آفتاب

وخامت اوضاع در هلمند/ 90 سرباز افغان کشته شدند

وخامت اوضاع در هلمند/ 90 سرباز افغان کشته شدند

ایرنا نوشت: معاون استاندارهلمند، وضعیت امنیتی در این استان را بسیار وخیم دانست واعلام کرد که اغلب شهرستان های این استان درمحاصره مخالفان مسلح قرارگرفته و بیش از 90 تن از نظامیان افغان، تنها طی دو روز در درگیری با گروه طالبان، کشته شده اند.

به گزارش ایرنا، «محمد جان رسولیار» در نامه ای به «محمد اشرف غنی» رییس جمهوری این کشور نوشت که بیشتر نیروهای دولتی در شهرستان های این استان در محاصره قرار دارند و راه های منتهی به شهرستان ها از سوی مخالفان مسلح دولت مسدود شده است.
وی این نامه را در صفحه اجتماعی خود منتشر کرده و افزوده است که چون رییس جمهوری به شدت سرگرم کار است و در شبانه روز 18ساعت کارمی کند و احتمال دارد نامه اش به دست وی نرسد، بناچار آن را در صفحه اجتماعی خود منتشر کرده است.
معاون استاندار هلمند از رییس جمهور افغانستان تقاضا کرده است که برای یافتن حقایق و بررسی وضعیت این استان به آنجا سفر کند و شاهد کشته شدن روزانه سربازان باشد.
وی افزوده است که تنها یک شهرستان استان هلمند مورد تهدید واقع نشده ودر کنترل کامل نیروهای دولتی باقی مانده است.
رسولیار دراین نامه نوشته است که آنچه درهلمند می گذرد، به طور شاید و باید در اختیار رییس جمهوری قرار نگرفته است. تنها در دو روز(26 و 27 آذر) در شهرستان های گرشک و سنگین استان هلمند، 90 سرباز افغان کشته شده اند و تاکید کرده که این آمار مربوط به یک روز نیست، بلکه به گفته وی، همه روزه این تعداد سرباز افغان در هلمند کشته می شوند.
معاون استاندار هلمند به سقوط شهرستان «نوزاد» در ماه مرداد و سپس سقوط شهرستان راهبردی «موسی قلعه» اشاره کرده و افزوده است:«درنخستین روزهای مردادزمانی که شهرستان نوزاد سقوط کرد، ده ها جوان را با خودروهای زرهی و حتی توپ های سنگین برای مقابله با مهاجمان روانه کردیم، اما بعد از گذشت یک ماه، با تحمل خسارات زیاد شهرستان موسی قلعه رااز دست دادیم.
وی نوشته است که هنوز کسی در این مورد نه مورد پرسش قرار گرفته و نه مجازات شده است.
رسولیار گفته است:«برای نیروها در زمان مناسب غذا و مهمات نمی رسد و زخمی ها و شهدا به پشت جبهه نبرد منتقل نمی شوند و نیروهای خارجی هم کمک نمی کنند.»
رسولیارنوشته است: نیروهای خارجی تنها زمانی که شهرستان یا مقری سقوط می کند در منطقه به پرواز درمی آیند تا غنائمی را که به دست دشمن افتاده است، برآورد کنند.»
معاون استاندار هلمند خطاب به رییس جمهوری نوشته است، زمانی که این نامه را می نویسم، شهرستان «سنگین» در آستانه سقوط قرار گرفته و 44 تن از سربازان افغان در این شهرستان کشته شدند.
اوگفته است این حقایق را کسی به شما نمی رساند که درحال حاضر جنگ شدید در مرکز هلمند جریان دارد و توان مقابله وجود ندارد و فقط چشم انتظار کمک برای نجات هلمند است.
رسولیار هشدار داده است، هلمند، قندوز نیست که در فرودگاه آن نیروها پیاده شوند و دوباره منطقه از دشمن پس گرفته شود، او تاکید کرده جغرافیای این ولایت برای جنگ های چریکی مناسب است و پس گرفتن آن، یک رویا خواهد بود.

4949

کد N1074005

وبگردی