آفتاب
روزنامه هابرترک گزارش داد؛

چرایی تبدیل صهیونیسم ستیزی ترکیه به عادی سازی روابط با این رژیم

چرایی تبدیل صهیونیسم ستیزی ترکیه به عادی سازی روابط با این رژیم

تلاش ترکیه برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی و اهتمام این کشور برای تأمین گاز به قیمتی ارزان تر از روسیه نشان از دلایل روندی دارد که در آن آنکارا صهیونیسم ستیزی خود را با گاز ارزان معامله می کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، روزنامه «هابرترک» در گزارشی از تلاش آنکارا برای تأمین گاز مورد نیاز خود از رژیم صهیونیستی پس از عادی سازی روابط با این رژیم خبر داد.

بر اساس گزارش منتشره این روزنامه چاپ ترکیه، در صورتی که ترکیه فرایند عادی سازی روابط با رژیم اشغالگر قدس را به حالت عادی درآورَد، در راستای کاهش اتکاء خود به گاز وارداتی روسیه در صدد تأمین گاز مصرفی از این رژیم حتی به قیمت ارزان تر خواهد بود.

هابرترک در این باره می نویسد: ترکیه و اسرائیل هم اکنون در حال مذاکره برای ارسال گاز به آنکارا از طریق دریای مدیترانه هستند و می کوشند تا به این مهم دست یابند.

این روزنامه چاپ ترکیه در ادامه می افزاید: ترکیه انتظار دارد اسرائیل سالیانه ۳۰ میلیارد متر مکعب شامل ۱۰ میلیارد متر مکعب گاز را به این کشور و از این مسیر منتقل کند. همچنین قرار است ۲۰ میلیارد متر مکعب دیگر از مسیر ترکیه به اروپا ارسال گردد.

بنا به گزارش این روزنامه، کشور ترکیه در تلاش است تا وابستگی حاصل از گاز مصرفی مورد نیاز خود به روسیه را تا ۵۰ درصد به واسطه جایگزین کردن رژیم صهیونیستی از طریق عادی سازی روابط با این رژیم کاهش دهد.

رسانه ترکیه ای مذکور خاطر نشان کرد: خط لوله ۵۵۰ کیلومتری انتقال گاز از اسراییل به ترکیه از بندر «مرسین» عبور کرده و بالغ بر ۲.۵ تا ۳ میلیارد دلار هزینه خواهد داشت. ترکیه هزینه هر هزار متر مکعب گاز را به قیمت ۱۹۹ دلار در نظر گرفته است که در برابر قیمت کنونی دریافت گاز از روسیه قیمتی نازل تر به شمار می آید.

بر اساس آنچه این روزنامه بر آن تأکید کرده است، اگرچه توافق مذکور هنوز به صورت قطعی به امضاء نرسیده است، اما انتظار می رود تا بهار سال آینده و پس از حل و فصل اختلافات میان ترکیه و رژیم صهیونیستی بر سر تهاجم این رژیم به کشتی آزادی به صورت رسمی درآمده و علنی شود.

روزنامه مذکور در پایان این گزارش می نویسد: ترکیه از قبل نیز به دنبال دریافت گاز از سایر کشورها بوده است؛ به عنوان نمونه در اوایل ماه دسامبر ترکیه و جمهوری آذربایجان به توافقی دست یافتند که بر اساس آن ساخت خط لوله گاز «تاناپ» سرعت گرفته است؛ پروژه ای که برای سال ۲۰۱۸ انتظار آغاز بهره برداری از آن وجود دارد.

کد N1073987

وبگردی