آفتاب
در دیدار با رهبر حزب ملی اسکاتلند

اراکی: متاسفانه کشورهای قدرتمند دنیا حرکتی برای دفاع از مظلومین نمی‌کنند

اراکی: متاسفانه کشورهای قدرتمند دنیا حرکتی برای دفاع از مظلومین نمی‌کنند

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: اگر تمام کشورها بخصوص کشورهای قدرتمند با بحران‌های مذهبی مبارزه نکنند این چالش قطعا به اروپا هم می‌رسد.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)،‌ آیت‌الله محسن اراکی در دیدار با هیات حزب ملی اسکاتلند به ریاست "سرالکس ساموند سر" با بیان این‌که «ما در حال حاضر با بحران‌های متعددی در نقاط مختلف جهان در رابطه با اختلافات مذهبی روبرو هستیم» اظهار کرد: آخرین این بحران‌ها، حادثه تاسف بار نیجریه است که صدها انسان بیگناه که در یک تجمع ساده مذهبی دور هم آمده بودند به گلوله بسته شدند و صدها نفر از آنها کشته شدند.

وی ادامه داد: رهبر شیعیان نیجریه همچنان در زندان است و معلوم نیست که چه سرنوشتی پیدا کرده است و حوادثی که در عراق، افغانستان و پاکستان رخ می‌دهد و همچنین در سایر کشورها نظیر مالزی و اندونزی ما شاهد تبعیض‌های شدید مذهبی هستیم. در اندونزی روستاهایی که شیعه نشین بوده‌اند از روستای خود آواره شده‌اند و در جای دیگری زندگی می‌کنند و هنوز نتوانسته‌اند به سرزمین خود برگردند. متاسفانه در این رابطه ما از کشورهای قدرتمند دنیا هیچ حرکتی نمی‌بینیم که بخواهند از این مظلومین دفاع کنند.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی خاطرنشان کرد: به جای این که این حرکت‌ها را محکوم کنند و موضع گیری داشته باشند ما می‌بینیم که همواره می‌خواهند جمهوری اسلامی را متهم کنند. در حالی که ادیان در ایران با کمال آزادی زندگی می‌کنند. حتی ما از اهل سنت نیز 19 نماینده در مجلس شورای اسلامی داریم و همچنین زرتشتی‌ها و آشوری‌ها در پارلمان ما نمایندگانی دارند که از حقوق مردم خود دفاع می‌کنند و اگر شما با نمایندگان مجلس دیدار کنید به این امر کاملا پی می‌برید و واقعیت شرایط اتباع ایرانی را می‌بینید که در آرامش و راحتی زندگی می‌کنند.

دیدار وزیر سابق رهبر حزب ملی اسکاتلند با آیت‌الله اراکی

اراکی یادآور شد: آنها می‌خواهند ایران را متهم به تبعیض مذهبی کنند و هر از چند گاهی می‌بینیم که قطعنامه‌هایی علیه ایران صادر می‌کنند. در حالی که هیچ یک از این جنایت‌ها و تبعیض‌ها در کشور ایران رخ نمی‌دهد. من از شما و دیگر کسانی که در کشور بریتانیا برای آزادی مذهب فعالیت می‌کنند تشکر می‌کنم و امیدواریم با تلاش شما بتوانیم در نقاط مختلف همکاری‌هایی را داشته باشیم تا بتوانیم از حقوق اتباع مختلف در سراسر جهان حمایت کنیم.

وی در ادامه با بیان این‌که «امیدواریم در این سفر شما حداقل به 3 نتیجه مثبت که خواست خود شما هم است برسیم» گفت: در مورد روابط اقتصادی و همکاری‌های اقتصادی باید بگویم باید رابطه‌ای به وجود بیاید که به نفع هر دو ملت باشد و امیدواریم یک مکانیزمی برای این همکاری اقتصادی طراحی شود و من و دوستانم در رابطه با فعالیت‌های اقتصادی که خواست شماست همکاری لازم را داریم.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی تاکید کرد‌: امیدواریم که در این سفر همکاری‌های مختلف علمی نیز در رابطه با علوم انسانی داشته باشیم که این علوم در دانشگاه تهران و حوزه‌های علمیه ما حرف تازه و زیادی برای گفتن دارد. همچنین امیدواریم همکاری‌هایی در زمینه‌ دفاع از حقوق اتباع، ادیان و مذاهب در نقاط مختلف دنیا داشته باشیم که این موضوع در جهان امروز با چالشی روبرو شده است و اگر تمام کشورها بخصوص کشورهای قدرتمند با این مسائل مبارزه نکنند این چالش قطعا در آسیا و خاورمیانه باقی نمی‌ماند بلکه به اروپا هم می‌رسد و نمونه آن را در جریان پاریس مشاهده کردیم. امیدواریم که در این سفر به نتایج بسیار مفید و ارزشمند علمی، اقتصادی و مذهبی دست یابیم.

ادامه دارد...

کد N1073867

وبگردی