آفتاب

طالبان پاکستان ادعای خلافت «البغدادی» را رد کرد

طالبان پاکستان ادعای خلافت «البغدادی» را رد کرد

طالبان پاکستانی نیز مانند طالبان افغانستان ضمن رد ادعای خلافت «ابوبکر البغدادی» سرکرده گروه داعش اعلام کرد که خلافت البغدادی اسلامی نیست و وحشیانه است.

به گزارش  خبرگزاری مهر به نقل از «داون نیوز»، طالبان پاکستان با انتشار بیانیه‌ای ادعای «ابوبکر البغدادی» سرکرده داعش مبنی بر خلافت بر تمام مسلمانان را رد کردند.

این بیانیه طالبان پاکستان پس از آن منتشر شد که طالبان افغانستان نیز به دنبال بیعت برخی از فرماندهان سطح پایین این گروه‌ با داعش، بیعت با این گروه را رد کرده بود.

داعش سال گذشته خلیفه خود را معرفی کرد و در واقع در نظر داشت تا خلافت جهانی را تاسیس کند.

طالبان پاکستان در این بیانیه اعلام کرده است: بغدادی خلیفه نیست، زیرا در اسلام، خلیفه به معنای حکومت بر تمام مسلمانان است، در حالی که او هیچ اختیاراتی ندارد و تنها بر افراد و سرزمین خاصی فرمانروایی می‌کند.

این بیانیه با اشاره بر اینکه سرکرده داعش طرفداران کمی در کشورهای مسلمان مانند مصر، لیبی، یمن و افغانستان دارد، تاکید کرد: البغدادی خلیفه اسلامی نیست زیرا انتخاب او برحسب قوانین اسلامی نیست.

اواخر سال گذشته، تعداد کمی از جناح‌های ناراضی طالبان پاکستان با داعش بیعت کردند و به شبه‌نظامیان در سراسر منطقه دستور دادند تا به کمپین آنها برای ایجاد خلافت جهانی اسلامی بپیوندند.

مقامات پاکستانی نیز بیان داشتند که داعش هیچ رابطه اقتصادی با هیچ گروه پاکستانی ندارد. اما نگرانی‌هایی در مورد بی‌ثباتی منطقه پس از خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان وجود دارد که گروه‌هایی مانند شبکه حقانی و داعش از خلاء امنیتی بوجود آمده برای به وجود آوردن ناامنی استفاده کنند.

با توجه به رقابت و اختلافاتی که از همان ابتدا به دلیل تعلق داشتن افراد طالبان به قبائل مختلف وجود داشت داعش می کوشد با استفاده از این شرایط و ایجاد اختلافات بیش تر متحدان خود را افزایش داده و به اهداف خود برسد.

کد N1073800

وبگردی