آفتاب

انتصاب نخستین "سزار" مبارزه با تروریسم در چین

انتصاب نخستین "سزار" مبارزه با تروریسم در چین

رسانه دولتی چین امروز(دوشنبه) گزارش داد، دولت این کشور نخستین "سزار" ویژه مبارزه با تروریسم را به منظور پیشبرد کمپین خود علیه خشونت‌های قومی در منطقه سین‌کیانگ منصوب کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، روزنامه چاینا دیلی گزارش داد، لیو یوئه‌جین به عنوان کمیسیونر مبارزه با تروریسم چین منصوب شده است.

بر اساس گزارش این روزنامه چینی، وی پیش از این به عنوان معاون وزیر امنیت عمومی این کشور خدمت کرده و از زمان دهه 1980 تا کنون در راستای تلاشهای مبارزه با مواد مخدر فعالیت کرده است.

منطقه سین‌کیانگ چین که ساکنان آن عمدتا اویغورهای مسلمان هستند در سالهای اخیر شاهد ناآرامی‌های زیادی بوده که مقامهای چین را وادار کرده اقدام به سرکوب آنچه که "تروریست‌های جدایی طلب" در این منطقه توصیف کرده‌اند کنند.

به دنبال ظهور گروه تروریستی داعش پکن حملاتی که در منطقه سین‌کیانگ صورت می‌گیرد را اغلب ناشی از نفوذ گروه‌های تروریستی خارجی می‌داند اما برخی کارشناسان این حملات را واکنشی علیه تبعیض مقام‌های چین در قبال اویغورها تلقی می‌کنند.

در ماه سپتامبر حمله اویغورها به یک معدن زغال سنگ در منطقه آکسو بیش از 50 کشته بر جای گذاشت اما پاسخ دولت چین به این حمله نیز به همان میزان سرکوبگرانه بود. در ماه آوریل خبرگزاری فرانسه گزارش داد پلیس چین به طرز بی‌رحمانه‌ای اقدام به سرکوب اعتراضات ضد دولتی در شهرالیشکو، جایی که گزارشها حاکی از ربوده شدن صدها تن در آن بعد از حمله به معدن زغال سنگ آکسو بود کرده است.

همچنین منتقدان از تلاشهای چین به منظور مبارزه با مواد مخدر نیز به دلیل رویکرد بسیار سرکوبگرانه انتقاد می‌کنند.

در سال 2013 لیو به روزنامه گلوبال تایمز چین گفت که پکن به بررسی حمله پهپادی علیه یک رئیس باند قاچاق مواد مخدر در میانمار که با کشتار 13 ملوان چینی در سال 2011 ارتباط داشته، پرداخته است.

انتهای پیام

کد N1074832

وبگردی