آفتاب

آلوده‌ترین مجموعه ساخت بمب هسته‌ای آمریکا پذیرای توریست‌ها

آلوده‌ترین مجموعه ساخت بمب هسته‌ای آمریکا پذیرای توریست‌ها

انتظار می‌رود هزاران نفر در سال آینده از تاسیسات هسته‌ای هنفورد، محل نخستین راکتور بزرگ دنیا و محوطه بسیار آلوده تولید سلاح هسته‌ای ایالات متحده دیدار کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از روزنامه گاردین، تاسیسات هسته‌ای هنفورد در نزدیکی ریچلند حدود 200 مایلی شرقی سیاتل در جنوب مرکز ایالات واشنگتن جدیدترین پارک ملی محسوب می‌شود.

با این وجود، بازدیدکنندگان اجازه نخواهند داشت تا نزدیک بزرگ‌ترین مجموعه زباله‌های رادیواکتیو سمی آمریکا شوند.

کولین فرنچ، مدیر برنامه وزارت انرژی آمریکا برای هنفورد در این باره گفت: همه چیز پاک و کاملا ایمن است. مواد رادیواکتیو در جایی بسیار دورتر قرار دارند.

پارک تاریخی ملی پروژه منهتن در ماه نوامبر شکل گرفت و سایت‌های اوک ریج، تنسی و لس‌آلاموس نیومکزیکو را در بر می‌گیرد. پروژه منهتن به تلاش‌های آمریکا برای ساخت یک بمب اتمی در خلال جنگ جهانی دوم اطلاق می‌شود.

جذابیت اصلی در هنفورد راکتور B و شهر ارواح هنفورد و وایت بلافس است که از سوی دولت برای ایجاد فضا برای پروژه منهتن تخلیه شد.

راکتور B در مدت یک سال ساخته شد و پلوتونیوم آزمایش انفجار ترینیتی در نیومکزیکو و بمب اتمی که بر روی ناکازاکی ژاپن در اوت 1945 انداخته شد را تولید می‌کرد.

کولین فرنچ در این باره گفت که کار ساخت راکتور B در سال 1943 شروع شد و بیش از 50 هزار نفر از سراسر ایالات متحده به این مجموعه فوق سری آمدند تا کاری را انجام دهند که هدف از آن را کم‌تر کسی می‌دانست.

200 نفر ساکنان ریچلند تخلیه شدند و آن شهر تبدیل به محل استراحت افراد مجموعه هنفورد شد. کارکنان تمام‌وقت برای ساخت راکتورها و پردازش نیروگاه‌ها برای ساخت پلوتونیوم کار کردند. چیپ جنکینز از سرویس پارک ملی در این باره گفت: این پارک داستان آن کارکنان، دانشمندانی که تحقیقات ساختارشکن انجام دادند و ساکنانی که جابه‌جا شدند را بیان می‌کند.

وی اضافه کرد: هدف این پارک بیان داستان کامل پیچیده و پرطمطراق است و مطمئناً مناظر ژاپن را هم در برخواهد گرفت.

در هنفورد 9 راکتور در خلال جنگ سرد ساخته و آماده فعالیت شد. این اقدام بیش از 56 میلیون گالن زباله رادیواکتیو به وجود آورد که دولت هنوز سالانه بیش از یک میلیارد دلار برای حفظ و پاکسازی آن هزینه می‌کند.

انتهای پیام

کد N1075508

وبگردی