آفتاب

2015؛ سال جهانی شدن اقدامات تروریستی داعش

2015؛ سال جهانی شدن اقدامات تروریستی داعش

پس از حادثه خونبار در خیابان‌های پاریس و شلیک گلوله در سن برناردینو، جهان در سال 2015 آسیب پذیری خود را در برابر اقدامات تروریستی نیروهای داعش نشان داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، در طول 12 ماه گذشته این گروه که در عراق و سوریه بحران زده ریشه کرده، توجه خود را از سرزمین‌های تحت کنترل خود، به دشمنانش در جهان معطوف کرد.

ریچارد برات، معاون اندیشکده سوفان در نیویورک در این باره می‌گوید: داعش جهانی شده است.

وی در ادامه گفت: سیاستمداران دریافت‌اند که واقعا مقابله داعش دشوار است، افکار عمومی از این گروه ترسیده است. این در حالی است یکی از نکات کلیدی تروریسم ایجاد ترس و ارعاب در میان عموم است به همین دلیل برای سیاستمداران بسیار دشوار است که با این گروه مقابله کنند.

این تحلیل‌گر اضافه کرد: در حال حاضر تنها با اعزام هواپیمای بیشتر به سوریه نه تنها نمی‌توان این مشکل را حل کرد بلکه ممکن است این کار شرایط را بدتر هم کند.

در آستانه پایان سال (2015) حتی ایالت کالیفرنیا از حملات داعش در امان نماند و و سید فاروق به همراه همسرش 14 نفر را در منطقه سن برناردینو کشتند. در همین راستا می‌توان به وقوع عملیات تروریستی در مجله "شارلی ابدو" نیز اشاره کرد.

بروس ریدل، از موسسه بروکینگز در واشنگتن در این خصوص می‌گوید: هر یک از سرویس‌های امنیتی اروپا اعلام کرده‌اند که از سال گذشته مساله مبارزان خارجی در اولویت قرار گرفته است اما همواره راه حلی برای آن یافت نشده است.

صدها نفر از شهروندان اروپا برای پیوستن به داعش به سوریه و عراق می‌روند و بهترین مسیر برای انجام اینکار ترکیه است.

ریدل در این باره اضافه کرد: این یک مشکل جدی است. حملات رخ داده در پاریس و آمریکا نشان داد که کشورهای غربی می‌توانند در هر زمانی مورد حمله قرار بگیرند.

وی در ادامه با اشاره به حملات هوایی فرانسه علیه مواضع داعش در سوریه گفت: همانطور که می‌بینید اگرچه فرانسه مورد حمایت آلمان و انگلیس قرار دارد اما این حمایت از سوی کشورهای دیگر اروپایی صورت نمی‌گیرد.

انتهای پیام

کد N1073590

وبگردی