال داریم. در کشتی آزاد و فرنگی نیز در یکی دو وزن شانس مسلم مدال هستیم. والیبال نیز در راه صعودش شانس زیادی برای کسب سهمیه دارد و به نظرم 60 تا 70 درصد می‌تواند المپیکی شود. در مجموع حمایت‌هایی که باید می‌کردیم را انجام دادیم.

او در پاسخ به این سوال که چقدر از وعده‌های فدراسیون عملی شده گفت: طبق برنامه‌هایی که فدراسیون‌ها اعلام کرده‌اند 90 درصد وعده‌ها عملی شده است و امیدوارم در فرصت 6 ماه تا آخرین مسابقه‌های کسب سهمیه المپیک فدراسیون‌ها باقی مانده فعالیت‌های خودشان را عملی کنند و پس از آن با قدرت برای حضوری شایسته در المپیک آماده شوند.

سجادی در پاسخ به این سوال که آیا طولانی شدن لیگ بسکتبال نمی‌تواند تهدیدی برای آماده‌سازی تیم ملی در مسیر کسب سهمیه المپیک باشد بیان کرد: همین که بازیکنان در کوران رقابتند خوب است چرا که آمادگی بدنی و فنی‌شان بالاست. فکر می‌کنم در رشته‌های تیمی 40 تا 45 روز زمان برای آمادگی مناسب است. تیم ملی بسکتبال زمان کمی ندارد و مربی‌اش نیز با تیم غریبه نیست. کار دشواری دارند که اگر سهمیه بگیرند اتفاق بزرگی است و اگر هم نگیرند می‌دانیم بسکتبال ما تلاشش را انجام داده است.

او با اشاره به اینکه نگاه وزارت ورزش به المپیک 2020 و رویدادهای قبل از آن است بیان کرد: برنامه‌های ما با توجه به المپیک 2020 و رویدادهای که تحت عنوان بازی‌های ورزشی انجام می‌شود است ما تا المپیک 2020 رویدادهای مهمی پیش رو داریم. بازی‌های آسیایی جاکارتا، بازی‌های داخل سالن و بازی‌های ساحلی که همه آن‌ها برای ما اهمیت دارد. المپیک 2020 نیز چون در آسیا برگزار می‌شود، برای ما بسیار مهم است. هم شانس کسب سهمیه بیشتر برای ما وجود دارد چرا که ژاپن به عنوان یک کشور صاحب ورزش میزبان است و این کار را برای ما آسان می کند. پیش از این نیز ما بازی‌های آسیایی 2018 را داریم که پیش‌بینی می‌کنم با حرکتی که فدراسیون‌ها انجام می‌دهند ما در این بازی‌ها وضعیت بسیار بهتری نسبت به اینچئون خواهیم داشت. چند رشته رزمی به این بازی‌ها اضافه شده‌اند که ایران در سطح قاره و جهان جزو مدال‌آوران است و مطمئنا مدال‌های آن‌ها می‌تواند جایگاه آن‌ها را در بازی‌های آسیایی جاکارتا بهتر کند.

انتهای پیام

کد N1075578

وبگردی