آفتاب

داوود اوغلو: ترکیه الحاق روسیه به کریمه را به رسمیت نمی‌شناسد/ تاتارها محکوم کردند

داوود اوغلو: ترکیه الحاق روسیه به کریمه را به رسمیت نمی‌شناسد/ تاتارها محکوم کردند

نخست وزیر ترکیه تاکید کرد، کشورش هرگز تهاجم روسیه به شبه جزیره کریمه را به رسمیت نشناخته و نخواهد شناخت.اما جنبش تاتارهای کریمه اعلام کردند که تاتارهای کریمه سیاست ضد روسیه‌ای دولت ترکیه را محکوم کرده و خواستار اقدامات فوری برای حل اختلافات میان این دو کشور هستند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه تودی زمان، این اظهارات احمد داوود اوغلو، نخست وزیر ترکیه در بحبوحه افزایش تنش‌ها میان ترکیه و روسیه به دنبال ساقط شدن جنگنده روسی توسط جت‌های ترکیه در نزیدکی مرز سوریه مطرح شد.

داوود اوغلو متعهد شد تا از تمامیت ارضی و استقلال اوکراین حمایت کرده و روابط با کی‌یف را تقویت کند.

وی گفت: اتهامات اخیر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه علیه ترکیه سیاستمدارانه نبود. من هیچ یک از اتهامات پوتین را جدی نمی‌گیرم چرا که همه آن‌ها بچگانه هستند.

داوود اوغلو به هنگام بازگشت از نشست رهبران اتحادیه اروپا در بروکسل به گروهی از خبرنگاران گفت: هنگامی که پوتین اتهاماتی را از جمله علیه خانواده رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه مطرح کرد، من این اتهامات را تبلیغات به سبک جماهیر شوروی توصیف کردم. در حال حاضر به پوتین نگاه می‌کنم و یک طرز فکرشوروی گونه می‌بینم که از طرف روسیه حرف می‌زند. به نظر می‌اید که پوتین همچنان خودش را در روزهایی که در کا گ ب بود می‌بیند. اما دوران کا گ ب به سر رسیده دوران تبلیغات به سبک شوروی نیز به پایان رسیده است.

وی افزود: پوتین با هر بیانیه‌ای که می‌دهد باعث یک لبخند طعنه آمیز و نیش دار در خارج از روسیه می‌شود. این بیانیه‌ها جزآنهایی نیستند که ما آن‌ها را جدی بگیریم. من فقط به آن‌ها می‌خندم اگر آن‌ها را جدی بگیریم به خودمان توهین کرده‌ایم.

شبه جزیره کریمه از نظر بین المللی به عنوان بخشی از خاک اوکراین به رسمیت شناخته شده اما در سال 2014 میلادی به روسیه الحاق شد. این شبه جزیره خانه تاتارهای کریمه است که به زبان ترکی صحبت می‌کنند و روابط تاریخی با ترکیه دارند. تاتارها که در سال 1944 میلادی توسط استالین به زور از سرزمین خود بیرون رانده شدند، یکی از صریح ترین مخالفان الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه هستند.

اما این در حالی است که جنبش عمومی تاتارهایی که در شبه جزیره کریمه زندگی می‌کنند روز شنبه در قطعنامه‌ای گفتند: تاتارهای کریمه سیاست ضد روسیه‌ای دولت ترکیه را محکوم کرده و خواستار اقدامات فوری برای حل اختلافات میان این دو کشور هستند.

نمایندگان نشست "سیمفروپل" در این قطعنامه گفتند: ما سیاست تهاجمی ضد روسیه دولت ترکیه را محکوم کرده و قاطعانه باور داریم که مردم ترکیه مسئول رفتار تحریک آمیز رهبرانشان نیستند. تاتارهای کریمه به همراه برادران ترکیه‌ای خود به دنبال قطعنامه‌ای سریع برای حل این وضعیت دشوار هستند.

انتهای پیام

کد N1073634

وبگردی