آفتاب
متکی:

تمام جهان گفتمان مبتنی بر وحدت و تقریب مذاهب را قبول دارد

تمام جهان گفتمان مبتنی بر وحدت و تقریب مذاهب را قبول دارد

معاون بین‌الملل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: مشکل دارندگان سلاح هسته‌ای این است که می‌خواهند با حفظ سلاح هسته‌ای از خلع سلاح صحبت کنند که این یک تناقض است که اکنون تمام مردم متوجه این دوگانگی شده‌اند.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منوچهر متکی در دیدار با هیأت حزب ملی اسکاتلند به ریاست «سر الکس ساموند سر» با بیان این‌که «بنده معتقدم که اکنون در دنیای متفاوتی زندگی می‌کنیم که علاوه بر تحولات گسترده علوم توسعه ارتباطات را نیز در پی داریم که موجب افزایش آگاهی توده‌های مردم شده است» اظهار کرد: این افزایش آگاهی نوعا کار دولت‌ها را برای تصمیم گیری مشکل کرده است چرا که در گذشته تصمیم گیری‌ها پشت درهای بسته صورت می‌گرفت ولی اکنون این گونه نیست.

وی گفت: بعد از هزاره سوم آمریکا در افغانستان و منطقه ما حضور پیدا کرد آن هم با هدف مبارزه با تروریسم. اما در این 15 سال تروریسم در منطقه ما گسترده‌تر شده است. ما در مورد جهان قضاوت نمی‌کنیم اما منطقه ما ناامن‌تر شده است نه مردم منطقه و نه مردم آمریکا نیز این امر را نپذیرفته‌اند که آمریکا در افغانستان پیروز شده است. شکست آمریکا در افغانستان به خاطر کمی سلاح و مسائل مالی نبوده است بلکه آمریکایی‌ها در منطقه کم آورده‌ند و شکست خورده‌اند.

معاون بین الملل مجمع تقریب مذاهب اسلامی ادامه داد: موقعی که بنده وزیر امور خارجه بودم دو کنفرانس پیرامون سلاح هسته‌ای در تهران برگزار کردیم و شعار ما در این کنفرانس‌ها این بود که « انرژی هسته‌ای برای همه و سلاح هسته‌ای برای هیچ کس» و این شعار به سرعت در جهان مورد حمایت قرار گرفت. خوشحالیم که نگاه شما هم به مسائل هسته‌ای و به ویژه سلاح هسته‌ای همچون نگاهی است که ما در ایران به این موضوع داریم.

متکی افزود: مشکل دارندگان سلاح هسته‌ای این است که می‌خواهند با حفظ سلاح هسته‌ای از خلع سلاح صحبت کنند و این یک تناقض است همانگونه که می‌شود همزمان گروه‌های تروریستی را تشکیل داد و از سوی دیگر ائتلاف علیه آن‌ها نیز تشکیل بدهیم. این مشکلی بود که قبلا محافل روشن فکر و نخبگان آن را درک می‌کردند اما امروز به دلیل امکانات مردم هم متوجه این منطق دوگانه می‌شوند.

وی گفت: سه سرفصلی که آیت الله اراکی در این دیدار مطرح کرد سرفصل‌هایی است که مجمع آمادگی همکاری و اجرایی آن را دارد. شرایط جهان هم به گونه‌ای است که همگان گفتمان مبتنی بر وحدت و تقریب مذاهب را قبول دارند.

انتهای پیام

کد N1073977

وبگردی