آفتاب

اتحادیه آفریقا در حفاظت از شهروندان از سازمان ملل پیشی می‌گیرد

اتحادیه آفریقا در حفاظت از شهروندان از سازمان ملل پیشی می‌گیرد

در حالی که شورای امنیت سازمان ملل با فراموشی هدف اصلی‌اش اجازه می‌دهد سوریه هر روز در گرداب یک نسل کشی قومی فرو رود اتحادیه آفریقا به شدت تلاش می‌کند تا از بروز کشتارهای گسترده در بروندی جلوگیری کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته سایت کریستین ساینس مانیتور، روزهای کمی پیش می‌آید که سران آفریقایی به عنوان یک مدل در قوانین و عرف‌های بین‌المللی از شورای امنیت سازمان ملل پیشی بگیرند.

روز پنجشنبه اتحادیه 54 عضوی آفریقا نیروهای نظامی ویژه‌ای را برای بازیابی صلح در بروندی تعیین کرد. این اولین بار است که اتحادیه آفریقا به منظور جلوگیری از کشتارهای گسترده با وجود عدم درخواست کشور میزبان یا حتی با وجود مخالفت آن حکم به دخالت در کشوری می‌دهد. این حکم که به عنوان "مسئولیت حفاظت" شناخته می‌شود یک دهه پیش از سوی خود سازمان ملل معرفی و اتخاذ شد.

بروندی کشوری در مرکز آفریقا با جمعیتی 10 میلیونی است که از ماه آوریل شاهد مرگ صدها تن و فرار صدها هزار تن دیگر بوده است. درگیری‌ها در این کشور بین بخش‌های مختلف نظامی برای رسیدن به قدرت است و طی روزهای اخیر خشونت‌ها رو به تشدید رفته است. پیر انکورونزیزا، رئیس جمهور این کشور در این میان به رقبای خود هشدار داده که "مانند سوسک" آنها را نابود می‌کند. دیپلمات‌ها نیز هشدار داده‌اند این خشونت‌ها ممکن است به نوعی قتل عام قومی ختم شود که دو دهه پیش در رواندا رخ داد.

تهدید اتحادیه آفریقا برای اعزام 5000 نیرو به بروندی گروه‌های بسیاری را مجبور به واسطه‌گری و حل بحران این کشور کرده است. 28 دسامبر اوگاندا میزبان 14 گروه مختلف از بروندی برای مذاکره خواهد بود. اگر این مذاکرات شکست بخورد اتحادیه آفریقا از حکم خود برای نقض استقلال ملی بروندی استفاده کرده و نیروهای چند ملیتی‌اش را به این کشور اعزام خواهد کرد.

این در حالی است که از سال 2005 شورای امنیت سازمان ملل از نظریه "مسئولیت حفاظت" بیش از 40 بار در قطعنامه‌های خود نام برده است. برجسته‌ترین استفاده از این نظریه تصویب حمله ناتو به لیبی در سازمان ملل در سال 2011 بود. از آن زمان روسیه و چین از اتخاذ چنین تصمیمی جلوگیری کرد‌ه‌اند.

اتحادیه آفریقا در اعلام تصمیم‌اش درباره بروندی جمله‌ای را در توییتر منتشر کرد: آفریقا اجازه نخواهد داد نسل کشی دیگری در خاکش به وقوع بپیوندد. برای قاره‌ای که مدت‌هاست از سوی غرب به ابراز حکومت داری بهتر تشویق می‌شود این اقدام بیانگر تعهدی مشترک برای رسیدن به یک فضیلت مشترک است.

انتهای پیام

کد N1073678

وبگردی