آفتاب
قائم‌مقام شورای عالی قرآن:

طرح ارزیابی قاریان و مدرسان قرآن نقشه راهی برای شکوفایی استعدادهای برتر قرآنی است

طرح ارزیابی قاریان و مدرسان قرآن نقشه راهی برای شکوفایی استعدادهای برتر قرآنی است

قائم‌مقام شورای عالی قرآن گفت: در دوره چهارم طرح ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به قاریان و مدرسان قرائت قرآن کریم در مجموع 249 نفر شرکت کردند که از این تعداد 44 نفر موفق به اخذ مدرک خواهند شد.

قائم‌مقام شورای عالی قرآن گفت: در دوره چهارم طرح ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به قاریان و مدرسان قرائت قرآن کریم در مجموع 249 نفر شرکت کردند که از این تعداد 44 نفر موفق به اخذ مدرک خواهند شد.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سیدعلی سرابی در نشست خبری «پنجمین دوره طرح ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به قاریان و مدرسان قرائت قرآن کریم» که در شورای عالی قرآن برگزار شد، با تبریک آغاز امامت امام عصر (عج) و با اشاره به اهداف و ضرورت‌های این طرح اظهار کرد: طرح ارزیابی مدرسان و قاریان قرآن از پنج سال پیش در شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای توسعه فرهنگ قرآنی به تصویب رسید و برای اجرا به شورای عالی قرآن واگذار شد و تاکنون چهار دوره را پشت‌سر گذاشته و قاریان و مدرسان قرآنی بسیاری در این طرح شرکت کرده‌اند و تعداد قابل توجهی هم از شرکت‌کنندگان امتیازات لازمی را کسب کرده‌اند و موفق به کسب اخذ مدرک طرح شده‌اند.

وی تاکید کرد: دریافت مدرک معادل برای ارزیابی مدرسان و اساتید می‌تواند از اهداف مهم این طرح تلقی شود. یکی دیگر از مهم‌ترین اهداف اجرای این طرح این است که بستر رشد و توانمندی‌های قاریان و مدرسان قرآن کریم فراهم و ارزیابی شود. تاریخچه این طرح به سال 75-76 برمی‌گردد که رهبری در یکی از جلسات خود که با قاریان داشتند فرمودند: حد و تعریف قاری باید مشخص شود و افراد باید بدانند که اگر قرار است به قله‌های قرآنی برسند باید چه راه‌ها و مختصاتی را طی کنند و برای اینکه از پایه شروع کنند نیازمند چه علومی هستند.

قائم‌مقام شورای عالی قرآن ادامه داد: طرح ارزیابی قاریان و مدرسان قرآن نقشه راهی برای رشد و شکوفایی استعدادهای برتر قرآنی در کشور است و طبق فرمایشات رهبری شورای عالی قرآن با تشکیل جلسات متعدد و کارشناسی و جمع‌آوری نظرات علما اقدام به برگزاری این طرح کرده است تا مهارت‌ها و دانش‌های قاریان قرآن از حیث قرائت مورد ارزیابی قرار گیرد. این طرح ارزیابی قرائت قاریان قرآن حدود سال 90 کار خود را آغاز کرده است و تاکنون چهار دوره این طرح اجرا شده است و امروز پایان چهارمین دوره طرح محسوب می‌شود و ما آماده می‌شویم برای آغاز پنجمین دوره این طرح.

سرابی عنوان کرد: ما هر ساله یک دوره از طرح ارزیابی مدرسان و اعطای مدرک را اجرا می‌کنیم که از اول دی‌ماه هر سال تا آبان سال بعد ادامه پیدا می‌کند. مراحل طرح عبارت است از: دانش و علومی که برای یک قاری و استاد لازم است و در این طرح‌ها مهارت‌های صوت، لحن، تجوید و حُسن ادای کلمات و سایر مراحل اجرا می‌شود. مختصات این طرح در دو بخش عمده ارزیابی قاریان و مدرسان اجرا می‌شود و هر بخش درجات متعددی دارد که شرکت‌کنندگان اگر موفق شوند این درجات را کسب کنند معادل مدارک دانشگاهی برای آنها محسوب می‌شود.

وی در ادامه با ارائه گزارشی از دوره چهارم این طرح گفت: در دوره چهارم که امروز پایان آن است در مجموع 249 نفر شرکت‌کننده داشتیم که از این تعداد 44 نفر موفق به اخذ مدرک خواهند شد و در مجموع 21 قاری و 23 نفر مدرس هستند. از نظر تفکیک جنسیتی هم 7 نفر از خواهران و 36 نفر دیگر هم از برادران است. پراکندگی جغرافیایی هم شامل 14 استان کشور می‌شود که بیشتر تعداد شرکت‌کنندگان از تهران بوده‌اند. ثبت‌نام پنجمین دوره قاریان و اساتید از فردا آغاز می‌شود که علاقه‌مندان می‌توانند به درگاه شورای عالی قرآن و بخش تخصصی ارزیابی مراجعه کرده و به صورت اینترنتی ثبت‌نام کنند و قرائت‌های خود را ارسال کنند.

قائم‌مقام شورای عالی قرآن تاکید کرد: ما مرحله اطلاع‌رسانی را از طریق رسانه‌های دیداری، شنیداری و مکتوب داریم. مرحله اول آزمون پنجمین دوره طرح به صورت غیرحضوری در دی‌ماه برگزار می‌شود و نتایج این آزمون غیرحضوری در بهمن و اسفندماه اعلام می‌شود و در فروردین و اردیبهشت‌ماه هم شرکت‌کنندگانی که به مرحله بعدی راه یافته‌اند در آزمون شرکت می‌کنند. همچنین در خرداد آزمون عملی تلاوت به صورت حضوری برگزار می‌شود. آنهایی هم که می‌خواهند در طرح اعطای مدرک برای مدرسان شرکت کنند می‌توانند سوابق تدریس خود را به دبیرخانه ارسال کنند تا مورد ارزیابی قرار گیرد. آزمون کتبی مدرسان هم در شهریور 95 برگزار می‌شود. در مهرماه هم اعلام نتایج را داریم و پس از آن شرکت‌کنندگان برای بررسی صلاحیت‌های عمومی معرفی می‌شوند تا بتوانند مدرک تخصصی دریافت کنند.

به گزارش ایسنا، در ادامه این نشست محمدتقی میرزاجانی، رئیس حوزه ارتباطات شورای عالی قرآن عنوان کرد: تا پایان چهارمین دوره طرح ارزیابی در مجموع 124 نفر موفق شدند که یکی از مدارک و درجات یک تا چهار را دریافت کنند. ما بخش قاریان و مدرسان را داریم که هر کدام به چهار دسته تقسیم می‌شوند. از مجموع شرکت‌کنندگان 69 نفر مدرس و 55 نفر قاری هستند که 89 نفر آنها آقا و 35 نفر هم از بانوان فعال قرآنی هستند.

وی گفت: ما برای بسترهای اجرایی و اطلاع‌رسانی این رویداد قرآنی از اقداماتی بهره برده‌ایم که از جمله آنها پایگاه اطلاع‌رسانی قرآنی است که در سامانه شورای عالی قرآن قرار دارد و تمام اطلاعات، آیین‌نامه و منابع در این سایت قرار دارد. همچنین تیزرهای تبلیغاتی برای اطلاع‌رسانی تهیه کرده‌ایم که از فردا این تیزرها از سوی رسانه ملی پخش می‌شود و ارسال پیامک‌ها را داریم که علاقه‌مندان بتوانند از آغاز این طرح باخبر شوند. همچنین پوسترهایی را فراهم کرده‌ایم که به بیش از 500 موسسه فعال قرآنی ارسال شده است و از ظرفیت‌های شبکه‌های اجتماعی هم بهره برده‌ایم.

رئیس حوزه ارتباطات شورای عالی قرآن گفت: ما اولین دوره آموزشی عالی حافظان و قاریان جمهوری اسلامی را در سال 93 آغاز کرده‌ایم که این طرح آموزشی مختص قاریان صاحب‌نام کشور است و همچنین اساتید برجسته نیز در این طرح شرکت کرده‌اند که سرفصل‌های دروس مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و کارگاه‌های عملی مهندسی تلاوت نیز تشکیل می‌شود. شرکت‌کنندگان در این طرح یک ساله می‌توانند مدرک سطوح عالی قرآن را دریافت کنند و احتمال این که این طرح در خارج از تهران هم برگزار شود، وجود دارد.

میرزاجانی گفت: از کسانی که در این دوره مدرک عالی کسب می‌کنند می‌توانیم به عنوان مبلغ در خارج بهره ببریم و تاکنون بیش از 15 نفر از افرادی که در این طرح شرکت کرده‌اند به کشورهایی چون عربستان، گرجستان، عراق، پاکستان، ترکیه و غیره اعزام شده‌اند.

میرزاجانی در ادامه با اعلام این خبر که دوازدهمین نشست تخصصی قاریان، حافظان، مبتهلان و مدیحه‌سرایان در اردیبهشت‌ماه برگزار می‌شود، گفت: شعار دوازدهمین نشست تخصصی قرآن «ابتهال و تواشیح، بایدها و نبایدها» است. در دوره‌های گذشته نشست تخصصی قرآن مواردی همچون خشوع تلاوت، حفظ قرآن و ویژگی‌های تلاوت استادانه مورد بررسی قرار گرفته است.

در پایان این نشست از کتابی تحت عنوان «مزامیر» که به سفارش عالی قرآن به چاپ رسیده بود رونمایی شد. این کتاب مشتمل بر متون دینی، ادبی، ادعیه و خطبه‌های حضرت رسول و ائمه (ع) است.

انتهای پیام

کد N1075125

وبگردی