آفتاب
تولیت مسجد مقدس جمکران:

ایجاد تمدن نوین اسلامی، نیازمند تکیه بر مفاهیم قرآنی است

ایجاد تمدن نوین اسلامی، نیازمند تکیه بر مفاهیم قرآنی است

تولیت مسجد مقدس جمکران، گفت: تمدن نوین اسلامی باید با تکیه بر قرآن و سنت پیامبر(ص) ایجاد شود و بر اساس این بنیان شکل‌های بعدی را ساخت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه قم حجت‎الاسلام والمسلمین رحیمیان در مراسم افتتاحیه هفته علمی تمدن نوین اسلامی در جمکران مساله بعثت را بالاتر از ولادت تاریخی پیامبر(ص) دانست و گفت: غدیر و نهم ربیع نیز از 13 رجب و نیمه شعبان بالاتر است چون آغاز روند ماموریت الهی امامان ما بوده است.

وی افزود: اگر بخواهیم به دنبال اصل مساله تمدن نوین اسلامی باشیم باید آنها را در مفاهیم قرآنی ببینیم، پیامبر اکرم(ص) با بعثت این نورانیت را به بشریت هدیه کردند و این تمدن را بنا نهادند.

تولیت مسجد مقدس جمکران بیان کرد: اصول دین، اصل و پایه و بن مایه کار و تمدن اسلامی است و اگر این اصل وجود نداشته باشد این جامعه شکل نمی‏‌گیرد.

وی گفت: آیات الهی در خصوص مبداء و معاد و ساختار یک تمدن اسلامی بیانات ارزشمندی را بیان کرده است که باید برای تمدن سازی به آنها رجوع کنیم. در کنار این حقیقت محض باید از فقه دین نیز کمک بگیریم و اخلاق و سنن و آداب اسلامی نیز با همین روش به دست می‏‌آید که در تمدن سازی نقش بسیار مهمی دارد.

وی خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم به مهمترین رکن فرهنگی در این تمدن سازی نظر بیاندازیم قطعا و قهرا هیچ اصلی در اسلام پس از ولایت و قرآن به اندازه نماز مهم نیست زیرا نماز بن مایه حقیقی جامعه اسلامی را شکل می‏‌دهد. یک جامعه دینی یک جامعه نمازگزار است که با اقامه نماز ارزش‌های والای خود را کشف و بسط می‏‌دهد.

تولیت مسجد مقدس جمکران گفت: همه واجبات الهی در نماز بیان شده است و رعایت می‏‌شود و سنن الهی در آن جانمایی شده است. نماز به نوعی تمرین ولایت‌مداری و امام مداری است زیرا جامعه اسلامی بر اساس و معیار امام شکل می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: اعطای زکات و پرداخت وجوه شرعیه و رفع فقر در جامعه و پرهیز از مال حرام و دوری از فحشا و منکرات در نماز دیده شده و شرط قبولی نماز است.

رحیمیان اظهار کرد: فرهنگ معصومین(ع) زیرساخت جامعه متمدن اسلامی است که رکن و اصل و نشانه اصلی آن نماز است و یک مسجد نماد این جامعه تمدنی است.

انتهای پیام

کد N1075410

وبگردی