آفتاب

ابراز نگرانی هند درباره همکاری هسته ای چین و پاکستان

ابراز نگرانی هند درباره همکاری هسته ای چین و پاکستان

روزنامه نیو دهلی تایمز نوشت دولت هند از توافق هسته ای چین و پاکستان ابراز نگرانی کرد.

به گزارش مونیتورینگ خبرگزاری صدا و سیما، این روزنامه هندی در پایگاه اینترنتی خود نوشت دولت هند درباره توافق هسته ای میان چین و پاکستان ابراز نگرانی و بی اعتمادی کرد و اقدامات لازم را برای حفاظت از کشور بر ضد هرگونه چالش امنیتی در آینده در نظر گرفت. کمک چین به پاکستان در تاسیس راکتورهای هسته ای موجب شده است هند در مورد امنیت خود احساس خطر کند.
ویجی کومار سینگ، وزیر مشاور در امور خارجی هند در واکنش به سوالاتی در رابطه با توافق هسته ای چین و پاکستان گفت آنها به خوبی از توافق میان این دو کشور آگاه هستند و اقداماتی برای مقابله با هرگونه خطری که این توافق ممکن است برای آنها داشته باشد، در نظر گرفته اند. 
وی در یک بیانیه مکتوب گفت: «دولت همچنان متعهد است همه گام های لازم را در جهت حفاظت از منافع امنیت ملی هند بردارد.»
چین علاوه بر ساخت نیروگاه های هسته ای چاشما-1 ( Chashma-1) و چاشما-2 (Chashma-2 ) در پاکستان که قبلا راه اندازی شده، اکنون موافقت کرده است دو راکتور دیگر به نام های چاشما-3 و چاشما-4 را که در چین در حال ساخت هستند در اختیار پاکستان قرار بدهد. 
توافق هسته ای چین و پاکستان موجب نگرانی شدید کشورهایی شده است که معتقدند این همکاری بدون توافق و رضایت گروه کشورهای تامین کننده مواد هسته ای (NSG) انجام می شود. بر اساس قوانین این گروه، کشورهای عضو که چین نیز یکی از آنها است نباید چنین فن آوری هایی را در اختیار کشورهایی مانند پاکستان قرار بدهند که فاقد ساز و کارهای حفاظتی هستند.
5050

کد N1073674

وبگردی