آفتاب
استاندار زنجان:

کاندیداها حق تبلیغ در خصوص تقسیمات کشوری را ندارند

کاندیداها حق تبلیغ در خصوص تقسیمات کشوری را ندارند

استاندار زنجان با بیان این‌که هیئت اجرایی انتخابات خبرگان رهبری، مسئولیت انتخابات مجلس شورای اسلامی را نیز بر عهده دارد، گفت: تبلیغ در خصوص تقسیمات کشوری، از خطوط قرمز کاندیداها بشمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه زنجان، «جمشید انصاری» شامگاه دیروز در نشست مطبوعاتی با اشاره به تفاوت در زمان‌بندی و مراحل اجرایی انتخابات خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: بر اساس دستور وزیر کشور، آغاز رسمی روند ثبت‌نام انتخابات خبرگان رهبری از دو روز گذشته و روند ثبت‌نام انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز از دیروز آغاز شد، این در حالی است که از هفته گذشته تا دیروز، فرمانداری‌ها 30 نفر از معتمدان هر حوزه انتخابیه را به هیئت‌های نظارت شورای نگهبان معرفی کردند و خوشبختانه مراحل بررسی و تائید نهایی این افراد در موعد مقرر طی شد.

این مسئول با اشاره به این‌که در همه مراکز شهرستان‌ها و بخش‌ها، هیئت‌های اجرایی برای برگزاری انتخابات مجلس خبرگان تشکیل شده است، ادامه داد: در واقع بر اساس توافق وزارت کشور با شورای نگهبان، هیئت اجرایی انتخابات خبرگان رهبری، مسئولیت انتخابات مجلس شورای اسلامی را نیز بر عهده دارد. البته ترکیب هیئت این دو انتخابات با یکدیگر تفاوت‌ داشته و در هیئت اجرایی مجلس شورای اسلامی، یکی از نمایندگان شوراهای شهرستان‌ها جایگزین مدیرکل ثبت‌احوال، فرماندار یا دادستان می‌شود، با این حال تعداد هشت نفر در هر دو هیئت اجرایی ثابت است.

وی با بیان این‌که تاکنون سه کاندیدا از حوزه انتخابی استان زنجان برای انتخابات خبرگان رهبری و 18 کاندیدا نیز در حوزه پنج‌گانه استان برای انتخابات مجلس شورای اسلامی ثبت‌نام کرده‌اند، افزود: سیاست دولت برگزاری انتخاباتی پرشور در بستر رقابتی سالم و مبتنی بر قانون است، چون رأی مردم حق‌الناس بوده و صیانت از آن یک اصل تلقی می‌شود که بر عهده ناظران است. در واقع داوطلبان با سلایق مختلف وارد عرصه شده و ما از همه سلایق، گرایش‌های سیاسی و متخصصان مختلف استقبال می‌کنیم. از این‌رو همه کسانی که توانایی لازم برای ایفای نقش نمایندگی را در خود احساس می‌کنند می‌توانند در فرصت قانونی و با حضور در فرمانداری‌ها برای کاندیداتوری ثبت نام کنند.

انصاری تصریح کرد: رأی‌گیری در 770 حوزه در سطح استان، با صندوق‌های مجزا برای انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، با 8500 نفر عامل اجرایی و 1500 نفر در نقش هیئت‌های اجرایی و عوامل بازرسی برگزار می‌شود.

استاندار زنجان خاطرنشان کرد: اصل حضور در انتخابات، رعایت موازین و معیارهای قانونی در همه مراحل کار به‌وی‍ژه انجام تبلیغات انتخاباتی در موعد قانونی است. هم‌چنین کاندیداها باید در بستر رقابتی که شکل می‌گیرد عدل و انصاف را مدنظر قرار دهند و برای تخریب هم نسبت به طرح خود در افکار عمومی اقدامی انجام ندهند، در واقع نامزدها باید فقط توانمندی‌ها و برنامه‌های خود را در محدوده خطوط قرمز عنوان کنند.

این مسئول با اشاره به این‌که محدوده غیرمجاز تبلیغات بعد از ثبت‌نام و تائید صلاحیت به نامزدها تذکر داده می‌شود، خاطرنشان کرد: هر اقدامی از جانب کاندیداها که تحریکات ضد امنیتی را دامن بزند خط قرمز محسوب می‌شود. هم‌چنین کاندیداها نباید هیچ وعده و وعیدی در رابطه با مسائل مربوط به آب بدهند، چون امروزه منابع آبی کشور در شرایط بحرانی به سر می‌برد و هر وعده و وعیدی در این رابطه با سیاست‌های ابلاغی شورای امنیت ملی در تعارض است.

وی در ادامه با بیان این‌که وعده‌های دولت در خصوص کاهش نرخ تورم در طول آبان‌ماه نیز مانند ماه‌های گذشته تحقق یافت، گفت: نرخ تورم کشور در پایان آبان‌ماه امسال 13.1 درصد و در استان زنجان 12.5 درصد گزارش شده است، این در حالی است که خوشبختانه اولین کار ستاد تنظیم بازار در استان، اعلام نرخ‌های توصیه‌ای به مردم است و با وجود آن‌که نرخ‌گذاری در خصوص همه اقلام در اختیار دولت نیست اما ستاد، قیمت‌های توصیه‌ای در خصوص عمده اقلام مصرفی مانند حبوبات و میوه‌جات را به مردم اعلام کرد تا شهروندان در خصوص نرخ معقول کالاهای مصرفی خود آگاهی داشته باشند.

انصاری هم‌چنین با بیان این‌که کنترل بازار اقلام پروتئینی موجب کاهش 12 درصدی قیمت گوشت‌قرمز در بازار شد، افزود: خوشبختانه امروز قیمت گوشت سفید و قرمز در استان زنجان در مقایسه با 9 استان هم‌جوار در سطح متوسط قرار دارد. علاوه‌بر این، پشتیبانی‌های لازم برای اقلام ضروری شب عید در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی قرار گرفته است. در واقع دولت مانند سال‌های گذشته برای تأمین سیب و پرتقال شب عید اقدامات لازم را انجام داده و امسال نیز مشکل خاصی در رابطه با توزیع میوه شب عید نداریم.

استاندار زنجان، نرخ بیکاری استان زنجان در فصل بهار را 8.5 درصد دانست و گفت: این رقم در سطح کشور 10.8 درصد گزارش شد و هردوی این ارقام در طول فصل تابستان 0.1 درصد افزایش یافتند. البته آن‌چه اهمیت دارد این است که نرخ مشارکت و فعالیت اقتصادی در استان زنجان طی تابستان چهار واحد درصد افزایش یافت، در حالی که در سطح کشور تفاوت معناداری اتفاق نیفتاد و این نشان می‌دهد که اگر افزایش نرخ فعالیت اقتصادی در استان اتفاق نمی‌افتاد ما قادر بودیم نرخ بیکاری خود را به صورت معناداری کاهش دهیم.

نماینده عالی دولت در استان زنجان، نرخ بیکاری جوانان 15 تا 24 ساله را نیز در بهار امسال 18.6 درصد برشمرد و یادآور شد: خوشبختانه این میزان در تابستان با 1.1 درصد کاهش به 17.5 درصد رسید، در حالی‌که نرخ بیکاری این قشر در کشور 25.7 درصد گزارش شده است. پارسال نیز نرخ بیکاری جوانان استان 1.5 درصد پائین‌تر از نرخ کشوری بود و این می‌تواند نشان‌دهنده بهبود وضعیت اشتغال در سطح استان قلمداد شود.

این مسئول تصریح کرد: در سال 92، نرخ بیکاری شهری در سطح استان 2 درصد بیشتر از نرخ کشور بود و هم‌اکنون خوشبختانه این رقم 0.2 درصد کمتر از نرخ کشوری است. علاوه‌بر این، نرخ بیکاری روستایی در کشور 7.4 درصد و در استان زنجان 3.2 درصد کمتر از این میزان است. هم‌چنین نرخ مشارکت زنان در کشور 13.8 درصد و در استان 17.6 درصد گزارش شده است.

انتهای پیام

کد N1073321

وبگردی